A fiúk a bányában dolgoznak - Műszaki kerekasztal-beszélgetés a Hyundai importőrrel


A Hyundai hazai képviselete egy különleges fórumbeszélgetésre hívta meg a fontosabb magyar márka-és típusfórumok képviselőit, ahol az importőr műszaki munkatársaival közösen vitathattuk meg a márkával kapcsolatos kérdéseket.

Az egyes márkaimportőrök, így a Hyundai műszaki részlege is szinte láthatatlanul végzi napi munkáját. Nyilvánosan sehol sem szerepelnek, hiszen a képviseletek által szervezett sajtóbemutatókon, tesztvezetéseken a kereskedelmi és a PR részleg sürgölődik az új modellek körül, míg a vásárlók elsősorban a márkakereskedések munkatársaival állnak kapcsolatban és legfeljebb egy-egy problémásabb eset kapcsán kerül szóba az importőr műszaki csapata. Aki pedig használja a közösségi médiát, az a Hyundai márkával kapcsolatos fórumokon, csoportokban   találkozhat pozitív, de még gyakrabban elégedetlen bejegyzésekkel, hozzászólásokkal, amelyek elsősorban a kereskedések és ezen keresztül az importőr kereskedelmi vagy műszaki tevékenységével kapcsolatosak. 

A Hyundai Holding Hungary most egy innovatív kezdeményezéssel nyitott a közösségi média felé és meghívta a fontosabb, az importőrrel jó kapcsolatot ápoló hazai márka- és típusklubok, illetve csoportok vezetőit, akikkel nemcsak az importőr műszaki részlegének munkáját ismertették meg, de megvitatták az aktuális műszaki kérdéseket és problémákat is. A hagyományteremtőnek szánt rendezvény első találkozójára természetesen a Dönci Hyundai-Kia Blogja és rajta keresztül az immár több, mint ezres taglétszámú Dönci Hyundai Univerzuma csoport is meghívást kapott. (Csatlakozz Te is! KATT


Mivel jómagam is csak egy vagyok a Hyundai ügyfelei között, ezért két héttel a fórumbeszélgetés előtt a legnagyobb közösségi médián keresztül egy közleményben kértem mindazok segítségét, akiknek lehet olyan közérdekű kérdése, problémája, véleménye, vagy javaslata, amit közvetítőként ezen keretek között továbbíthatok az importőr felé. Szomorú aktualitás például az első generációs i30 modellekre érvényes visszahívási kampány, ami mellett sokan kíváncsiak a Bluelink rendszer bevezetésének részleteire is. Továbbá meglepően sokan panaszkodnak a T-GDI motorok torpanására, fémesen rezonáló hangjára, de az importautók garanciájával és a MyHyundai rendszerrel kapcsolatban is jöttek kérdések, javaslatok. Ezeket egy csokorba gyűjtve elküldtem az importőrnek és izgalommal vegyes várakozással léptem be a Hyundai fővárosi központjába.

Hyundai Holding Hungary bemutatkozás


Az importőr részéről Németh Csaba műszaki vezető fogadott minket, aki első körben bemutatta a Hyundai Holding Hungary történetét és felépítését. Megtudhattuk, hogy a holland Autobinck csoporthoz tartozó magyar cég 20 fős létszámú magánimportőri csapatából most még hatan, de márciustól már heten dolgoznak a műszaki részlegen, akik az országszerte működő 23 márkakereskedés és 25 márkaszerviz felmerülő műszaki problémáit kezelik. Ezen túlmenően a szervizek munkatársai részére rendszeresen tartanak szakmai tréningeket, amelyeket vizsgával zárnak, a márkaszervizek munkatársaival közösen pedig a Hyundai nemzetközi szervizversenyein is jó eredménnyel vesznek részt. A megszerzett tudást, készségeket nemcsak itt tesztelik, de a márkaszervizek hozzáállását, ügyfélkezelését próbavásárlások, anonim telefonos megkeresések, időpontkérések alkalmával is rendszeresen felmérik.

