Villanyautóival tenné újra sikeressé magát a Hyundai Kínában
Szakértők és iparági források szerint a Hyundai Motor a kínai autópiacon ismételt befektetései az autógyártó technológiai képességeinek javítását célozzák, különösen az infotainment rendszerek vagy az elektromos járművek egyéb alkatrészei terén.
A Hyundai Motor az elmúlt években stratégiai fókuszát az elektromos járművek értékesítésének bővítésére helyezte a főbb globális autópiacokon, beleértve az Egyesült Államokat és Európát is, ahol komoly értékesítési növekedést tudott elérni. Ez azonban nem volt így a kínai autópiacon, amelyet a hazai szereplők, például a BYD uralnak.
A múlt év végén azonban a koreai autógyártó és kínai partnere, a BAIC megállapodott arról, hogy 1,1 milliárd dollárt fektetnek be közös vállalatukba, a Beijing-Hyundai Motor vállalatba. A befektetett tőkét környezetbarát járművek, például elektromos járművek fejlesztésére fordítják, amelyeket kifejezetten Ázsia legnagyobb gazdaságára és igényeire szabnak.
A BAIC közleménye szerint a Beijing Hyundai Motor vállalatba, a Hyundai Motorral Kínában 50-50 százalékos részesedéssel rendelkező vegyesvállalatába befektetést a kínai fogyasztói igényekre szabott termékek fejlesztésére és a közös vállalat nemzetközi piacokra irányuló exportjának fellendítésére fordítják.
A pekingi kormány által ellenőrzött BAIC beadványa szerint az 1,1 milliárd dolláros befektetés, amely egyenlő arányban oszlik meg a két partner között, 4,07 milliárd dollárra növeli közös vállalkozásuk jegyzett tőkéjét. Részesedésük változatlan marad. A beruházás pontos idejét nem hozták nyilvánosságra, de iparági források szerint ez 2025 első felében várhatóan megtörténik.
A beruházásra csaknem egy évvel azután került sor, hogy a két partner 2024 januárjában bejelentette, hogy a közös vállalaton keresztül összefognak egy új, kizárólag Kínában gyártott elektromos járműmárka létrehozására. A terv része volt a Hyundai által 2023 júniusában bejelentett zöld autóoffenzíva Kínában, amelyben 2026-tól kezdődően öt új környezetbarát modellt, köztük hibrideket is bemutatnak.
A szakértők szerint kicsi az esélye annak, hogy a Hyundai Motor a legújabb befektetésekkel azonnali eredményeket tudjon elérni. „Nem valószínű, hogy az autógyártó jelentős bevételeket fog realizálni, vagy rövid távon kiemelkedő fellendülést fog elérni az elektromos járművek eladásaiban a helyi kínai gyártók erőteljes rivalizálása miatt" – mondja Lee Ho-geun, a Daedeok Egyetem autómérnök professzora.
A professzor szerint a legújabb befektetés azonban felfogható az autógyártó azon törekvéseként, hogy még fejlettebb technológiát vezessenek be Kínában, amely tagadhatatlanul a világ egyik leggyorsabban növekvő villanyautó-piaca. „A Hyundai Motor képes lesz lépéselőnyre szert tenni olyan területeken, mint például a hidrogénüzemű járművek a kínai piacon, de egyelőre nagyon nehéznek tűnik a vállalat számára az elektromos járművek piaci részesedésének növelése ezen a piacon” – tette hozzá.
A Hyundai Motor eladásai drasztikus visszaesést szenvedtek el Kínában az elmúlt évtizedben, nagyrészt a kínai autógyártókkal szembeni növekvő verseny miatt. Válaszul az autógyártó 2021-ben eladta egyik pekingi gyárát, majd ugyanebben az évben egy másik gyártósort is értékesített Csungkingban. A két kínai autógyár eladását követően a Beijing Hyundai Motor jelenleg három gyárat üzemeltet, amelyek együttes éves termelési kapacitása 1,05 millió darab.
A koreai autógyártó 2016-ban még több mint 1,14 millió járművet tudott értékesíteni Kínában, de ez a szám az idei év első 10 hónapjában összesen 200 ezres darabszám alá esett. Autóipari szakértők is egyetértettek azon pesszimista eladási kilátásokkal, amelyek szerint a kínai vásárlók az olyan hazai márkákat preferálják, mint a BYD és a Geely.
„Úgy tűnik, nehéz lesz a Hyundai Motor számára, hogy érdemi, rövid távú fellendülést produkáljon, de úgy látszik, hogy az autógyártó meghozta a legújabb döntést, ami Kína egyre növekvő jelenlétét veszi figyelembe az elektromos járművek globális piacán” – mondta egy iparági tisztviselő.
Más szakértők ugyanakkor optimista képet festettek a Hyundai Motor Kínában tett legújabb beruházásairól. „A Hyundai Motor már végrehajtotta szerkezetátalakítási folyamatait Kínában és bezárt néhány gyárat” – mondta Pil-soo Kim, a Daelim University College autóipari technológiai professzora. „Tekintettel a Hyundai Motor globális elektromos járműképességeire, továbbra is fennáll annak a lehetősége, hogy az autógyártó tisztességes sikereket érjen el Kínában azzal, hogy változatos, lokalizált termékeket dob piacra, ahogyan azt Indiában is tette.”
Az új befektetésével a Hyundai Motor felgyorsítja azon tervét is, hogy a Beijing Hyundai Motort a globális piacok egyik exportközpontjává alakítsa, amivel ellensúlyozni tudja a csökkenő helyi eladásokat. A koreai autógyártó kínai tevékenységeiből származó exportja 2023-ban először haladta meg a 10 ezres darabszámot. Kínából származó exportja 2024-ben várhatóan eléri az 50 ezres darabszámot, változatosabb modellekkel. Azt is állítólag célul tűzték ki, hogy 2025-re közel duplájára emelik ezt a számot a források szerint.
A koreai autóipari óriás két kínai kutatási és fejlesztési központja – az egyik Yantaiban, a másik Sanghajban – a jövő mobilitási technológiáinak fejlesztéséért felel, beleértve a villamosítást. Az új beruházással a Hyundai Motor várhatóan fokozza versenyképességét a jövő autótechnológiáinak fejlesztésében és a villamosítás felgyorsításában Kínában, ami kulcsfontosságú ahhoz, hogy visszaszerezze elvesztett piaci részesedését a világ első számú autópiacán, amely egyben a világ legnagyobb elektromos járműpiaca is.
Kína 2023-ban összesen 4,9 millió autót szállított külföldre, ebből 1,2 millió darab környezetbarát jármű volt, beleértve az elektromos modelleket, a hibrideket és a hidrogénüzemű autókat is. Ez 77,6 százalékos ugrás az előző évhez képest. 2023-ban a kínai BYD lett a világ legnagyobb elektromos-járművek eladója, megelőzve a Teslát is.
Forrás: koreatimes.co.kr, kedglobal.com