Itthon tapogattuk körbe a Hyundai csábító újdonságait
Az idei első igazi Hyundai sajtótájékoztatóra ugyan egészen májusig kellett várnunk, a hazai képviselet azonban bepótolta a lemaradást, amikor összesen négy újdonságot állított ki egyetlen teremben, további kettő érkezéséről pedig a prezentáció végén kaptunk hírt.
A Hyundai Hungary marketingvezetője, a mindig mosolygós Ördög Ibolya azzal vezette fel a délelőtti eseményt, hogy koncepciója szerint amolyan „Madame”-ként vezeti fel a javarészt férfiakból összegyűlt újdonságra éhes közönségének a portékáit. Ezek között pedig éppúgy megtalálható az ismert, jól bevált régi bútordarab, akár a friss, ropogós csábító, de a hangos vadmacska is megvillantja izmos domborulatait. Mielőtt azonban erre rátértünk volna, Kovács Pál ügyvezető beszélt az elmúlt negyedév 2.200 darabos eredményéről, amely a megújuló modellkínálatnak köszönhetően az év végére reményeik szerint 5 ezer darabosra növekszik. Ezek után lássuk a „friss húsokat”, szépen sorban:
A jól bevált matróna: Hyundai i30 PE
A Hyundai jól bevált, közkedvelt i30 kompaktja megkapta második ráncfelvarrását is, bár ez az avatatlan szemlélődők számára legfeljebb az új színekből, köztük a porondon kiállított „kolbászzsír”-nak becézett (hivatalosan talán Jupiter Orange) árnyalatról tűnhet fel. Persze nem ez az egyetlen külső változás, módosult az első hűtőmaszk és embléma, ezzel együtt a lökhárító is, új az alapverzió 16 colos, illetve az N Line 17 és 18 colos könnyűfém felnije, hátul pedig immár az összes változaton LED került nemcsak a rendszámvilágításba, amely körül a lökhárító alsó betétjei is megváltoztak, de a teljes hátsó lámpa is LED-es fényekkel világít.
Az i30 belső kialakítása alapvetően változatlan maradt, de a külsőhöz hasonlóan itt is sokat finomítottak a berendezéseken. A műszerfal puha tapintású anyaga és festése révén jobb lett a minőségérzet, újak a szövetkárpitok, amely mellett a középkonzol fényes fekete zongoralakkba öltözött. Az alapáras LED belső világításnál sokkal lényegesebb újítás, hogy a modellpaletta többi tagjához hasonlóan az i30 is megkapta a teljesen digitális műszeregységet, illetve a 10,25 colos multimédiás középső kijelzőt is.
Jó hír a típus rajongói számára, hogy a korábbi hírekkel szemben az ötajtós mellett a Fastback kivitel is újra elérhető a kínálatban, ahogyan az is, hogy az i30 továbbra is elérhető az előző faceliftnél bevezetett 1.5 literes szívóbenzines 96 lóerőre korlátozott változatával. Ennek alapára ugyan 7,9 millió forint, ami első hallásra rengeteg pénz egy alap kompaktért, azonban már az alapellátmányban is megvan az összes vezetéssegítő rendszer (pl. a sávtartó mellett sávkövető is van), jár a full LED fényszóró, első-hátsó parkolóradar, a téli csomag ülés- és kormányfűtéssel, valamint a nagy navigáció Bluelink rendszerrel. Ez így azért egy elég jó kezdpcsomag. Emellett megmaradt az 1.0 literes háromhengeres T-GDI 100 lóerős változatban, ami lágyhibrid hajtással és duplakuplungos DCT váltóval is kérhető, míg a négyhengeres 1.5-ös T-GDI mostantól 140 lóerős teljesítménnyel, 48 voltos lágyhibridként manuális, vagy DCT váltóval is kérhető.
Mindenki kedvence új sminkben: Hyundai Tucson
A Tucson egyértelműen a Hyundai sikerterméke, amit nem is bizonyíthat jobban más, mint az, hogy a 2004-ben bevezetett típus legújabb generációja tavaly (január és november között) az európai kompakt szabadidő-járművek szegmensének legnépszerűbb képviselője lett (a második a konszerntárs Kia Sportage). Nos ez a modell sem kerülhette el a 3 évente esedékes ráncfelvarrását, amelynek során az autót éppen csak annyira modernizálták (legalábbis kívülről), hogy az megfeleljen a mai elvárásoknak.