Fontos például, hogy különbséget tegyünk a Hyundai műszaki és kereskedelmi részlege között. Ugyan a két terület szorosan együttműködik és összefügg, a sokak által kifogásolt felszereltségi kérdések nem a műszaki területhez tartoznak. Sőt, még a magyar kereskedelmi részleghez sem, mert bármennyire furcsa, a hazai importőrnek egyáltalán nincs beleszólása az egyes modellek felszereltségi listájának összeállításába vagy azok változásaiba, azt az európai központ munkatársai határozzák meg. Elmesélték továbbá azt is, hogy Európában a Hyundai vásárlók döntő többsége továbbra is készletről vásárolja új autóját, azonban azt tapasztalták, hogy a magyar piacon egyre inkább előtérbe kerülnek az egyedi igények és bár még mindig nagyobb hányaduk választ készletről, egyre többen élnek az egyedi megrendelések lehetőségével.  

Visszahívási kampányok


A Hyundai Motor folyamatos terméktámogatást biztosít még az olyan modellekhez is, amelyeknek már rég lejárt a garanciája. Ennek legaktuálisabb példája a most zajló i30 visszahívási kampány, amelynek keretében a koreai gyártású első generációs i30 (FD) modelleket várják vissza a szakszervizek a légzsákvezérlő modul átprogramozására, mivel az egy alulról érkező ütés hatására ütközés nélkül is a légzsákok nyitására adhat parancsot. A műszaki vezetőtől megtudhattuk, hogy erre vonatkozóan létezik egy Európai Uniós előírás, amely szerint az importőröknek az adott ország, valamint az összes EU ország közlekedési hatósága felé le kell jelenteniük az általuk értékesített autók adatait. Ugyanezt meg kell tenni a Belügyminisztérium adatnyilvántartója felé is, akik az adatok alapján értesítik az autók nyilvántartott tulajdonosait. Ez azt is jelenti egyben, hogy a más országokból importált használt autók tulajdonosai nem feltétlenül fognak kapni értesítő levelet, hiszen annak adatai nincsenek meg az importőr adatbázisában. Apró szépsége a történetnek, hogy az importőr által nyilvántartott 326 db itthon értékesített és érintett i30 értesítésének postaköltségét a Hyundai importőr fizeti meg. 

Bluelink rendszer


Sokan érdeklődtek a Bluelink, a Hyundai új kapcsolódási technológiája iránt, amelynek európai bevezetése régiónként lépcsőzetesen történik meg (Magyarország a második lépcsőben, a nagy európai piacok után, de pl. Románia, Bulgária és Görögországot megelőzve kapja meg) és ezért lehetséges az, hogy a frissített Ioniq európai bevezetésével meghirdetett Bluelink a most készleten lévő autókban még nem található meg. A várakozásnak azonban hamarosan vége, az importőr tájékoztatása szerint a májusi gyártástól a magyar piac is megkapja ezt a rendszert az új modellekben, vagyis az Ioniq, a Kona Electric, a Kona Hybrid, valamint az itthon frissen bemutatkozott i10 is rendelhető ezzel az opcióval, később pedig az összes új, vagy frissített modell megkapja ezt az opciót. A felár (Kona Hybrid 10.25 colos navigáció rendelése esetén) 200 ezer forint, ami magában foglalja a Bluelink-képes AVN fejegységet, a modult, a SIM kártyát, az antennát. Ebből is látszik, hogy ez nemcsak egy nem aktivált funkció, így az utólagos beépítés (amit emellett semmilyen más esetben sem támogat a gyártó) nem megoldható. Annyit még mindenképpen érdemes tudni a rendszerről, hogy az EU, illetve a hazai jogi szabályozások miatt kicsit szűkített szolgáltatással rendelkezik (pl. a belsőégésű motorral szerelt autóknál nincs távoli motorindítás funkció), valamint a szolgáltatást egy a Hyundai importőrtől teljesen független cég kezeli, amely az 5 év ingyenesség után havi díjat kér ezért.         

MyHyundai 


A MyHyundai rendszert az importőr az elsők között vezette be 2012-ben, ennek ellenére még ma is számos nagy piac van, ahol továbbra is a papíralapú szervizfüzethez ragaszkodnak. A rendszer a hozzá kapcsolódó adatokat egy biztonságos szerveren tárolja, azok használatát, kiadását viszont a GDPR szabályok jelentősen korlátozzák. Többek között ezért van az, hogy a szerviztörténetet csak a tulajdonos engedélyével tudják lekérdezni és kiadni. Tervezik ennek a rendszernek továbbfejlesztését is azzal, hogy magukat a számlákat is elérhetővé teszik, ebben viszont újra a fenti adatvédelmi szabályok korlátozásaiba ütköznek, hiszen a számlán szereplő ügyféladatok (Pl. lakcím), vagy a számla összege is olyan adat lehet, ami személyesnek minősülhet. A MyHyundai rendszerbe akár importból származó és használt autók is regisztrálhatnak, fontos azonban tudni, hogy ha addig a szervizkönyv papíralapon volt vezetve, azt továbbra is meg kell őrizni és vezetni is kell a garancia fenntartásához.

