Mindenes terepes - Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Executive teszt
Egy Amerikának szánt koreai Hyundai Európában. Lássuk, hogyan boldogul a Hyundai legnagyobb terepjárója a magyar valóságban, egy szkeptikussal a fedélzetén.
Mindjárt az elején tartozom egy vallomással: Nem igazán
kedvelem a terepjárókat. Pontosabban, vannak ellenérzéseim a mai
divatterepjárókkal, szabadidő-autókkal, idegen szavakkal crossoverekkel,
SUV-okkal kapcsolatban. Alföldi gyerekként nem igazán tudom megérteni, hogy mi
értelme van ezeknek a „rendes” autóknál nagyobb, nehezebb monstrumoknak,
amelyek nagy motorjaikkal többet fogyasztanak, jobban károsítják a környezetet,
túlnyomó többségük pedig soha egy centire sem hagyja el a leaszfaltozott
utakat. Aztán az élet – és a Grand Santa Fe – rendesen átírta a fentiekkel
kapcsolatos előítéleteimet.
Amikor ugyanis elhoztam az autót a Hyundai Hungarytől, még
nem sejtettem, hogy eddigi talán legkalandosabb autótesztem veszi kezdetét. Csak
abban voltam biztos, hogy az autó tekintélyt parancsoló méretekkel rendelkezik,
a Grand Santa Fe ugyanis nevéből is adódóan a Santa Fe 22 centivel hosszabb
változata, amelyen a tengelytávba is beletoldottak 10 centimétert. Pont emiatt
aggódtam, vajon befér-e a garázsba, de szerencsére alaptalan volt félelmem,
centizgetve ugyan, de elfért az autó, rá tudtam csukni a garázsajtót. Áldassék
a parkolóradarok és -kamerák tervezője!
Kívülről leginkább oldalról mutatja meg igazán méreteit az
autó, de még mielőtt valaki mégis összekeverné a „sima” Santa Fével, a hurok
formájú első nappali fényfüzérek, a közöttük húzódó sűrűbb rácsozású hűtőmaszk,
az oldalablakok vonalvezetése és a teljesen egyéni LED-es hátsó lámpatestek jól
azonosíthatóvá teszik a Grand változatot.
A belső térben ugyanaz az elrendezés veszi körül a vezetőt,
amit egy Santa Fében találna, széltében ugyanis egy milliméter különbség sincs
a két autó között. Nincs is rá szükség, hiszen 1 880 mm-es kiterjedésével
már az alapverzió sem nevezhető éppen szűkösnek, a hossznövekedés miatt viszont
a második sorban még akkor sem lehet ok panaszra, ha elöl nagyra nőtt kosarasok
foglalnak helyet. Sőt, a csomagtér padlójából kihajtható két pótülés előtt
sínen csúsztathatóak a középső üléssor székei, így teremtve némi lábteret a
hátul kucorgóknak.
Kisfiam persze imádta a leghátsó székeket, ami nem csoda,
hiszen a maga százharmincegynéhány centis magasságával még kényelmesen el tudott
helyezkedni a parányi ülésekben. Felnőtteknek viszont nem tudom jó szívvel
ajánlani ezt a priccset, mivel már a bejutás is igen bonyolult: csak a jobb
oldali ülés dől és mozdul ki előre, de éppen csak annyit, hogy
gazellaszökkenéssel be lehessen ugrani a résen, ami valljuk meg, csak a
legruganyosabbaknak (ld. kisgyerekek) megy igazán.
Az ülőpozíció sem igazán kedvez a felnőtteknek, kis túlzással a két fül mellé kerül a térd, az ülést magunkra húzva pedig erősen kerülget bennünket a klausztrofóbia. Hab a tortán, hogy a középső ülés visszacsukva elfelejti minden beállított pozícióját, így a támlát és az ülés sínjét ismét lehet beállítani. De legalább saját szellőzőrendszer jut a leghátsó résznek is.
Az ülőpozíció sem igazán kedvez a felnőtteknek, kis túlzással a két fül mellé kerül a térd, az ülést magunkra húzva pedig erősen kerülget bennünket a klausztrofóbia. Hab a tortán, hogy a középső ülés visszacsukva elfelejti minden beállított pozícióját, így a támlát és az ülés sínjét ismét lehet beállítani. De legalább saját szellőzőrendszer jut a leghátsó résznek is.
