Vendégként debütált itthon a Kia EV4
A Kia überfuturisztikus formavilágú EV4 modellje ugyan csak szeptembertől lesz kapható Magyarországon, viszont a típus előszériás példányait a megújult Sportage hobbiterepjáróval együtt a hazai importőr egy sajtóreggeli keretében bemutatta.
A Kia azon kevés márka egyike, amely nemcsak ígérgeti villamosított termékkínálatát, de aktívan fejleszti és rohamtempóban egymás után piacra is dobja azokat a nagyközönségnek. Már idestova 4 éve, hogy az EV sorozat első tagjaként az EV6 megérkezett, azóta pedig már itt az EV9 nagytesó, majd jött ennek kis ikerjeként az EV3, most pedig máris itt az EV4, amely kompakt ötajtós és (a Kia nyelvezete szerint) Fastback kialakításával igyekszik megtéríteni a villanyautózásnak egy újabb kategória kedvelőit. (Felkészül az EV5 hobbiterepjáró és az EV2 kisautó, amelyek még idén, illetve jövőre érkeznek)
Az EV4 ötajtós kivitelében, általánosabb formavilágával akár az Európában különösen népszerű stratégiai Ceed kompakt utódja is lehetne és bizonyos tekintetben azzá is válik. Hiszen ezt a karosszériaváltozatot augusztustól Zsolnán, Szlovákiában fogják összerakni, ugyanazon a gyártósoron, ahol a Ceed az elmúlt csaknem 20 évben és három generációban készült. Annál azonban az EV4 10 centivel hosszabb, 4 430 mm hosszú, 3 centivel szélesebb (1 830 mm) és kicsivel több mint 3 centivel magasabb (1 480 mm), miközben a tengelytáv a Hyundai csoport E-GMP platformjának köszönhetően lényegesen, 15 centiméterrel 2 820 mm-re nyújtózott.
Az EV4 és a Fastback formája az első ajtóig teljesen azonos és első pillantásra meghökkentő. Az „Ellentétek vonzásában” formanyelv alapján az EV4 két oldalán végigfutó és az oldalsó sárvédőket körbeölelő függőleges LED lámpatestek és a laposra faragott motorháztető ad különleges hangulatot az orrkialakításnak. A Kia hagyományai szerint ebből a típusból is létezik normál és sportos GT-Line kivitel, amely utóbbit elsősorban a dinamikusabb első és hátsó lökhárító, illetve a sportosabb felnik teszik még egyedibbé. A töltőcsatlakozást az EV3-hoz hasonlóan a jobb első sárvédőbe integrálták, ami így kevésbé sérülékeny, mint ha az autó elején lenne.
Oldalról már egészen más képet mutat az EV4, illetve az EV4 Fastback. Az EV4 jóval hagyományosabb, konzervatívabb stílust követ, hiszen ötajtós karosszériája dinamikusan lejtő tetővonallal, emelkedő ablakvonallal társul, amelyet a végén a C oszlopba integrált kisablak felett összekötő sötét dekorcsík bolondít meg igazán. Mögötte egy viszonylag nagyméretű hátsó légterelő alatt érkezik a meredek hátsó ajtó, amelyet a Kia Csillagtérkép mintázatú hátsó lámpatestei foglalnak keretbe, alatta a csomagtér pedig 435 literes.
A sajtóbemutatón külön kihangsúlyozták, hogy az EV4 négyajtós változata Fastback néven fut, ami az autó sziluettjét látva nem is csoda: a tetőív egy olyan különleges, kettős hátsó légterelőben folytatódik, amely a két sarok között utat enged a légáramlatoknak a hátsó traktus irányába, ezzel is segítve az EV4 0,23-as légellenállási együtthatójának elérését. Ezt követően egy hosszabban elnyúló lapos hátsó ablak vezet az igencsak szűkre szabott hátsó csomagtérajtóig, amely a fix hátsó üveg alatt 490 literes űrt rejt. A nyílás két oldalán pedig egy olyan félköríves lámpatestet alakítottak ki, amely az elsőkhöz hasonlóan öleli körbe a sárvédőket. Ezeknek a hátsó módosításoknak köszönhetően az EV4 Fastback 30 centivel túlnyúlik ötajtós testvérén, így a teljes hossza eléri a 4 730 mm-t.