Import autók garanciája


Az importból származó autók garanciájával kapcsolatban a műszaki vezető elsődlegesen hangsúlyozta, hogy a gyártó által vállalt garancia a Hyundai és a vásárló közötti jogviszony, a szervizintervallum pedig a hivatalos előírás szerint típustól függően 1 év vagy adott kilométerfutás. Pont, nincs ráhagyás sem időben, sem kilométerben. A magyar importőr az életszerűség miatt mégis megteszi az 1 000 km vagy egy hónap könnyítést és ugyan valóban létezik olyan ország, ahol még ennél is nagyobb ráhagyást engedélyeznek, hivatalosan ezt utólag itthon már nem tudják elfogadni. Ráadásul ahogy rámutattak, az egyszeri apró ráhagyásokat az ügyfelek hajlamosak egyre nagyvonalúbban kezelni, az eredeti ráhagyásra kicsit újra rátenni, így a szervizintervallumok idővel még tovább csúsznak, ami később egy esetleges garanciaigény érvényesítése esetén negatívan dönthet az adott hiba megítéléséről. Külföldről származó autó esetében lényeges elem, hogy annak előéletét a leendő tulajdonosnak vagy az importáló kereskedőnek kell ellenőriznie és azt javasolják, olyan autót válasszanak, amely lehetőleg számlákkal alátámasztott szervizkönyvvel  rendelkezik. Ennek hiányában a Hyundai Hungary nem nyomozhat az autó külföldi előélete után, nem ellenőrizheti, hogy az adott külföldi pecsét mögött ténylegesen megtörtént-e a karbantartás, vagy sem. Az importőr a külföldről származó autókhoz egy kedvezményes szervizcsomagot is kidolgozott, amelynek 9 990,- forintos árában az autó általános átvizsgálásán felül megnézik, hogy az autó érintett volt-e, részt vett-e a szervizkampányokban és a rendelkezésre álló okmányok és a rendszerben látott adatok alapján a garancia érvényességéről tudnak információt adni.     

T-GDI motorok, LED lámpa és kipufogódob korrózió 


A beszélgetés során többször előkerült a szervizek és az importőr közötti kommunikáció fontossága. A műszaki szervezet ugyanis többek között egy hotline vonalat is fenntart, ahová azokkal az aktuális problémákkal fordulhatnak, amelyekkel korábban nem találkoztak. Hiába hangsúlyozzák ezt minden egyes értekezleten, mégsem mindig működik tökéletesen. Erre a legjobb példa az i30 mostani generációjának T-GDI motorjainál jelentkező panasz, konkrétan az 1.4-es erőforrás esetében erőteljesebb gyorsításnál bizonyos helyzetekben torpanás, teljesítményvesztés, kigyorsításoknál pedig néhány esetben fémes rezonáló hang is tapasztalható. A műszaki vezető szerint volt ugyan egy szoftverfrissítéses szervizkampány ebben a témában a korai 1.4 T-GDI motorok esetében, de tömeges jelenségről a fenti témában nem kaptak visszajelzést. Ugyancsak ezt tudták elmondani a LED lámpákkal kapcsolatos panaszokról is, valamint a régebbi 1.4-es és 1.6-os benzines i30 modelleknél tapasztalható zajosabb motorhangról is. Mivel ez utóbbi autókon már régen nincs garancia, így ezeknek az autóknak tulajdonosai nagy többségben már valószínűleg nem a Hyundainál végezteti autója szervizelését, vagy nem ismert előéletű magánimportból származnak, így az autók idősödésével együtt járó természetes kopáson túl keletkező zajok a karbantartás minőségével függhetnek össze. Így aztán az importőrhöz a márkaszervizeken keresztül erre vonatkozó jelzés sem érkezett. Arról viszont ők is tudnak, hogy az új modellek (nemcsak i30) egy részének kipufogódobján idővel barnás elszíneződés keletkezik, ami azonban nem rozsda, így a szakszervizek egy speciális anyaggal kezelve meg tudják szüntetni ezt a problémát. 