Szóval, úgy hozta az a – korábban már emlegetett – élet,
hogy a munkám miatt Dunántúlra kellett utaznunk. Szegedről ez egy elég hosszú
és kimerítő kör lenne, ezért ilyenkor gyakran összekötjük a hasznost a
kellemessel és egy harkányi szállodába magunkkal visszük a családot is. Általában
két autóval megyünk, most azonban kapóra jött a Grand Santa Fe, amelynek 634
literes csomagtere szinte elnyelte az óriásbőröndből, három kisebb bőröndből,
egy telepakolt iskolatáskából, egy keményfedeles aktatáskából, három teletömött
szatyorból és két laptoptáskából álló útipakkunkat. Ja, majd’ elfelejtettem,
volt még két hatos zsugorfólia ásványvíz is! Mindezekre pedig elég volt az
ötödik ajtó keretén található gombbal rácsukni az ajtót és indulhattunk is. Nem
kellett bajlódnunk a kalaptartóval sem, mert a Hyundai a hétszemélyes autóihoz
ilyet nem kínál, így csak a gyári ablaksötétítésben bízhattunk.
Útra keltünk tehát öten, hátul vígan elfért a két nagyszülő
és a kisgyerek. A kínálat csúcsán álló 2,2 literes dízelmotor 197 lóereje
könnyedén lendítette meg az utasokkal és csomagokkal már jóval két tonna
feletti tömegű karosszériát, miközben a felfüggesztést a néhol siralmas, máshol
javítás alatt álló vagy épp már felújított 55-ös főút kráterei, felmart
burkolatai és sima aszfaltszakaszainak váltakozása tette próbára. A futómű tökéletes
kényelmet biztosított, a hatalmas, 19 colos kerekek lágyan döccentek át a
legvadabbnak tűnő úthibákon is.
Azért voltak felújított szakaszok, amelyeken síri csendben
tudtunk haladni, a motor csak távoli brummogásként hallatszott, ami nem is
csoda, hiszen a megengedett országúti tempónál nagyjából 1 600-as
fordulaton forgott a főtengely. Innen a gázpedált a padlóig nyomva egy-egy
előzés is simán belefért, a hatfokozatú automata pillanatok alatt visszagangolt
és már repített is minket. Az M6-osra érve a sztrádatempó sem esett a Grand
Santa Fe nehezére, hatodikban 2 300-as fordulaton, még mindig átlag
feletti csendben utazhattunk.
Megérkezve úticélunkhoz, este már mindenhol arról beszéltek,
másnap hatalmas havazás várható, kora reggelre azonban még semmi sem mutatta,
hogy ebből lesz is valami. Amikor néhány perccel indulás előtt elkezdett sűrűn
hullni a hó, szokatlan érzés kerített hatalmába. Általában ilyenkor azért egy
kis drukk, idegesség mindig van az Alföldről idetévedt idegenben, vajon sikerül-e
elérnünk kitűzött céljainkat. Ehelyett most azonban megnyugodtam, hisz tudtam, tökéletes
autót választottunk az utazáshoz.
A Grand Santa Fe ugyanis luxusegyterűből pillanatok alatt
átalakult valódi terepjáróvá, amely akadályt nem ismerve tankként tört előre.
Elég volt megnyomni a műszerfalon egy gombot, amellyel aktiváltuk az állandó
összkerékhajtást. Ráadásul mindeközben megőrizte luxusszínvonalát, az ülés- és
kormányfűtés kellemes kiindulópontot jelentett, a kiválóan szóló rádió zenéje
pedig még távolabbivá tette a rideg kinti valóságot. Ettől kezdve számunkra tehát
nem (nagyon) létezett akadály.
Pécsen át Szigetvárig egészen könnyen eljutottunk, Kaposvár
felé közeledve azonban egyre sűrűbb pelyhekben esett a hó, amellyel arányosan
lelassult a kanyargós, dombokkal és völgyekkel tarkított úton a forgalom. Itt
már valóban elkélt az összes kerék meghajtása, főleg olyan helyzetekben, amikor
egy-egy hosszabb emelkedő szakaszon előttünk akadtak el a kamionok. Ilyenkor
elég volt indexelni, balra húzni a kormányt, adni egy nagyobb gázt, a Grand
Santa Fe pedig a visszaereszkedő kamionok mellett minden gond nélkül
felkapaszkodott a dombra.