A Tucson 2024-es új változata kívülről megújult LED nappali menefény-dizájnjáról könnyen felismerhető, amelyben a korábbiaknál kevesebb és nagyobb LED fénycsík világít, ráadásul mostantól az irányjelző sem csak egy külön fényforrás, hanem az is két fénycsíkban világít. Emellett természetesen módosultak a lökhárítók, amelyek opcióként fényes fekete betéteket is kaptak, valamint természetesen változtattak a könnyűfém kerékválasztékon is. Hátul az ablaktörlő méretét is megnövelték, ami az immár az üveg mögé került hátsó H logót is érinti. Minden egyéb a helyén maradt, így a Tucson jellegzetes éleivel és domborításával továbbra is különleges formákat villant a forgalomban.
Amennyire óvatosan nyúltak a tervezők a külső formákhoz, annyira megdöbbentő a változás az új Tucson utasterében. Itt ugyanis a teljes korábbi koncepciót kukázták a mérnökök, így az utasok egy teljesen új műszerfallal néznek szembe. A leginkább az új Konára hasonlító műszerfalon új a háromküllős kormánykerék, mely mögött a kormányoszlopra került az automata váltókarja, valamint két, a legújabb szoftverrel ellátott 12,3 colos digitális kijelző. Ezzel együtt a teljes műszerfal új rajzolatot kapott új légbeömlőkkel, utasoldali polccal, valamint klímapanellel, miközben a váltókezelő átköltözése miatt a teljes könyöklős középkonzol is jelentősen megújulhatott. Ezek mellett eltörpülnek azok a változások, amit az új kárpitanyagok jelentenek.
A Tucson felszereltségét a legmagasabb szintre igyekeztek emelni a fejlesztők, akik olyan rácsos rendszert építettek a 12,3 colos AVN kijelzőkbe, amely egységessé teszi a kezelést és fokozza a felhasználói élményt. Emellett elérhető az Amazon Music zenestreaming szolgáltatás, a műszerfal látványvilágát pedig az eddigieknél is egyénibbre lehet szabni. Megérkezett a Tucsonba is a Hyundai Digitális kulcs 2.0 rendszere, amely a párosított telefonnal vagy okosórával rendelkezők számára biztosít bejutást és az autó indítását anélkül, hogy az eszközt bárhová is érinteni kellene. Emellett megjelent a kínálatban az intelligens fényszórórendszer, ami képes kitakarni azon LED szegmenst, ami az előttünk haladót, vagy szemből érkezőt zavarná, így biztosítva mindig a legtökéletesebb kilátást. Természetesen az új Tucson is megkapta azokat a (mindenkit idegesítő) új extrákat (pl. az intelligens sebességkorlátozó rendszert), amelyek immár kötelezőek.
Hajtásláncait tekintve a legnagyobb meglepetés, hogy az új Tucson továbbra is elérhető dízelmotorral, amely a jól bevált 1.6 literes CRDi 136 lóerős változata, ami elérhető akár összkerekes kivitelben és manuális mellett DCT váltóval is. A motorkínálatból kikerültek a kevésbé népszerű változatok, így maradt az alapverzió 1.6 T-GDI benzines egyetlen, 160 lóerős kivitelben és elsőkerék-hajtással, 11,3 milliós indulóárral, aminek lágyhibrid verziója már kizárólag 7 fokozatú DCT váltóval, de akár összkerékhajtással is kérhető. Az 1.6 T-GDI-re épülő fullhibrid verzió teljesítménye 218 lóerőre korlátozódott, míg ennek plug-in hibrid változata 253 lóerővel és az eddigi összkerekes mellett már elsőkerekes változattal is rendelkezik. Egy ilyen fullos PHEV Tucson ára már alulról karcolja a 19 millió forintot.
