Világbajnoki köszöntőn ismerkedtünk a Hyundai újdonságaival
A Hyundai hazai képviselete egy egész napos tesztprogramra invitálta meg a hazai sajtót, ahol a vadonatúj Santa Fe és a Staria modellek kipróbálása közben köszönthettük a TCR World Cup immár háromszoros bajnokát, Michelisz Norbit is.
Kicsit bajban voltam, amikor a Hyundai meghívóját az esemény előtt másfél héttel megkaptam. Történt ugyanis, hogy épp aznap jelentettem be mindkét autónkat téligumi cserére és a Hyundai Tucsonhoz épp arra a keddi napra kaptam időpontot, amikorra az eseményt kitűzték. Szerencsére a térképet böngészve rájöttem, hogy az esemény zugligeti helyszínétől két utcányira van egy villanyautó-töltő, így a Kia Niro EV-t letéve néhány száz métert kellett csak sétálnom a rendezvénynek helyszínt adó Lóvasút Rendezvényközpontba.
Nagy izgalommal vártam ezt a találkozót, hiszen a Hyundai vadonatúj Santa Fe modelljét ugyan már májusban statikusan megcsodálhattuk és körbejárhattuk, de egészen más ezt az autót a bemutatóteremben és megint más az utcaképben látni, pláne vezetni. Ugyanígy izgatottan vártam az első élő találkozást a Staria egyterű/kisbusszal is, amit eddig csak fényképeken, vagy egy gyorsan mellettem szemből elsuhanó villámképként láttam eddig. És nem csalódtam egyikben sem.
Az eseményre bandukolva máris összeakadtam Berta Pistával, az Egyszer már láttam autót, Trollverda és más netes sajtótermék szerkesztőjével, akivel meg is beszéltük, hogy mivel ő is a Santa Fével kezd, majd jön az én időpontom, együtt indulunk útnak. A parkolóban több különböző színű új Santa Fe is parkolt, amelyek közül mi a fehérre voltunk bejegyezve. Még ebben a színben is döbbenetes az a kockavilág, amit a Santa Fe új generációja hoz, viszont élőben mellette állva valóban jobban mutat, mint a fotókon. Még a furcsa hátsó része sem mutat rosszul, aránytalanul, viszont azt is megállapítottuk, hogy a sötétebb színek egyértelműen jobban állnak neki.
Beülve persze rögtön feltűnik az a hatalmas helykínálat, ami a Santa Fe modelleket mindig is jellemezte, így elül és hátul is kényelmesen elfértünk és – ha lett volna – a csomagoknak is jutott volna elég hely. Már a zöld rendszám alapján kintről láttuk, hogy a tesztautók mindegyike a 25 millió forintos határon túl kapható plug-in hibrid, ami nem is csoda, hiszen a Santa Fe mostantól csak villamosított változatokban lesz kapható Európában. Ez azonban szinte alig látszik pl. a tesztautók csomagtér méretén, ami hivatalos adat szerint 621 liter alapból, vagyis 7 literrel kisebb, mint a sima hibridé.
Elindulva az autóval természetesen a 13,4 kWh kapacitású akkuval megtámogatott villanyhajtás kapja a fő szerepet, ami csendben és dinamikusan mozgatta a tesztautót a szűk és kanyargós hegyi utakon. Később az utasülésről átülhettem a kormány mögé és egyik első dolgom volt, hogy a rendszert hagyományos hibridüzemre állítsam át. Ilyenkor főképp hegynek felfelé már beindult az 1.6-os hagyományos T-GDi motor is, ami ezzel együtt szépen húzta tovább a Santa Fe nagy bódéját. Egyedül az tűnt fel, hogy plug-in hibridként a Santa Fe még a korábbi generációs tölthető hibrideket idézi a 78 százaléknál kiírt 36 kilométeres elektromos hatótávjával, ami felszorozva kevesebb, mint 50 kilométer. Persze van, akinek ez is elég a hétköznapokra.
