Honnan érkezik a Te Hyundai-od?
A Hyundairól alapvetően mára már mindenki pontosan tudja, hogy egy dél-koreai autógyártó, azt azonban már kevesebben tudják, hogy nemcsak Dél-Koreában, hanem a világ számos pontján gyártja autóit, így nem biztos, hogy egy adott modell tényleg dél-koreai termék-e.
A morva-sziléziai Nošovice és a koreai Ulszan településeit légvonalban több mint 8 ezer kilométer választja el egymástól, és ha el akarnánk jutni egyik helyről a másikra autóval, akár 10 ezer kilométert is meg kellene tennünk. Egyik oldalon egy kis szárazföldi falu Európa szívében, Csehországban, a másikon pezsgő ázsiai kikötő milliónyi lakossal. És köztük valahol ott található a törökországi Izmit városa. Ezek a pontok az európai piacra szánt Hyundai autók három szülőhelyét jelentik, mindegyik nagyon különbözik egymástól. Te tudod, honnan származik a Tiéd, és milyen utat tett meg, amíg eljutott Hozzád?
A Hyundai manapság alapvetően három forrásból látja el az európai piacot. A nošovicei üzem áll az élen a Hyundai Motor Manufacturing Czech gyártóüzeme révén, amely a legnagyobb bestsellereket – a praktikus i30-as modellsorozatot, a népszerű Tucson hobbiterepjárót és a sikeres Kona Electric modellt – gyártja. Az olyan kisebb kategóriás modelleket, mint az i20 vagy a Bayon, a Hyundai a törökországi Izmitben gyártja, a többi autót pedig közvetlenül Dél-Koreából szállítják. Ezekről a helyekről az autóknak aztán el kell jutniuk az európai vásárlókhoz.
Persze a legegyszerűbb és legkönnyebb a Nošovice-ben gyártott modellek esete. Kamionnal vagy vonattal utaznak az egyes országok fogadó logisztikai központjába, ahol az autókat az ott dolgozók ellenőrzik, lemossák, majd trélereken szállítják ki őket az országok egyes márkakereskedésekbe.
A leginkább megterhelő utazás azonban a koreai Ulszanban elkészült autókra vár. Közvetlenül a gyár mellett található egy hatalmas logisztikai központ egy dokkolóval, ahol az autókat hajókra teszik, amelyek a világ minden tájára indulnak el velük. Azok az autók, amelyeket európai importként rendelnek a helyi kereskedőknek és vásárlóiknak, egyenesen ezen óceánjáró monstrumok egyikébe kerülnek, amelyek azután szó szerint körbehajózzák a fél világot.
„Az egyes piacok megrendelésétől függően a hajónak különböző megállói vannak az út mentén. Ennek megfelel a teljes utazási idő is” – magyarázza Jiří Skokánek, a Hyundai Motor Czech logisztikai és értékesítési tervezési vezetője. A pontos útvonaltól és a megállók számától függően az autók körülbelül másfél-két hónapot töltenek a hajón.
Az utóbbi időben az instabil nemzetközi helyzet kissé megbonyolította a közlekedést. „Korábban két-három héttel gyorsabb volt az út, de a Vörös-tenger bonyolult biztonsági helyzete miatt a hajóknak a Jóreménység-fokot kell körbehajózniuk, azaz az egész afrikai kontinenst megkerülniük” – említi Skokánek.
Az európai vásárlók autóinak végállomása már régóta a szlovéniai Koper kikötője. Ott a Hyundai Motor saját logisztikai partnere teherautókra rakja és az egyes országok logisztikai raktárába szállítja, útközben a vámkezelést is intézi. Az autókat ismét átvizsgálják, megtisztítják, majd továbbítják a kereskedőkhöz.
A Törökországból érkező autók szállítására hajókat és trélereket vegyesen használnak, de a teljes útvonal a koreainál lényegesen rövidebb. „A koreai gyárból érkező autók útja természetesen lényegesen időigényesebb, mint a Cseh Köztársaságból vagy Törökországból érkező autóké, ami a szállítási időkben is megmutatkozik” – mondja Skokánek.
Forrás: blog.hyundai.cz
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!