Ráadásul jó tempóban, magabiztosan haladhattunk, a 20-30-as
tempóban döcögő óvatoskodóakat a biztos tapadás tudatában – de persze kellő
körültekintéssel – hagyhattuk magunk mögött, így az egyenesebb szakaszokon legtöbb
esetben 60-70 km/órára is sikerült feltornásznunk a sebességmérőt.
Marcali felé azonban sajnos nem várt akadályba ütköztünk,
amikor egy keresztbe fordult kamion miatt végleg megállt a feltorlódott sor. Mehettünk
volna kerülőúton, de ez már nem fért bele az időkeretünkbe, így inkább
visszafordultunk. Komló szerpentinjein árokba csúszott buszok között nekem csak
a kormányt és gázpedált kellett kezelnem, minden mást megoldott helyettem az
autó. Egyedül az esőérzékelő volt az, amely nem volt a helyzet magaslatán, mert
vagy nem törölt időben, vagy eszeveszetten kezdett törölni, így inkább
manuálisra állítottam a lapátokat.
Az autó képességeinek köszönhetően még világosban
szerencsésen visszaérkeztünk a szállodánkba. Előző nap még azon aggódtam, hol
fogok rendes mosót találni, ahol tisztává varázsolják az autót a fotózáshoz, ám
az üres, teljesen szűz hóval borított parkoló szinte kínálta magát, így letettem
eredeti szándékomról és elkészítettem életem első autóteszt-fotóit, hózáporban.
Mire készen lettem, megérkezett kisfiam is, akivel egy önfeledt hócsatával
zárhattuk a napot.
Azért hazafelé indulva akadt még egy kis logisztikai
feladat, Kaposváron ugyanis két nagy láda irattal gazdagodtunk, így kissé
aggódtam a csomagok elhelyezésével kapcsolatban. Félelmeim azonban ismét
alaptalannak bizonyultak, némi tetriszezéssel, a csomagok átrendezésével újra
minden gond nélkül befért az összes csomag sőt, a tető felé lett volna még hely
további holminak is.
Ahogyan odafelé is, hazafelé úton is Ásotthalomnál tankoltuk
tele az autót, így egészen pontos méréssel meg tudtuk határozni az autó
fogyasztását. A fedélzeti számítógép átlagfogyasztás-jelzője a kifejezetten
kímélő (értsd: szabályos) vezetés mellett 7,1 literre adta meg az autó
fogyasztását, ám a megtett út és a beletankolt literek alapján ez 0,7 literrel
többre, egészen pontosan 7,8 literre adódott. Ez azonban egy közel kéttonnás
autótól a fenti körülményeket is figyelembe véve egészen kiváló eredmény.
Ezek szerint a Hyundai Grand Santa Fe lenne az ideális autó?
Egy tökéletes világban az lenne: tágas, kényelmes, jól felszerelt, egyterűsen
variálható, az összkerékhajtásra a legzordabb időjárásban is lehet támaszkodni,
ráadásul még szép is. Egyetlen bökkenő van csupán: az ára. Persze a
kategóriában kifejezetten jutányos áron mérik a Hyundai legdrágább modelljét, ám ebben az
árszegmensben már nem azon az 1-2 millió forinton múlik a vásárlás. Hiába egyre
jobbak a Hyundai autói, hiába pakolják tele a gyárban jobbnál jobb extrákkal,
nagyon nehéz és küzdelmes út vezet a prémiumkategóriához.
Visszatérve a kezdetekhez, nagyon pozitívan csalódtam a
Grand Santa Fében. Hobbiterepjáró-ellenességem meginogni látszik, hiszen az
autó a hétvége során a legkeményebb próbákat kiállva bebizonyította
létjogosultságát, így akinek megér egy Hyundai terepjáró 15 millió forintot, az
nem fog csalódni benne. Persze, ehhez az autóhoz is jár a kilométerkorlát
nélküli ötéves garancia, az assistance és az éves felülvizsgálat is, amellyel a
Hyundai garantálja, hogy az autó a következő bevetésen is maximálisan helytáll
majd. Mert abban biztosak lehetünk, a tél jövőre sem marad el!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!