Villanyautók


Ugyan jelenleg még az eladások viszonylag kis hányadát teszik ki, ám a villanyautók és az N sportmárka fontosságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy a műszaki fórumbeszélgetésre a Hyundai Ioniq/Kona Electric, illetve a Hyundai i30N Club Hungary képviselője is meghívást kapott. Az elektromos autózás híveinek jó hír, hogy az eddigi tíz helyett hamarosan (1-2 kivétellel) a Hyundai teljes hazai szervizhálózatát felkészítik a villamosított modellek fogadására és az esetlegesen felmerülő problémák kezelésére. Ilyenek pedig annak ellenére ugyanúgy akadhatnak, hogy az autók hajtása egyszerűbb. Pl. jelenleg három darab olyan Kona Electricről tudnak, amelyek esetében garanciában cserélik a menet közben folyamatosan kattogó villanymotort, de más, garanciát érintő súlyos konstrukciós hibáról nincs tudomásuk. Azt viszont ők is észrevették, hogy az elektromos autókba szerelt 12 voltos akkumulátorok nem kifejezetten bírják a gyűrődést, volt olyan eset is, amikor már átadás előtt cserélniük kellett. És azért ebbe az is bejátszhat, hogy az ügyfelek egy része esetleg nem várja ki, amíg a nagyfeszültségű töltése mellett a 12 voltos akku is feltöltődik (erre lámpa is figyelmeztet), illetve a villanyautósok egy része a beépített fogyasztók mellett előszeretettel használ különböző diagnosztikai eszközöket, amelyek szintén meríthetik az ezeket kiszolgáló kis akkut. Ettől függetlenül a vállalt időhatáron belül a hibás akkukat kicserélik, valamint folyamatosan figyelik az ezzel kapcsolatos meghibásodásokat és amennyiben ez nagyobb számban előfordul, jelzik a gyártó felé. Szó esett még az Ionity kedvezményekről is, ám erről egyelőre teljes hírzárlat van érvényben, de annyit azért elárulhattak, hogy dolgoznak rajta és amennyiben mégsem sikerül megegyezésre jutni, lesz más ajánlatuk a Hyundai hazai villanyautósai számára. 

N sportszéria


A Hyundai i30N Club Hungary tagjai felvetették, hogy a márka szakszervizei még kevésbé vannak felkészülve a nagyteljesítményű autókkal kapcsolatos kiegészítő feladatokra, így pl. a 19 colos felnikkel rendelkező autók gumicseréjére. Felvetődött az N modellek további tuningolásának és az ehhez kapcsolóan felmerülő garancia kérdése, amellyel kapcsolatban a Hyundai álláspontja, hogy itthon csak a Hyundai gyári cikkszámos, Mobis által forgalmazott termékekre tudnak felelősséget vállalni.  Nemcsak az N-es tulajdonosok, de a márka többi rajongója számára is fontosak lehetnek a Hyundai vagy N logós kiegészítők (táska, bögre, ruházat) árusítása, amin szintén dolgoznak a vevőszolgálat munkatársai. Az i30N Club tagjai ezenfelül egy komoly hibalistát állítottak össze az importőr részére, néhányukhoz megoldási javaslatokat is ajánlottak. Nem kell komoly meghibásodásokra gondolni, de pl. nehezményezik, hogy a tempomat bekapcsolásakor a műszerfal nem jelzi ki a beállított sebességet, vagy az első kerékjáratokon fedetlenül hagyott nyíláson a víz és sár bejuthat a toronymerevítőkhöz és ott megmaradva idővel rozsdát képezhet. A listát a műszaki vezető átvette, a jelzett hibákat átnézik és ha kell intézkednek az ügyekben.

Indiai i40 modell vagy motor


Régóta kering az egyik típuscsoportban az a pletyka, amely szerint használtautó vásárlásánál óvakodni kellene az Indiában készült, illetve az indiai gyártású motorokkal szerelt Hyundai i40 modellektől. Konkrétan a megbeszélést megelőző héten privátban is megkeresett egy barátom, hogy ismerőse ilyen típust venne, de neki is ezt tanácsolták. Nos, a hazai importőr sem tud arról, hogy bármikor is készült volna i40 típus Indiában (az YF Sonata is csak rövid ideig volt a gyártási programban), de ha esetleg mégis így lett volna, az típusengedély nélkül biztosan nem jutott el az EU piacra. Ugyancsak nem tudnak arról, hogy az egyébként hivatalosan csak Dél-Koreában (CKD összeszerelésben Kalinyingrádban és az algériai Tiaretben) gyártott i40 modellekbe indiai gyártású motorok kerültek volna, de a könnyebb azonosíthatóság érdekében elárulták, hogy a motorszám 6. karaktere jelzi a gyártás helyét. Ez Korea esetében A (Asan), H (Hwaseung), P (Poseung), S (Sohari), U (Ulsan) lehet, míg India esetében M (Chennai).   

