Első kémfotókon a Hyundai vadonatúj elektromos kisautója
Dél-Koreában lencsevégre kaptak egy olyan vadonatúj Hyundai prototípust, amelynek kompakt méretei, illetve részletei alapján az új i20 modellgenerációjaként azonosítható, ám lehetséges, hogy ez csak egy új, tisztán elektromos modell álcájaként szolgál.
A koreai ShortsCar által készített új kémfotók egy olyan álcázott prototípust mutatnak, amelynek arányai feltűnően hasonlítanak akár a következő generációs Hyundai i20 modellre – viszont egy érdekes csavar is van a történetben. A prototípus ülésein jól láthatóan megjelenik az i20 logó, mégis egyre több a találgatás arról, hogy a képeken látható autó egyáltalán nem egy hagyományos belsőégésű motorral szerelt modell. Ehelyett a Hyundai nagy titokban fejlesztett BJ1 kódjelű elektromos ferdehátúja lehet, amelynek hivatalos bemutatójára várhatóan 2026 augusztusában kerül sor.
Az üléseken található „i20” márkajelzés természetesen sokakat arra késztetett, hogy azt higgyék, ez a következő generációs Hyundai i20. Iparági szakértők és a bennfentesek azonban nem ilyen biztosak ebben. Ez a modell nemcsak az i20 utódja lehet – hanem a Hyundai közelgő BJ1 villanyautó projektjének tesztöszvére is lehet, amelyet a korai kiszivárogtatások elkerülése érdekében ismerős embléma mögé bújtatnak.
Az egyelőre BJ1 kódnevű modell a Hyundai merész kísérlete egy olyan kompakt elektromos jármű kifejlesztésére, amelyet kifejezetten az európai városi járművek piacára szabtak. A megfizethető árfekvésű elektromos autókkal, mint például a Renault 5 E-Tech, a Volkswagen ID.2all és a Fiat Panda EV riválisaként tervezett BJ1 külső méretei megegyezhetnek az i20-szal, miközben teljesen más hajtáslánccal és platformmal rendelkezik.
Annak ellenére, hogy a prototípus kifejezetten hagyományos formai elemeket visel, ami számít, az a formai megoldások alatt található. Források szerint a BJ1 egy dedikált elektromos platformra épül, elszakadva a korábbi kisebb Hyundai típusok vegyes architektúrájától. A Hyundai azonban még nem erősítette meg, hogy a prototípust belsőégésű motoros vagy teljesen elektromos alapokon nyugszik-e.
A Hyundai szélesebb körű stratégiáját és az EU emissziós szabályozásainak növekvő nyomását tekintve valószínűbb, hogy a BJ1 tisztán elektromos meghajtású lesz. Amennyiben ez így lesz, a fejlesztés során az i20 formai elemeinek és márkajelzésének használata egyszerűen csak egy stratégiai álcázási döntés lehet.
A Hyundai lépése egy kulcsfontosságú pillanatban történik. Mivel az elektromos járművek szakadéka – a korai felhasználók és a mainstream vásárlók közötti szakadék – sok autógyártót aggaszt, a Hyundai láthatóan nem riad vissza ettől. Mivel a vállalat olyan elektromos járművekkel rendelkezik, mint az IONIQ 5, az IONIQ 6 és a Kona Electric, a márka most a belépő szintű szegmens villamosítására törekszik.
Ez a stratégia azonban merész. A kompakt elektromos autók piaca kockázatos a magas akkumulátorköltségek és a bizonytalan fogyasztói elfogadottság miatt. A BJ1 azonban gyökeresen megváltoztathatja a játékszabályokat, különösen az árérzékeny európai vásárlók és a fiatalabb városi ingázók számára.
További érdekességet adhatnak a történethez potenciális BJ1 N nagyteljesítményű változat körüli pletykák. A Hyundai N részlege, amely olyan izgalmas modellekről ismert, mint az i20 N és az IONIQ 5 N, valószínűleg arra készül, hogy izgalmat vigyen a költségtakarékos elektromos autók piacára. Képzeljünk el például egy duálmotoros, sportos hangolású kis elektromos ferdehátú autót – bennfentesek szerint egy hasonló változat már fejlesztés alatt van. Ha a Hyundai kitart a tervei mellett, a BJ1 N lehet az első valóban megfizethető árfekvésű nagyteljesítményű elektromos kisautó, amely visszahozza a vezetési élményt az elektromos járművekről szóló beszélgetésekbe.
Akár az új i20, akár a szem elől rejtett BJ1 EV a leleplezett modell, jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni. A Hyundai az elektromos mobilitás demokratizálására törekszik olyan elektromos járművek bevezetésével, amelyek praktikusak, megfizethetőek és izgalmasak. Ha a BJ1 eléri a kívánt hatást, újraértelmezheti a kisméretű elektromos autókkal kapcsolatos elvárásokat.
Forrás: thekoreancarblog.com