A Hyundai több mint 330 ezer autót gyártott tavaly Csehországban
A villanyautók iránti enyhülő, a hibridek iránti fokozódó kereslet hatására a Hyundai nošovicei gyárának sikerült 2024-ben teljesítenie előzetesen kitűzött termelési tervét, amelynek hagyományosan legnagyobb részét – több mint 70 százalékát – a Tucson adta.
A Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) nošovicei üzeme tavaly összesen 330 890 darab járművet gyártott. Az autógyár ezzel követte a sikeres korábbi éveket, amikor a járvány, az ellátási láncok megszakadása és a félvezető válság hatásait leküzdve 2022-be 322 500, majd egy évvel később, 2023-ban 340 500 autó készült.
„Az elektromos járművek iránti kereslet Európában nem az elvártnak megfelelően növekszik, ami a termelési eredményeinkben is megmutatkozott” – mondta Changki Lee, a HMMC elnöke. „A magas gyártási hatékonyságnak, a belsőégésű és hibrid motorral szerelt járművek iránti érdeklődésnek, valamint munkatársaink és beszállítóink szakértelmének köszönhetően meg tudtuk birkózni a nehéz körülményekkel és a legyártott autók összes darabszáma megfelel az év elején tervezettnek.”
A Hyundai Tucson, amely a nošovicei autógyártó zászlóshajója és Európában a legkelendőbb Hyundai modell, a termelés közel 72 százalékát tette ki tavaly. A modell hibrid változatának termelési aránya növekszik, tavaly már minden harmadik Tucson rendelkezett ilyen típusú hajtáslánccal. Az i30 modellszéria eközben a termelés 16,5 százalékát tette ki.
Mindkét modell frissítésen esett át a tavalyi év során, ami jót tett a két típus termelésének. A tisztán elektromos Hyundai Kona Electric a gyártás mintegy 10 százalékát adta (ez az arány 2023-ban 13 százalék volt). A termelés további hányadát a Hyundai i30 N sportmodell tette ki, amelyet a tavaszi ráncfelvarrás után már csak kizárólag Ausztráliába exportálnak Csehországból.
A Nošovicében elkészült autók legnagyobb vásárlói közé tartozik Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország, Franciaország és Lengyelország – a tavalyi járműgyártás több mint 46 százalékát ezekbe az országokba szállították. a hazai cseh autópiacon a Hyundai helyi gyártású modelljeivel a 6. helyen áll több mint 16 ezer eladott autóval.
Európán kívül a nošovicei Hyundai modelljei a Közel-Kelet országaiba, Mexikóba, de Marokkóba, Kolumbiába és Ausztráliába is nagy számban eljutottak tavaly. Mindezek mellett több tucatnyi autót szállítottak olyan egzotikus úti célokhoz, mint például Martinique, Francia Guyana, Barbados vagy éppen Curacao. A három legnépszerűbb karosszériaszín az alap fehér (Atlas White), a szürke (Ecotronic Gray) és a fekete (Abyss Black). Az ilyen karosszériaszínekkel rendelkező autók a Nošovicében készült autók körülbelül 45 százalékát tették ki tavaly.
A dízelmotorral szerelt autók a termelés alig több mint 7 százalékát tették ki 2024-ben. A kézi sebességváltókkal szerelt járművek részaránya a HMMC által gyártott autókban tavaly 21 százalékra esett vissza - a hosszú távú csökkenő trendnek megfelelően a HMMC-nél több mint 15 év után tavaly februárban befejezte a kézi sebességváltók gyártását. A váltógyár dolgozóinak többsége más munkakörben helyezkedett el az autógyártónál. A gyártócsarnok elektromos járművek akkumulátor-rendszereinek összeszerelésére szakosodott Mobis üzemmé átalakítása idén nyáron fejeződik be.
Idén a nošovicei Hyundai üzem körülbelül 295 ezer új autó legyártását tervezi, ami kevesebb, mint tavaly. A konkrét eredmények a főbb európai piacok gazdasági helyzetétől és az elektromos járművek iránti kereslet alakulásától függenek. Az is döntő jelentőségű lesz, hogy a vásárlói igényeket hogyan lehet összeegyeztetni a szigorúbb kibocsátási határértékekkel, és módosulnak-e a határértékekre és ezek be nem tartására vonatkozó szankciókra vonatkozó jogszabályok.
A tervezett gyártáscsökkentést tekintve az autógyártó arra számít, hogy több gyártás nélküli napot is beiktat, illetve óránként 66-ról 60 járműre lassítja a futószalagok sebességét. Ezzel együtt az alkalmazottak száma a természetes fluktuáció és az közvetített alkalmazottak számának csökkenése révén hozzávetőleg száz fővel csökken idén. 2024. december végén 3 051 alkalmazott dolgozott a HMMC-nél.
A nošovicei autógyártó nemcsak a morva-sziléziai régióban kínál átlagon felüli pénzügyi javadalmazást, a kékgalléros pozíciók havi átlagkeresete 2024-ben elérte az 57 064 koronát (kb. 920 eFt). Ez 20 százalékos bérnövekedést jelent az elmúlt két évben. A következő időszak bérezési feltételeiről még nem döntöttek, a jelenlegi kollektív szerződés 2025. március végéig érvényes.
Változások történtek a HMMC felső vezetésében is. Idén januártól Petr Michník, az adminisztrációs alosztály eddigi vezetője lett az új cseh részlegvezető a HMMC-nél. „Rengeteg terv és új projekt áll előttünk, például a dolgozói ellátás vagy az energiatakarékosság terén, ugyanakkor válaszolnunk kell az új európai szabályozás jelentette kihívásokra is. Célom, hogy folyamatosan erősítsem a HMMC vezető munkáltatói pozícióját, miközben javítom versenyképességünket és a vállalat pozitív hatását környezetünkre. Úgy gondolom, hogy ennek a nagyszerű csapatnak köszönhetően, amellyel megtiszteltetés számomra, hogy együtt dolgozhatok, sikerülni fog” – mondta az adminisztrációs részleg új vezetője. Martin Klíčník után, aki 2024 áprilisa óta irányítja a termelési részleget, Petr Michník a HMMC második cseh divízióvezetője.
Forrás: hybrid.cz