A Hyundai és a GM hamarosan bemutatja együttműködési tervét
A Hyundai Motor és a General Motors várhatóan hamarosan bejelenti a járműmegosztási megállapodást, kicsivel több, mint hat hónappal azután, hogy aláírták a széles körű stratégiai szövetségükről szóló megállapodást.
A Reuters nemrég arról számolt be, hogy a két autóipari óriás csaknem teljes mértékben megállapodott a Hyundai Motor két elektromos haszongépjármű-modelljének megosztásáról a GM vállalattal, míg az amerikai autógyártó cserébe megengedheti koreai partnerének, hogy Hyundai márkajelvénnyel árusítsa a GM kisteherautóit Észak-Amerikában. A jelentés szerint a Reuters birtokába jutott dokumentumok azt is mutatják, hogy a Hyundai és a GM közösen vizsgálja a számítási chipek, új generációs akkumulátorok és akkumulátoranyagok beszerzését vagy fejlesztését.
A jelentésre reagálva a Hyundai Motor úgy nyilatkozott, hogy még semmi konkrétat nem határoztak meg, míg a GM nem kívánta kommentálni a tárgyalások részleteit, mondván, hogy „mindkét vállalat továbbra is vizsgálja az együttműködés lehetséges területeit”. Figyelembe véve azonban, hogy a Hyundai Motor képviselői egy januári üzleti konferencia során azt mondták, az idei év első negyedévében igyekeznek végleges megállapodásra jutni a GM-mel várható közös projektjeikről, a két autóipari óriás valószínűleg hamarosan bemutatja konkrét szövetségi tervét – közölték iparági források.
A Hyundai Motor Group ügyvezető elnöke, Eui-sun Chung és a General Motors elnök-vezérigazgatója, Mary Barra tavaly szeptemberben egyetértési megállapodást írt alá a két autógyártó közötti stratégiai szövetség létrehozásáról, amely a koreai autóóriás történetének első ilyen jellegű stratégiai együttműködését jelenti egy globális autógyártóval. Akkoriban arról volt szó, hogy megvizsgálják, hogyan lehet közösen fejleszteni új járműveket, eladni egy másik cég modelljét saját márkájuk alatt, ez az úgynevezett autó-újracímkézés, valamint közösen beszerzik a tiszta energiával működő járművekhez szükséges alapanyagokat.
A világ 3. és 5. legnagyobb autógyártóinak szövetsége az előrejelzések szerint mindenki számára előnyös, mivel a GM erős a haszongépjárművek, a hobbiterepjárók (SUV) és a platós kisteherautók szektorában, míg a Hyundai Motor az erőteljes hibrid és elektromos járműkínálatával büszkélkedhet. Járműmegosztásuk lehetővé teszi a két autógyártó számára, hogy ellensúlyozza egymás gyengeségeit és szinergiákat teremtsen, elsősorban költségmegtakarítást. A Reuters arról számolt be, hogy a Hyundai elektromos kisteherautókat gyártana, amelyeket saját és GM márkaneve alatt egyaránt egy koreai üzemben gyártana, majd importálná azokat az Egyesült Államokba.
A Hyundai 2028-ra áthelyezheti a gyártást Észak-Amerikába egy új gyár építésével, a termelés egy meglévő létesítményhez hozzáadásával, vagy a gyártás kiszervezésével – áll a jelentésben egy meg nem nevezett forrásra hivatkozva. A GM állítólag azt fontolgatja, hogy engedélyezi a Hyundainak, hogy az Egyesült Államokban Chevrolet Colorado és GMC Canyon néven ismert középkategóriás kisteherautóit Hyundai márkanéven értékesítse. A Hyundai konkrétan egy kisebb, ST1 platformra épülő elektromos haszonjármű és egy, a Mercedes-Benz Sprinterrel azonos kategóriába tervezett nagyobb hasznonjármű-modell (H350 utód?) megosztásának lehetőségét vizsgálja. A megosztott értékesítési és szervizhálózat működtetéséről is folynak az egyeztetések.
A pickup kisteherautók megosztásáról folytatott tárgyalásaik azonban valószínűleg tovább tartanak, mielőtt végleges megállapodásra jutnak, mint az elektromos kisteherautók megosztásáról szólóak, tekintettel arra, hogy a Reuters forrásai szerint a koreai partner kívánsága ellenére nem volt része a kezdeti tárgyalásaiknak, hogy a Hyundai értékesítheti a GM népszerű, felsőkategóriás pickup modelljeit. Ezenkívül a két vállalat arról is tárgyal, hogy a Hyundai terepjárókat szállítson a GM brazil piacára.
A két gyártó közös erőfeszítései várhatóan segítenek fékezni a kínai riválisok felemelkedését az elektromos járművek piacának lassulása közepette. A kínai elektromos autók gyártói rohamosan bővítik jelenlétüket a globális autópiacon, míg európai, amerikai és ázsiai társaik, elsősorban a hagyományos belsőégésű motoros autók termelésében élenjáró gyártók elmaradnak a kínaiak mögött a villamosításba történt késedelmes vagy túlságosan óvatos beruházásaik miatt. A piaci elemzők várakozásai szerint, mivel a két partner azt tervezi, hogy szélesebb ágazatokban erősíti szövetségét, beleértve a jövőbeli mobilitási technológiákat is, szakszervezetüknek lehetővé kell tennie számukra, hogy a jövőben még nagyobb befolyást gyakoroljanak.
A GM jelenleg 35 gyártóbázissal rendelkezik világszerte. Ez azt jelenti, hogy a Hyundai Motor még olyan országokban is le tudja gyártani autóit, ahol fizikailag nincsenek üzemei, például Kanadában, a stratégiai szövetségükön keresztül, a GM üzemeinek kihasználásával. Az amerikai autóóriás pedig a Hyundai Motor gyáraiból is szállíthatja autóit. Egy ilyen lépés mindkét vállalat költségeit csökkenti.
A tavaly aláírt megállapodás értelmében a két autógyártó várhatóan a hidrogén üzemanyagcellás szektorban is összefog. A Hyundai Motor 1998-ban kezdett hidrogén üzemanyagcellás technológiát fejleszteni és 2013-ban bemutatta a világ első hidrogénüzemű hobbiterepjáróját, az ix35 Fuel Cell modellt. Ezt követően 2018-ban mutatta be a csak hidrogénnel üzemelő Nexo hobbiterepjárót, 2020-ban pedig az Xcient üzemanyagcellás teherautót. A Hyundai Motor világ legjobb hidrogén üzemanyagcellás technológiáját kihasználva a GM várhatóan új üzemanyagcellás autókat fog tudni kifejleszteni.
Forrás: kedglobal.com