A Hyundai új villanyautó akkuhűtési megoldást jelentett be
A Hyundai Mobis, a dél-koreai Hyundai Motor Group autóalkatrész-gyártó leányvállalata bejelentette, hogy olyan új akkumulátorcella-hűtőanyagot fejlesztett ki, amely megakadályozza az akkumulátor túlmelegedését az elektromos járművek (EV) ultragyors töltése során.
A Pulzáló Hővezeték (Pulsating Heat Pipe – PHP) néven ismert új anyag alumíniumötvözetből és hűtőközegből tevődik össze. Az egyes akkumulátorcellák között elhelyezett PHP hatékonyan csökkenti a gyorstöltés során megugró belső hőmérsékletet, lehetővé téve a stabil hőkezelést még szélsőséges hőviszonyok között is. Ez az áttörés várhatóan jelentősen lerövidíti az elektromos járművek töltési idejét.
A hővezeték egy fémcső, amely növeli a hőátadás hatékonyságát két tárgy között és széles körben használják hűtésre olyan elektronikus eszközökben, mint például számítógépes CPU-kban és okostelefonokban. Konkrétan a pulzáló hővezeték lehetővé teszi a benne lévő hűtőközeg rezgését és a vibráción keresztüli keringését, egyenletesen elosztva a hőt. A hagyományos rendszerekkel ellentétben ez a technológia a gyorsan mozgó járművekben is megőrzi teljesítményét, mivel a gravitáció nincs rá hatással.
A szabványos alumíniumhoz képest a PHP több mint 10-szer nagyobb hőátadási hatékonyságot ér el és gyorsan elvezeti a hőt a túlmelegedett akkumulátorcellákból a szabadba. A Hyundai Mobis az első olyan vállalat, amely ezt a technológiát az autóakkumulátorok hűtésére is hasznosítja és előkészíti azt a tömeggyártásra.
Egy tipikus akkumulátorrendszer (BSA) több akkumulátormodulból (BMA), akkumulátorkezelő rendszerből (BMS), hűtőventilátorokból és egyéb elektronikus alkatrészekből áll. A BMA több egymásra helyezett akkumulátorcellából áll, így az optimalizált hűtőszerkezet elengedhetetlen a túlmelegedés elkerüléséhez. A Hyundai Mobis sikeresen telepítette PHP rendszerét az akkumulátorcellák közé, amely gyorsan továbbítja a hőt egy hűtőblokkba, modulszinten biztosítva a stabil belső hőmérsékletet.
A sorozatgyártás megkönnyítése érdekében a Hyundai Mobis présgyártási eljárást alkalmazott, egyszerűsítve a PHP termelését és csökkentve ezzel a költségeket. A PHP rendkívül vékony, mindössze 0,8 mm-es kialakítással rendelkezik, ami drámai előrelépés a hagyományos hővezetékekhez képest (ami körülbelül 6 mm). Ez az innováció szélesebb hűtési felületet biztosít, miközben javítja a termék tulajdonságait az autóakkumulátor-rendszerekben.
„Ezt a technológiát valószínűleg először a csúcskategóriás elektromos járművekben fogják alkalmazni, ahol az ultragyors töltési képesség elengedhetetlen" – mondta a Hyundai Mobis egyik képviselője. A vállalat a termék piacképességének javítására irányuló erőfeszítései várhatóan felgyorsítják az elektromos járművek globális elterjedését. Mivel az akkumulátor biztonsága és a csökkentett töltési idő kritikus tényező az elektromos járművek piacának növekedési akadályainak leküzdésében, a Hyundai Mobis azt tervezi, hogy aktívan fogja népszerűsíteni ezt a technológiát a globális autógyártók körében.
Forrás: thekoreancarblog.com, pulse.mk.co.kr