A Hyundai visszatérhet Oroszországba?
Washington azon elhatározása, hogy gyorsan véget vessen Oroszország Ukrajna elleni háborújának, felveti annak a lehetőségét, hogy a Hyundai Motor visszatérhet Oroszországba, ahol távollétének elmúlt három évében nagyrészt a kínai autók vették át az uralmat.
A koreai autógyártó az elmúlt időszakban gyors lépéseket tett, jelezve az újbóli piacra lépést a gyárának decemberben lejáró kétéves visszavásárlási opciójával, emellett szüksége van az exportportfólió diverzifikálására Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos autóvámokkal való fenyegetése miatt.
A Hyundai Motor a közelmúltban újraregisztrálta a „HYUNDAI” védjegyet a Rospatent, vagyis Oroszország Szellemi Tulajdon Szövetségi Szolgálatánál, körülbelül három évvel azután, hogy 2022 márciusában leállították az orosz gyárat. Az orosz kormányzat hivatalosan törli azon védjegyeket, amelyeket három évig nem használnak. Tavaly augusztusban 17, a Genesis járműveinek és autóalkatrészeinek védjegyével kapcsolatos bejegyzést kívántak újrajegyezni.
A Kia Russia & CIS munkahelyi pozíciót is létrehozott a helyi álláshirdetési portálon azzal, hogy tapasztalt munkavállalókat toborozzon technológiai tanácsadók és kereskedői marketing területén. A Hyundai ugyan nem erősítette meg hivatalosan visszatérését, azt azonban hozzátették: „jelenleg még semmi sem dőlt el”.
A háború előtt a Hyundai virágzó autómárka volt Oroszországban, amelyet olyan Európának szánt modelljei támogattak, mint a Solaris kiskategóriás limuzin és az ötajtós Kia Rio kompakt. A Hyundai és a Kia együttes részesedése az orosz piacon a háború előtt, 2021 augusztusában mintegy 27,5 százalékot tett ki, ezzel az orosz piac elsőszámú márkája lett, megelőzve az orosz Ladát is. Éves értékesítési eredménye abban az évben meghaladta a 370 ezer darabot, ami az autógyártó teljes külföldi értékesítésének 7 százalékát tette ki.
A háború és az azt követő szankciók azonban jelentős visszaesést eredményeztek eladásaikban, amelyek az elmúlt két évben gyakorlatilag nem léteztek. E kihívások ellenére a Hyundai Mobis folytatta oroszországi termelési leányvállalatainak működtetését. A Hyundai Mobis képviselője kijelentette: „Bár a Hyundai Motor és a Kia kivonult, a Hyundai Mobis továbbra is működteti oroszországi termelési leányvállalatait. A változó piaci feltételek alapján toborzunk."
„Oroszország egy olyan piac, amelyről a Hyundai nem tud egykönnyen lemondani és a történelem bebizonyította, hogy a Hyundai azon kevés gyártó cégek egyike volt, amelyek a háború kitörése után az oroszországi kilépés mellett döntöttek” – mondta Min-hyeon Jeong, a Koreai Nemzetközi Gazdaságpolitikai Intézet oroszországi csoportjának vezető kutatója, aki hozzátette: „Oroszország is üdvözölni fogja a Hyundai visszatérését, amikor minőségi gyártási befektetéseket kell bevonzania, és a nyugati országok helyett keleti országokkal kell kibővítenie az együttműködést. Valószínűleg hamarosan megkezdődik a tárgyalás.”
A Hyundai 2023 decemberében eladta szentpétervári üzemét az oroszországi Art-Finance-nek 10 ezer rubelért, azaz kb. 40 ezer forintért, amely magában foglalja azt a kétéves visszavásárlási opciót, ami lehetővé teszi az autógyártó számára, hogy az eladástól számított két éven belül visszavásárolja a létesítményt.
A Hyundainak azonban szüksége van néhány megkülönböztető stratégiára, miután visszatért, mivel a piac nagy részét elnyelte néhány kínai márka. A 10 legkelendőbb oroszországi autómárka közül hat Kínából származik, és a második-hetedik helyet foglalja el. A Hyundai és a Kia a 8. és a 9. helyre csúszott vissza, míg a Toyota Motor a 10. helyre került.
A Hyundai nem az egyedüli olyan autómárka, amely szorosan szemmel tartja Oroszország helyzetét. A Mash on Telegram orosz online hírlap szerint a Toyota Motor februárban zártkörű találkozót rendezett Oroszország korábbi márkakereskedéseivel Dubaiban és márciusra egy második találkozót tervezett.
A Renault 2022-ben eladta az AvtoVAZ-ban lévő többségi részesedését jelképes 1 rubelért, hatéves visszavásárlási opcióval. A csoport vezérigazgatója, Luca de Meo kijelentette, hogy az üzleti kilátások kiszámításakor nem zárja ki az orosz piacra való visszatérést sem. „Mi üzletemberek vagyunk. Amikor egy üzleti lehetőséget látunk, megpróbáljuk megragadni azt" – mondta a Financial Times-nak adott interjújában. „Van egy lehetőségünk: lássuk, hogyan alakulnak a dolgok."
Ami az Oroszországba való visszatérést illeti, a Hyundai minden bizonnyal jobb helyzetben van a többi globális autógyártóhoz képest, mint amilyen például a General Motors, amely más visszavásárlási lehetőség nélkül hagyta el az országot. „Ha megállapodás születik a tűzszüneti megállapodásról, és a Nyugat feloldja az Oroszországgal szembeni szankciókat, a Hyundai lesz az első autómárka, amely visszatér az orosz piacra, miközben az európai és japán gyártók nem tudnak ilyen gyorsan lépni” – mondta Lee Jae-il, az Eugene Investment & Securities elemzője. „A Hyundai oroszországi üzemének normalizálása az idei eredménykonszenzus alapján nettó nyereségét körülbelül 2 százalékkal fogja növelni.”
Az orosz gazdaság a folyamatban lévő konfliktus ellenére rugalmasságot mutatott és a tavalyi 4,1 százalék után idén 3,6 százalékos növekedést ért el. Ez a stabilitás, párosulva a súlyos munkaerőhiánnyal, egyedülálló lehetőségeket kínál a külföldi cégek, például a Hyundai számára, hogy újra piacra lépjenek. Putyin elnök a visszatérő vállalatok közelmúltbeli meghívása még jobban alátámasztja Oroszország készségét a külföldi befektetések fogadására.
Forrás: koreajoongangdaily.joins.com, businesskorea.co.kr