A Hyundai szerint az üzemanyagcellás technika tíz éves lemaradásban van
Miközben a Hyundai csoport új generációs villanyautói irányt mutatnak a járművek villamosításának terén, a koreai autóóriás eközben opcióként a hidrogénhajtású üzemanyagcellás technológiát az évtized végére legalább ugyanilyen versenyképessé igyekszik tenni.
A Hyundai 2021-ben jelentette be, hogy a személyautók és teherautók számára készült üzemanyagcellás energiaellátó rendszerének új generációja kétszer erősebb, 30 százalékkal kisebb lesz, és feleannyiba kerül, mint a jelenlegi változat. Ennek ellenére a hidrogéntechnológia körülbelül ott áll, ahol az akkumulátoros járművek álltak a 2010-es évek elején – mondja José Muñoz, a szöuli székhelyű autógyártó operatív igazgatója és amerikai részlegének vezetője.
„Akkoriban az emberek még azt kérdezgették: „Ez tényleg meg fog történni? Nem lehet igaz. Nincs infrastruktúránk. Az embereknek ez nem fog tetszeni. Most már van (töltési) infrastruktúra; a technológia fejlődött; a hatótáv-tartományok nagyobbak; a tulajdonságok nagyszerűek. És ami még fontosabb: azok, akik most vásárolnak egyet, azt mondják, hogy egy másikat is vesznek majd” – mondta Moñoz a Forbes magazinnak. „A hidrogén hasonló fázisokon megy keresztül – egy új technológia bevezetésének fázisán. De jobb (töltési) infrastruktúrára van szükségünk, mert az még mindig nagyon korlátozott. A fogyasztó reakciója szempontjából azonban fantasztikus reakciót látunk, amikor hidrogénnel hajtott járművet vezetnek."
Elon Musk már régóta elvetette a hidrogént, mint életképes, zéró kibocsátású üzemanyagot, kineveti annak az akkumulátorokhoz viszonyított hatékonyságát és „bolond celláknak” (fool cells) nevezte a technológiát. Jóllehet, a Hyundai és a nagy autó- és teherautó-gyártók, köztük a Toyota, a General Motors, a Daimler és a Volvo, a Nikola és a motorgyártó Cummins tágabb spektrumban gondolkodnak, az akkumulátorokat és a hidrogént egyaránt a tiszta járművekhez szükséges technológiaként tekintve. A Hyundai esetében pedig a vállalat szokatlanul nagyratörő reményeket fűz az univerzum legbőségesebb eleméhez, mint energiaforráshoz.
Az üzemanyagcellás és az akkumulátoros járművek egyaránt elektromosak, ugyanazokat a motorokat és sok más közös alkatrészt használnak. A legfontosabb különbség az, hogy az akkumulátorok tárolják az elektromos energiát, míg az üzemanyagcellák szükség szerint egy elektrokémiai folyamat során előállítják az elektromos energiát, amely elektronokat von ki az üzemanyagcella membránokon keresztül kényszerített hidrogénből. Az elektromos áram mellett az egyetlen melléktermék a vízgőz. Az autók, teherautók és targoncák mellett a NASA évtizedek óta használja a technológiát, helyhez kötött áramfejlesztőként működnek és vonatok, sőt hajók és kompok meghajtására is alkalmasak.
Az üzemanyag hívei azonban továbbra is jelentős kihívások megoldásán dolgoznak: a technológiának le kell küzdenie az üzemanyagcellák és a hidrogéntartályok magas költségeit, amelyek drágábbá teszik a járműveket, mint a szénalapú üzemanyagokkal vagy akkumulátorokkal hajtott járműveket. Ezen túlmenően a megújuló energiából és vízből vagy hulladékokból származó „zöld” hidrogén-üzemanyag kínálatának a széndioxid-kibocsátás maximális csökkentése érdekében drasztikusan bővülnie kell. A Hyundai úgy becsülte, hogy üzemanyagcellás rendszere költségparitásban 2030-ra beérheti az akkumulátoros hajtást.
A California Fuel Cell Partnership szerint Kalifornia a hidrogénüzemű autók vezető piaca az Egyesült Államokban, ahol 2021. november 1-én 12 082 darab személyautó és 48 üzemanyagcellás busz volt üzemben és 47 nyilvános hidrogénállomás működik az államban, további 127-et pedig terveznek. Összehasonlításképpen: 2020 végén a becslések szerint 835 ezer konnektoros elektromos autó volt az államban, és legalább 73 ezer elektromos töltőállomás volt.
Annak érdekében, hogy a fogyasztók könnyebben vásárolhassanak és használhassanak üzemanyagcellás járművet, Moñoz szerint a Hyundai segíteni kíván egyes márkakereskedéseinek hidrogénállomások felállításában. Dél-Kaliforniában ez három-öt új állomást jelenthet. „Segítünk kereskedőinknek a hidrogén-infrastruktúra kialakításában azokon a kulcsfontosságú piacokon, ahol van kereslet a hidrogénüzemű termékekre” – mondta. „Emellett csatlakozunk egy Shell projekthez is, amelyben 2030-ig 50 állomást közösen fejlesztünk, főleg Kaliforniában. Ez lesz az első ütem.”
Forrás: forbes.com
Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!