A Hyundai és Kia villanyautói mostantól jogosultak az amerikai támogatásra is
Az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának bejelentése szerint a Hyundai Motor Group öt elektromos modellje bekerült a 2025-ben az Egyesült Államok inflációcsökkentési törvénye (IRA) szerinti adójóváírásra jogosult 25 elektromos autómodell közé.
A két koreai autógyártó, a Hyundai Motor és a Kia 2024 végén indította el a gyártást az Egyesült Államok Georgia államában található új üzemeiben, amelynek hatására az amerikai Energiaügyi Minisztérium az itt készülő tisztán elektromos autótípusokat is felvette a támogatásra alkalmas járművek közé. Az IRA 2022-es hatályba lépése óta ez az első olyan alkalom, amikor a dél-koreai autóipari konszern adókedvezményt kapott Washingtontól az elektromos járművek után.
Ez abban az időszakban történik, amikor a Hyundai és a Kia felfuttatja a termelést az Egyesült Államokban, miután 2024 végén elkészültek új üzemükkel Georgia államban. A Hyundai IONIQ 5 crossover és IONIQ 9 hobbiterepjáró modellje ezzel az idei évtől a 7 500 dollárig terjedő adójóváírásra jogosult elektromos járművek közé került. A listára továbbá a Kia két modellje – az EV6 és az EV9 – is felkerült, valamint a Genesis márkanév alatt Alabamában már egy ideje készülő Elektromos GV70 hobbiterepjáró.
Az IRA törvényt úgy alakították ki, hogy legfeljebb 7 500 dollár adójóváírást tegyen lehetővé azon elektromos járművek vásárlóinak, amelyek végső összeszerelése Észak-Amerikában történik és amelyekben a kritikus ásványok és akkumulátor-alkatrészek egy részét a régióból vagy azok kereskedelmi partnerétől szerzik be. Ennek eredményeként tíz autógyártó összesen 25 elektromos modelljét választották ki az Egyesült Államok állami támogatásának kedvezményezettjeként. A Hyundai és a Honda Motor kivételével a többi járművet olyan amerikai márkák gyártják, mint a Tesla, a Ford Motor, a Cadillac, a Chevrolet és a Chrysler.
A Hyundai Motor 2024 végén indította el az IONIQ 5 crossover és az IONIQ 9, első nagykategóriás elektromos hobbiterepjárójának sorozatgyártását a Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA). üzemében, Georgiában. A dél-koreai autógyártó emellett elektromos járműveket készítő összeszerelő futószalagokat is üzemeltet Alabamában. A testvérmárka, a Kia 2024 vége óta Georgiában gyártja az első tisztán elektromos crossoverét, valamint az EV9 tisztán elektromos hobbiterepjáró zászlóshajóját.
A bejelentés némi megkönnyebbülést jelent a HMG-nek, amely az amerikai elektromos járművek piacán hátrányba került olyan versenytársakkal szemben, mint a Tesla, a GM, a Ford és a Volkswagen, mivel nem jogosult támogatásra. A támogatások révén a Hyundai Motor Group elektromos járműveinek értékesítése várhatóan fellendül és magasabb haszonkulcsot termel. A Hyundai Motor és a Kia együtt 112 566 elektromos autót értékesített az Egyesült Államokban 2024 január-novemberi időszakban, ami 19,3 százalékos növekedés az előző évhez képest.
A Hyundai csoport ezzel az eredményével a Tesla mögött a második helyen végzett az Egyesült Államokban az elektromos járművek értékesítésében is, ami a kihívások ellenére is a termékek erős vonzerejét mutatja az amerikai fogyasztók körében. „A HMG az IRA-támogatás összegével egyenértékű saját ösztönzőket biztosított, hogy versenyezni tudjon a támogatott versenytárs járművek áraival, vagy eladta elektromos autóit olyan vállalati lízing- és autókölcsönző cégeknek, ahol a támogatási kritériumok eddig viszonylag enyhék voltak” – jegyezte meg egy iparági szakértő. „Ha ezek a termékek megkapják a támogatást, az ösztönzők költségeit működési nyereségre lehet váltani, ami javítja a Hyundai általános pénzügyi teljesítményét.”
Nem világos azonban, hogy a HMG valóban megkapja-e a támogatásokat, mivel a megválasztott elnök, Donald Trump következetesen megfogadta, hogy jövő heti hivatalba lépésekor eltörli az elektromos járművek támogatási programját, amelyet az amerikai olajtársaságok és a kapcsolódó iparágak erősen támogatnak. Sok szakértő azonban úgy véli, hogy a koreai autóóriást akkor sem érinti jelentős mértékben, ha a támogatásokat megszüntetik. Tekintettel arra, hogy a HMG volt az egyetlen nagy autógyártó, akit kizártak a támogatásokból, a támogatási program megszüntetése az amerikai, japán és német gyártókat is megfosztaná ezektől az előnyöktől, kiegyenlítve a versenyfeltételeket.
Forrás: kedglobal.com, pulse.mk.co.kr