Hyundai minőségfejlesztés


A megbeszélésen a Hyundai műszaki minőségfejlesztési koncepciójáról is sokat megtudhattunk. Ennek részeként a magyar képviselet is összegyűjti a forgalmazott típusokkal kapcsolatos meghibásodásokat, észrevételeket, amelyeket javaslataikkal együtt rendszeresen megküldenek a gyártónak, amely ennek alapján kijavítja, átalakítja az adott konstrukciót, vagy a javaslatokat beépíti a következő modell fejlesztésénél. A műszaki vezető azt is kiemelte, hogy volt olyan év, amikor a Hyundai magyar műszaki osztálya küldte el a legtöbb hasznos javaslatot a gyártónak, amit az elismert. És arról, hogy a gyártó mennyire komolyan veszi a forgalmazóktól származó visszajelzéseket, Sasvári Ákos műszaki tanácsadó mutatott egy korábbi, 2015-ös javaslatcsomagot. Többek között ekkor javasolták, hogy az első ablaktörlő működésekor hátramenetbe kapcsolva a hátsó ablaktörlő is aktiválódjon, illetve a távolságtartó tempomat és a HUD kijelző alapfelszereltséggé tételét is szorgalmazták. Láthatjuk, hogy ezek a felszerelések egyre inkább terjednek, amiben a magyar vevőszolgálatnak is része van. A vásárlók jelezték, hogy esőben autózva az ablaktörlő lapátok a vizet rendszeresen az oldalüvegek aljára tolják, ahol az megállva korlátozta a kilátást. Ezt a vállalat a visszapillantó tükrök belső oldalán és tartóján kialakított karmokkal oldották meg, amivel a légáramlatok már megfelelően eltávolítják a keletkező vizet. Az akkor újdonság i20 esetében javasolták a hagyományos 4 fokozatú automata helyett ekkor javasolták valami modernebb 6 vagy 7 fokozatú automata kifejlesztését és ahogy láthatjuk, ez a facelifttel meg is érkezett. 


Fentiekből is látszik, hogy a Hyundai műszakis kollégái valóban komolyan vették ezt az összejövetelt és számos fontos kérdésben sikerült képet kapnunk az eddig láthatatlan másik oldalról is. Számomra fontos tanulság, hogy elsősorban a kommunikáció és az információ hiánya és nem kielégítő kezelése okozza a legtöbb kellemetlenséget, félreértést. Ezt a folyamatot pedig a közösségi média és az ottani posztokban megjelenő információmorzsák még tovább bonyolítják, torzíthatják, így hálásak lehetünk a Hyundainak azért, hogy igyekszik ezeket a nehézségeket áthidalni, tisztázni. A könnyebb kommunikáció érdekében a megbeszélésen résztvevők számára létrehoztak egy külön csatornát, ahová az esetlegesen felmerülő panaszokat, kérdéseket továbbíthatjuk és ezzel is támogathatjuk a műszaki szervezet munkáját és kommunikációját.   


Kilépve a Hyundai importőr épületéből, összességében elégedettek lehettünk az elért eredményeinkkel. Persze tudjuk, hogy nem sikerült minden problémára azonnali megoldást találni, de úgy gondolom, hogy mindenképpen közeledett egymáshoz az importőr és a csoportok álláspontja. Ezzel pedig leraktuk a remélhetőleg tovább gyümölcsöző kapcsolat megfelelően stabil alapját, amire lehet és érdemes is építeni a jövőben.  

Köszönjük a Hyundai Holding Hungary Kft. minden munkatársának a lehetőséget és a konstruktív hozzáállást!

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A világ legviccesebb Hyundai kereskedése lett a hatvani Prémium Autóház Kft.

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

Utazás az ismeretlenbe – a Kia Niro EV Erdélyben