A Kia Európának szánt stratégiai hibridmodellt fejleszthet
Dél-Korea második legnagyobb autógyártójaként a Kia vállalat az európai piacon fokozódó versenyre válaszként fontolóra veszi, hogy egy valóban Európára szabott modelljéből hibridváltozatot is fejleszt.
Iparági források szerint a Hyundai Motor Group alá tartozó Kia nemrégiben megkezdte a Ceed (vagy K4) hibrid elektromos jármű (HEV) változatának fejlesztésével kapcsolatos munkát, amely az egyik kulcsfontosságú modelljük az európai piacon. Amennyiben sorozatgyártásba kerül, a Ceed a csoport harmadik régióspecifikus modellje lenne, amely hibridváltozatot kap az Egyesült Államokban forgalmazott Kia Telluride, valamint az Indiában és Délkelet-Ázsiában kapható Hyundai Creta után.
A Kia első, kifejezetten európai piacra szánt modelljeként 2006-ban bemutatott Ceed kompakt ferdehátúként került bevezetésre, amelyet az európaiak kisebb autók iránti preferenciájára szabtak. A modellt a régió ellátását biztosító szlovákiai zsolnai üzemben gyártják. A Ceed eladásai 2019-ben meghaladták a 100 ezer darabot éves szinten és még 2024-ben is erős teljesítményt mutatott mintegy 90 ezres eladásával, ezzel pedig a Kia legkelendőbb modellje lett Európában.
A Kia népszerűségének köszönhetően több változatot is kifejlesztett a Ceedből. A Ceed Sportswagon 2007-ben jelent meg, majd 2018-ban a stílusosabb háromajtós Proceed, 2019-ben pedig a crossover sport terepjáró XCeed következett. A vállalat 2020-ban egy a kombiból és az XCeedből egy plug-in hibrid (PHEV) változatot is piacra dobott, hogy lépést tartson Európa gyorsuló zöld politikájával.
A Kia azon lépését, hogy egy hibridmodellel bővítse a Ceed kínálatát, mind az erősödő piaci verseny, mind a hibridek iránti növekvő európai kereslet vezérli. Bár az európai piac hagyományosan a dízel és a PHEV járműveket részesítette előnyben, a hibridek eladásai gyorsan növekednek a környezetvédelmi előírások szigorodásával. A források megjegyezték, hogy a fejlesztés viszonylag gyors lesz, hiszen a Ceed mérete hasonló, mint a kompakt Hyundai Elantra. Figyelmeztettek azonban arra, hogy a projekt még nem érte el a teljes körű gyártástervezés szakaszát.
Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) szerint a hibridek 2020-ban az új autóregisztrációk 11,9 százalékát tették ki Európában, míg a benzinüzeműek 47,5 százalékot, a dízelüzeműek 28 százalékot, a PHEV-k 5,9 százalékot, az elektromos járművek (EV-k) pedig 5,4 százalékot. A hibridek részesedése azonban 2024-re több mint kétszeresére, 30,9 százalékra nőtt, ezzel a benzinüzeműek 33,3 százalékos részesedése felé növekedve és messze meghaladva az elektromos autók 13,6 százalékos és a PHEV-k 7,1 százalékos részesedését.
Egy másik kulcsfontosságú tényező az olcsó kínai villanyautók beáramlása az európai piacra, ami fokozza a versenyt. A források megjegyezték, hogy a Hyundai Motor Group piaci részesedésének védelmére törekszik a hibridek terén meglévő erősségeinek kihasználásával, amely területen számos európai és kínai márkával szemben előnyben van.
Az ACEA szerint a Kia és nagyobb testvére, a Hyundai Motor 267 234 járművet adott el Európában 2025 első negyedévében, amivel együttes piaci részesedése 7,9 százalék volt. Ez csökkenést jelent az egy évvel ezelőtti azonos időszak 278 387 darabos eladásához és 8,2 százalékos piaci részesedéséhez képest. Habár a Hyundai Motor Group optimista, hogy az európai eladások 2025 második negyedévében fellendülnek az olyan új modellek bevezetésével, mint a Hyundai Inster és a Kia EV3, a piaci kilátások továbbra is kihívást jelentenek.
Forrás: pulse.mk.co.kr