Belül a jól megszokott kezelőszervek és műszerpult kapott helyet: A GT-Line bemutatóautók bézs-fekete színű kárpitozása mellett háromküllős kormányt kaptak, amögé pedig a szokásos kettős 12,3 colos digitális kijelző került, a kettő közé pedig a klíma 5 colos kezelőpanelje is elfért. Jutott néhány dedikált gomb is a központi kijelző alá, a hangerőszabályzót pedig a két középső szellőzőrostély közé sikerült beintegrálni. A telefontöltőt is tartalmazó középkonzol mélyebbre került, a két ülés közé pedig olyan könyöktámasz is került, ami az EV3-assal ellentétben tárolórekeszt is tartalmaz (a bemutatón elhangzott, hogy az EV3 is kapni fog ilyen tárolót). A 2,8 méteres tengelytávból már sejthető, ami az ülőpróbán be is igazolódott: a hátsó ülések előtt bőséges lábtér áll rendelkezésre, azonban az ülőlapok (legalábbis nekem) mintha túlságosan meg lennének döntve, így kevésbé kényelmesnek tűntek.
Az EV4 a tesó EV3-assal osztozik hajtásláncában, így ugyanolyan egyféle 204 lóerős teljesítményű és 283 Nm nyomatékkal rendelkező elsőkerékhajtású hajtáslánccal rendelkezik. Az akkuméretben kétféle opció közül lehet választani: egy 58,3 és egy 81,4 kWh-s változat érhető el, amelyeket akár 150 kW-tal is lehet tölteni, a hatótáv pedig az EV4 esetében 425 (Standard Range) és 625 (Long Range), míg a Fastback esetében 440 (SR) és 633 km (LR) között változhat. Felszereltségtől függően opcióként vagy alapáron járhat a V2L funkció utastéri 230 voltos csatlakozással együtt.
És mindez mennyiért is? Az EV4 háromféle, Air, Earth Plus és GT-Line (utóbbi csak Long Range változatban) kapható, az indulóár a kisebbik akkuval 15,35 mFt, míg a nagyobbik akkucsomaggal 16,95 mFt. Ezért bőséges alapellátmányt kapunk, aminek része többek között a teljes légzsákcsomag, a sávtartó és sávkövető, az adaptív tempomat, a LED fényszóró, az első-hátsó parkolóradarok tolatókamerával, de ami a legfontosabb, van akkufűtés és -temperálás, háromfázisú fedélzeti töltő, ezenkívül automata légkondi és esőszenzor, stb.
A Fastback viszont csak a magasabb Earth Plus é a GT-Line ellátmánnyal kapható, amelyben már alapból van projektoros Full LED intelligens fényszóró, motorosan nyitható csomagtérajtó, hőszivattyú, elektromosan állítható vezetőülés, fűthető első és hátsó ülések, fűthető kormánykerék, fekete vegánbőr üléskárpit és kormánykerék és a 17 helyett 18 colos felnik. A bővebb felszereltség és a nagyobb csomagtér okán a vételár is vaskosabb: az Earth Plus 17,4 mFt (SR), illetve 18,8 mFt-tól (LR), míg a Long Range GT- Line ezer Ft híján 20 mFt-tól indul. És persze mindkettőhöz vannak külön csomagok is, amikkel még tovább lehet az EV4 tudását bővíteni.
A két igazi újdonság mellett a Kia elhozta a Sportage nemrég megújult, ráncfelvarrott változatát is, amely leginkább új, a mostani márkaarculatba jobban illeszkedő első fényszóróival mutat újdosnágot. Emellett viszont némileg átalakult a belső tér elrendezése is, illetve immár a Sportage is megkapta a Kia legújabb multimédiás fejlesztéseit és fedélzeti rendszereit is. Az új Sportage ötféle felszereltséggel, négyféle – dízelt is tartalmazó – hajtáslánccal érhető el, 10,75 mFt-os indulóáron.
A Sportage már a szalonokban is körbetapogatható, azonban az EV4-re – a mostani vendégszereplést követően – nagyjából szeptemberig várni kell. Akkortól (vagyis már augusztustól) viszont az EV4 (ötajtósa) már a szlovák üzemből érkezik hozzánk, jelentősen megkönnyítve és rövidítve a várakozási időt. Aki pedig a különlegesebb formájú EV4 Fastback-be szeret bele, azt a Kia koreai üzeme tudja kiszolgálni.
Köszönöm a meghívást a Kia Magyarországnak!