Visszatérve a rendezvény helyszínére egy könnyű ebédet követően kezdetét vette a sajtótájékoztató, ahol Nagy Dani kérdéseire előbb Kovács Pál, a Hyundai vezetője beszélt a mögöttük álló nehéz évről és az előttük álló kihívásokról, valamint az új modellek érkezéséről. Megtudtuk azt is, hogy az érkező Inster kisautó indulóárát 10 millió Ft alá sikerült leszorítani, de a legdrágább is 12 millió forint alatt elvihető. Az eseményt követő napokban pedig bemutatkozott az IONIQ 9 elektromos nagyterepjáró, amit ugyan jövőre nálunk is forgalmazni fognak, de várhatóan nem lesz nagy szerepe a hazai eladásokban.
A beszélgetést követően Nagy Dani felkonferálta a nap "sztárvendégét", Michelisz Norbit, aki két nappal korábban védte meg tavaly megszerzett győztes kupáját a Túraautó világkupa-sorozatában, így immár háromszoros bajnokként konferálta fel Dani a színpadra. A beszélgetés során Norbi elmondta, hogy erre a legutóbbi címére a legbüszkébb, hiszen az idény kezdete óta mindvégig vezette a tabellát, mégis az utolsó versenyen dőlt a cím sorsa. Elmondta azt is, hogy most kiélvezi az ezzel járó büszkeséget, ám a következő szezon elején, amikor először ismét felveszi a sisakját, már nem számít a múlt, csak a következő futamra, idényre és az újabb kupára fog gondolni.
Miközben pedig Norbi az újságírókkal egy külön teremben tovább beszélgetett, én megkaparintottam a futurisztikus külsejű Staria olcsóbbik, 17,8 millió forintba kerülő 9 személyes kisbuszának kulcsát és a már megszokott útvonalon indultam neki. A terjedelmes kisbusz visszafogottabb külső megjelenése mellett még az 1.6-os hibrid hajtásláncával is egészen fickósan és ehhez képest viszonylag csendesen viselkedett a hegyi kacskaringókon.
Az üléspozíció az elektromosan állítható vezetőüléssel egészen kényelmesre sikerült, mindössze a középre tett nyomógombos menetváltó emlékeztetett arra, hogy ez a modell már több éve piacon van. Egyetlen ergonómiai probléma a kissé távolra rakott műszeregység, amelynek apróbb számait, ikonjait (pl. a visszatöltési szintjelző) nehezebben lehet kiolvasni. Persze, lehet, hogy ezt csak az én szemüvegemen át látom problémának.
Visszaérve a parkolóba, megbeszéltük még Imrével, az Autósvilág.com szerkesztőjével, hogy becsatlakozom a Staria 7 személyes, 21,3 millió forintos luxusverziójának menetpróbájába is. Ez az autó már kényelmes különálló, elektromosan állítható bőr első ülésekkel és a második sorban akár relaxációs pozícióba is helyezhető ülésekkel rendelkezik és a műszeregységet is sokkal fejlettebb 10,25 colos egység váltotta fel. Menet közben persze érződött, hogy a 9 személyes verzió 17-ese helyett 18-as felnik vannak a luxusbuszon, sokkal pattogósabb lett vele a rugózás. Persze ez is változhat, ha teljes létszámban ülnek a fedélzeten csomagokkal együtt, ahogy a hibrid fickóssága is apadhat a terhelés növekedésével.
Ahogy búcsúzóul még visszanéztem a két tesztautóra, rájöttem, hogy a kockaforma Santa Fe és az űrsiklók formáját idéző Staria kisbusz tökéletesen példázza a Hyundai formatervezési zsenialitását, amivel nem ugyanazt a formát, motívumot igyekszik minden kategóriában ráerőltetni a típusaira, hanem önálló egyéniséggel ruházza fel azokat. Ezzel a szemlélettel ültem vissza a szintén egyedi formavilágú Kia villanyautómba, ami közben 100 százalékra töltődve hatótávpara nélkül tudott hazavinni ezután az izgalmas nap után.
Köszönöm a meghívást a Hyundai Hungary csapatának!