Kínai akku kerül a Kia EV5 modelljébe
A Kia első alkalommal használ egy kínai háromkomponensű akkut új EV5 modelljéhez, ami egy lehetséges stratégiai váltást jelez, szélesebb körű következményekkel bírhat az elektromos járműiparra nézve.
Míg a Hyundai Motor Group korábban kínai akkumulátorokat használt bizonyos modellekben – például a CATL nikkel-kobalt-mangán (NCM) akkumulátorait a Niro EV-ben és a lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorait a Ray EV-ben –, ezek a választási lehetőségek nagyrészt a kisebb kategóriás járművekre korlátozódtak, ahol a költségverseny megelőzi a teljesítményigényeket.
A Hyundai csoport Kia PV5 célalapra épített járművében (PBV) és a Kona Electric modellben szintén a CATL NCM akkumulátorokat használják, elsősorban a kis hobbiterepjáró szegmensben rejlő gazdasági előnyök miatt. Ezek a modellek, amelyeket nem nagyvolumenben értékesíthetőnek tekintenek, kisebb hírnévkockázatot jelentettek a csoport számára a kínai alkatrészek átvételével.
Az EV5 kompakt hobbiterepjáróként besorolása azonban, ami mind méretben, mind piaci befolyásban előrelépést jelent, még jelentősebbé teszi a kínai akkumulátortól való függőségét. Az iparági szakértők szerint ez precedensértékű lépés lehet, amely potenciálisan megnyithatja az utat a kínai akkumulátorok további integrációja előtt a Kia és a Hyundai nagyobb és szélesebb körben elterjedt elektromos járműkínálatában.
Az olyan közép- és nagykategóriás modellek, mint például a Kia EV6 és EV9, valamint a Hyundai IONIQ 5 és 9, jelenleg kizárólag a koreai SK On akkumulátoraival vannak felszerelve. Az elektromos járművek piacán az árverseny fokozódásával azonban a kínai akkumulátorbeszállítók jelenléte tovább növekedhet.
A piac már most is stagnál a kereslet terén az elektromos járművek elterjedésében, miközben az akkumulátorköltségek továbbra is kulcsfontosságú tényezők az elektromos járművek a belsőégésű motoros járművekhez képest viszonylag magas áraiban. Az elektromos járművek állami támogatásai is fokozatosan csökkennek, ami tovább növeli a nyomást az autógyártókon, hogy megfizethető, mégis nagyteljesítményű akkumulátormegoldásokat biztosítsanak.
„A Hyundai nem csupán a költségek miatt választotta a CATL-t – az akkumulátorok megfelelnek a minőségi előírásoknak is” – mondta Kim Pil-soo, a Daelim Egyetem professzora. „Valószínűleg azt fogjuk látni, hogy a kínai akkumulátorok használata fokozatosan bővül a kisméretű járművektől a kompakt, végül pedig a közepes és nagyméretű járművekig.”
A Hyundai Motor Group akkumulátorválasztását szélesebb körű stratégiai célok is vezérlik, beleértve az ellátási lánc diverzifikációját és a kínai piacra való mélyebb behatolást. A vállalat következetesen kínai akkumulátorokat használ a kifejezetten Kínára, a világ legnagyobb elektromos járműpiacára tervezett modellekben.
„Mivel az akkumulátorok teszik ki az elektromos járművek költségeinek legnagyobb részét, az autógyártók valószínűleg már a tervezési szakasztól kezdve szorosan együttműködnek az akkumulátorgyártókkal. Ezért még akkor is, ha a kínai fókuszú modelleket exportálják vagy más piacokon bevezetik, nagy az esélye annak, hogy továbbra is kínai akkumulátorokat fognak használni bennük” – tette hozzá egy akkumulátoripari szakértő.
Ezenkívül a Hyundai azon igénye, hogy szélesítse beszállítói bázisát a globális elektromos jármű terjeszkedés érdekében, elkerülhetetlenné teszi az együttműködést a kínai akkumulátorgyártókkal. Egy gyorsan fejlődő piacon a diverzifikált ellátási lánc elengedhetetlen a költséghatékony termeléshez és a stratégiai rugalmassághoz.
Mindazonáltal az Egyesült Államokban – ahol mind a szabályozási akadályok, mind a közvélemény határozottan ellenzi a kínai technológiát – a Hyundai továbbra is erős szövetségeket tart fenn a hazai akkumulátorgyártókkal, mint például az LG Energy Solution és az SK On vállalatokkal, amelyek már üzemeltetnek gyártóüzemeket az Egyesült Államokban.
Forrás: pulse.mk.co.kr