Egyedi stílussal érkezik a Hyundai IONIQ 3 modellje
A Kia EV3 megjelenése után a Hyundai is hamarosan lefelé bővíti tisztán elektromos IONIQ modellcsaládját, amely várhatóan mérsékelt specifikációkkal, elérhetőbb árfekvéssel igyekszik meghódítani a piacot.
A Hyundai arra készül, hogy olyan euro-centrikus kisautókkal egészítse ki IONIQ villanyautó-palettáját, amelyeket úgy terveztek, hogy a népszerű IONIQ 5 és mérsékelt sikerrel érkezett IONIQ 6 modellek alá pozícionálják. Erről a márka kifejezetten az Egyesült Államok piacát célzó vadonatúj IONIQ 9 leleplezésén beszéltek a Hyundai képviselői Los Angelesben nemrég.
Miközben ezt az autót világszerte értékesíteni fogják, a Hyundai európai kilátásai hosszabb távra irányulnak, mivel célja az erősen versengő B és C szegmensbe tartozó családi autók piacának kihasználása. Mint az nyilvánvaló, a Kia testvérmárka az elmúlt hetekben érkezett EV3 modellel indul versenybe, valamint készülőben van egy kisebb EV2 modell is, ami kézzelfogható utalást jelent arra nézve is, hogy mi várható a Hyundai márkától.
Simon Loasby, a Hyundai globális formatervezési központjának vezetőjét egy interjú során arról kérdezték, hogy a gyártó fontolóra venné-e, hogy több lokalizált modellt készítsen annak érdekében, hogy az adott piaci igényeket vagy ízléseket kielégítse. Válasza egyszerű volt: „miért ne?”. Majd hozzátette: „Ha van rá igény, ha van elég mennyiség és van egy márkánk, amely képes felvállalni ezt a mennyiséget és tenni valamit, akkor miért ne? Ez egy kihívás számunkra, igaz? Amíg meggyőzhetjük a vezetőséget arról, hogy ezt érdemes megtenni, addig a Hyundainál sem kerül le a terítékről. És a gyorsaság, amit a dolgokra reagálunk, őrült. Szinte megőrjít minket, de ezt szeretjük.”
A következő modell, amit széles körben várható, az a nemrég bemutatott Kia EV3 elegánsabb alternatívája lehet. Az új Hyundai valószínűleg az IONQ 3 típusjelzést fogja viselni és méretben a kockaforma IONIQ 5 crossover alatt, de az újonnan piacra dobott Inster fölött fog elhelyezkedni. Noha néhány közös vonás összeköti ezeket az autókat, Loasby szerint a vállalat továbbra is egyedi formatervezési nyelvét fejleszti és kerüli az Audi-stílusú egyenprofilokat.
Jelenleg még nehéz lenne megmondani, hogy az eddigi legkisebb IONIQ, a 3-as hogyan fog kinézni, bár ha az IONIQ 9-ből indulunk ki, akkor valószínűleg az EV3-hoz hasonló crossoveres formát ölt majd, bár az is könnyen elképzelhető, hogy a Hyundai az eredeti kompakt Ioniq örökségét fogja feleleveníteni modernebb, kockásabb formákkal. A Hyundai immáron jól ismert pixel-stílusú lámpái garantáltan itt is helyet kapnak – adott esetben teljes szélességű fénysávval. Bár ez az európai specifikációjú IONIQ 9-esen kimarad, a 3-as méretei és az alacsonyabb frontkialakítás várhatóan lehetővé fogja tenni.
A Hyundai jelenlegi tervezési irányáról általánosabban szólva Loasby a következőket mondta: „Ez egy igazán érdekes formatervezési irányzat, amikor nincs egy szűk folyosó a márka megjelenítésére. Ez teszi igazán izgalmassá. És egyben ijesztő is.” Hozzátette: „Azt szeretnénk, hogy a gyerekek azt mondják: Nézd meg azt a Hyundait. A formatervezés szabadsága? Ez az, ami igazán szórakoztató. De egyben rendkívül nehéz is. Ezért használjuk az összes stúdiónkat szerte a világon – mindenki a megoldásokon gondolkodik.” Az IONIQ 3 menőnek és élvonalbelinek tűnhet, de Loasby megismételte, hogy a Hyundainál a dizájn semmiképpen sem tudja felülmúlni a használhatóságot. „Igyekszünk megbizonyosodni arról, hogy megvan az esztétikai vonzerő, de mögötte logikus érvelés egyensúlya” – mondta.
Annak érdekében, hogy az IONIQ 3 ára ésszerű és a riválisokkal, például a Jeep Avengerrel és a hamarosan megjelenő Ford Puma Gen-E-vel egyenrangúvá tegyék, a kis Hyundai nem nagyobb testvérei 800 V-os architektúráját fogja megörökölni, hanem egy megfizethetőbb 400 V-os rendszert tartalmaz. Az EV3 specifikációit alapul véve 58 kWh és 81 kWh kapacitású akkumulátorok közül lehet majd választani az akár 600 km feletti hatótáv érdekében. A 10-80 százalékos töltés körülbelül fél óra alatt lehet majd elérhető.
A kevésbé költséges elektromos technológia azonban továbbra is a kizárólagos villanyautó-platformra fog épülni – elválasztva azt a hasonló méretű Hyundai Kona testvérmodelljétől. Amíg a külső stílus meglehetősen drasztikusan eltér minden egyes IONIQ modellnél, addig az új autók belső kialakítása sokkal konvencionálisabbnak kell lennie, kétképernyős elrendezéssel és a klímavezérlők számára külön panellel. Az elektromos járműplatform teljesen sík padlónak és átjárható kabinnak adna helyet, így az IONIQ 3 tágasabb lehet, mint sok riválisa. Emellett olyan okos funkciók, mint például az IONIQ 9 elcsúsztatható középkonzolja itt is megjelenhet.
Mind az IONIQ 6, mind az IONIQ 9 röviddel követte Kia márkatársait, így bár az IONIQ 3 piacra dobásának időpontja még megerősítésre vár, hamarosan megjelenhetnek az autó első tesztpéldányai az utakon. Később, talán 2026 környékén egy IONIQ 2 is várható, amely paletta a jövőben valószínűleg más számokkal (az 1-es, 7-es és 8-assal) is kiegészülhet.
Forrás: autoexpress.co.uk