A Hyundai szabadidő-autóihoz fejleszti hatótávnövelős hajtásláncait
Dél-Korea legnagyobb autógyártója, a Hyundai Motor Group egy olyan új generációs hatótávnövelős elektromos hajtásláncot fejleszt, amelyet elsősorban pickup kisteherautókhoz, hobbiterepjárókhoz fog illeszteni a jövőben.
Ahogy arról már korábban iparági források beszámoltak, a Hyundai Motor és a Kia vállalatokat birtokló autóipari konszern új projektbe kezdett egy üzemanyag-alapú segédhajtómű kifejlesztésére, amellyel az akkumulátoros elektromos járművek hatótávolságát egy a jármű akkumulátorát töltő elektromos generátor működtetésével terjeszti ki. A hatótávnövelő járműveket kiterjesztett hatótávolságú elektromos járműveknek (EREV, REEV) vagy kiterjesztett hatótávolságú akkumulátoros elektromos járműveknek (BEVx) is nevezik. A leggyakrabban használt hatótávnövelők a belsőégésű motorok, de akár üzemanyagcellák vagy más motortípusok is használhatók erre a célra.
A projekthez a Hyundai a közelmúltban egy „xEV rendszer” fejlesztési munkacsoportot állított fel Namyang fejlesztőközpontjában. Az ügyben jártas emberek szerint Heui-won Yang, a Hyundai Motor Group elnöke és kutatás-fejlesztési vezetője felelős a projektért. A források szerint a Hyundai azért kezdett az EREV hajtáson dolgozni, mivel a viszonylag kis hatótávolság és a töltési infrastruktúra hiánya az egyik legnagyobb akadály az elektromos járművek gyors bevezetése előtt. Az elektromos járművek kigyulladásával kapcsolatos növekvő félelem is arra késztette a Hyundait, hogy az EREV-ek fejlesztésére összpontosítson, mielőtt teljesen áttérne a tisztán elektromos járművekre.
Az EREV járművek nem feltétlenül igényelnek kiterjedt töltési infrastruktúrát. Mivel elektromos motorok hajtják őket, sokkal jobb gyorsulással is rendelkezhetnek, mint a belsőégésű motoros társaik. „Még évek telnek el, amíg olyan akkumulátorokkal szerelt, megfizethető árú elektromos autót láthatunk, amely 1000 km-t is képes megtenni egyetlen töltéssel. Az EREV modellek az EV-korszak beköszönte előtt legalább 10 évig még versenyképesek lesznek” – mondta egy iparági illetékes.
A források szerint a Hyundai Motor Group EREV rendszerét valószínűleg két-három éven belül a zászlóshajó Santa Fe zászlóshajó hobbiterepjáró és a Genesis GV70 modellekben fogja bemutatni. A csoport következő generációs pickup kisteherautói – a Hyundai Motor esetében TE, a Kia esetében pedig a TV kódnéven – szintén EREV hajtásláncokkal kerülnek felszerelésre és 2028-ban vagy 2029-ben kezdik meg a termelést a gyártósorokon. Az új pickupok hatótávolsága több mint 530 km lesz, terhelhetőségük pedig meghaladja a 4 535 kg-ot.
Az EREV kisteherautók valószínűleg növelni fogják a Hyundai jelenlétét az Egyesült Államokban, ahol a nehéz teherautók a legnépszerűbbek. A Marklines piackutató szerint az amerikai piacon 2023-ban 2,86 millió darab volt a pickup-eladások száma, ami csaknem kétszerese a nagy limuzinok 1,56 milliós eladásainak. A Hyundai Motor jelenleg a Santa Cruz pickupot árulja az Egyesült Államokban, amelyből tavaly 36 675 darabot adott el és ezzel a 12. helyet foglalja el a kisteherautók értékesítésében. A Kia májusi Puszani Mobilitási Kiállításon bemutatott Tasman modelljével együtt bejelentette az Egyesült Államok pickup-piacára való belépését is. Új elektromos pickup modelljeivel a Hyundai az Egyesült Államok három legkelendőbb modelljével – a Ford F-sorozatával, a Chevrolet Silverado-jával és a Ram pickupjával –, valamint a Tesla Cybertruckjával kíván versenyezni.
Elemzők szerint a Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy több hibrid modell eladásával és EREV hajtáslánccal rendelkező járművek piacra dobásával próbálja leküzdeni az elektromos járművek iránti kereslet jelenlegi stagnálását, amelyet az elektromos járművek szakadékának neveztek. „A globális autógyártók az idei év második felétől egy legalább két-három éves küszködés időszakával néznek szembe” – mondta a Hyundai Motor egyik vezető illetékese. „A hibridek és az EREV modellek a fegyvereink ebben a harcban.”
Mivel a Hyundai Motor és a Kia kombinált hibridjármű-eladásai az első félévben 408 799 darabot tettek ki – ez az első alkalom, hogy a 400 ezres szint fölé emelkedett – a Hyundai azt tervezi, hogy elektromos járművek mellett hibrideket is gyárt majd az amerikai dedikáltan elektromos járműveknek készülő gyártósorain, amely idén októberig készül el a Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA) gyárában, Georgiában.
Az EREV rendszert először a General Motors Chevrolet Volt modelljében vezették be 2010-ben. A rendszert hamarosan kiszorították, de az elmúlt években egyre népszerűbb lett a kínai és japán autógyártók körében, mint például a Li Auto, Xiaomi, Nio, valamint a Nissan Motor is bemutatja a mintegy ezer kilométeres hatótávolságú EREV modelljeiket. Tavaly a Li Auto 380 ezer EREV járművet adott el Kínában, élükön az L7-tel, amelynek hatótávja eléri az 1050 km-t.
Forrás: kedglobal.com