Megérkezett a vadmacska: Hyundai IONIQ 5 N
A teremben kiállított két lepel egyike az IONIQ 5 crossover N sportváltozatát rejtette, amit Magyarországon kétféle változatban, N és N Plus kivitelben, 29 és 30 millió forintos áron forgalmaznak. A látványos kiegészítőkkel felszerelt IONIQ 5 N sportos első szoknyája megnövelt hűtési területet biztosít a továbbfejlesztett olaj és akkumulátor hűtőrendszer számára, ami az aktív légbeömlőkkel nemcsak a hűtést, de a légáramlatokat is támogatja. Oldalt a sportos küszöbtoldatok mellett feltűnő a 21 colos felnik mögött megbújó fékrendszer, amelyek elöl 400, hátul 360 mm-es féktárcsákat takarnak 4 dugattyús jellegzetes vörös N féknyergekkel és nagy súrlódású betétekkel. Ezek különlegessége az N regeneratív fékrendszer, amely a vezető számára észrevétlen működésével maximum 0,6 G lassítóerőt képes generálni és zökkenőmentes átmenetet képez a hidraulikus fékrendszerrel, amelyet igyekszik minimálisan terhelni az autó még kemény igénybevétel esetében is.
Az új IONIQ 5 N fejlesztésekor nemcsak arra figyeltek oda, hogy a karosszéria merevségét további 42 hegesztési ponttal és 2,1 méter ragasztóanyag beépítésével továbbfejlesszék, de a belső térben olyan finomságokra is ügyeltek, mint a ballábas fékezést támogató pedáltávolság elérése, vagy a puha lábtámasszal ellátott fix középkonzol beépítése. A vezetési élmény és teljesítmény fokozása érdekében továbbfejlesztették a kormányművet, a szervomotort, illetve új különösen könnyű alumínium keréktárcsákat és különleges Pirelli abroncsokat is kapott az IONIQ 5 sportváltozata, hogy megfeleljen az N márkarajongók igényeinek is. Kell is, hiszen az IONIQ 5 N már alapból is 609 lóerős és nyomatéka 740 Nm.
Szoftveroldalról aztán teljesen elengedték a fejlesztők a fantáziájukat, hiszen olyan programokat és funkciókat építettek az autó hajtásrendszerébe, amik valóban egy guruló versenyszimulátorrá teszik az IONIQ 5 N-t. Ilyen az N Active Sound funkció, ami az i30 N 2 literes T-GDI motorjának hangorgánumát és durrogását nemcsak az utastérben, de az autó körül is utánozza. Ez ugyan álló helyzetben túráztatva kicsit viccesen hatott a teremben, ám könnyen el tudom képzelni, hogy egy autópályán, vagy versenypályán komolyan hozzá tud tenni a száguldás élményéhez. Ehhez szorosan kapcsolódik az N e-Shift funkció, amely a benzines N modellek 8 fokozatú DCT váltóját képes élethűen szimulálni, amihez a villanymotorok a váltások közötti lökésérzettel is asszisztálnak. Az N Drift optimalizálóval akár fánkokat is rajzolhatunk az aszfaltra, de persze az IONIQ 5 N is megkapta a sportcsomag rajtprogramfunkcióját is. Az N nyomatékelosztással korlátlanul állíthatunk a természetesen két villanymotorral szerelt IONIQ 5 N motorjainak első és a hátsó kerekekre jutó nyomatékának elosztásán, ám az IONIQ 5 N arra is képes, hogy az N pedál funkció segítségével javítja a befordulási agilitást és pontos gázvezérlést biztosít a fokozott vezetési élmény érdekében.
Villanyautóként persze az IONIQ 5 N vigyáz a 84 kWh-s akkumulátorára azzal, hogy a használat módjának megfelelően képes előkondicionálni azt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy van egy Drag, azaz Gyorsítás mód, ahol rövid időre az akku minden energiáját kihasználhatjuk, míg a Track pálya) az állandó akkuhőmérsékletre törekedve kifejezetten hosszabb körversenyzésre alkalmas. Ezekhez az üzemmódokhoz persze a biztonság kedvéért minimum 40 százalékos töltöttség szükséges. Az autó arra is képes, hogy előre megmondja az akkumulátor fogyasztását egy ismert versenypályán megtett körre vonatkozóan, így csökkentve a vezető hatótávparáját.
A legújabb csábító: Hyundai Santa Fe
A teremben a másik lepel alatt egy igazán forró újdonság lapult: a Santa Fe ötödik generációja, amely 450 ezer európai vásárlójával a Tucson mellett a vállalat másik sikertörténete a hobbiterepjárók piacán. A bemutatóra egyenesen Frankfurtból frissen érkezett új Santa Fe kifinomult stílusa, robusztus megjelenése és lehengerlő terjedelme mellett jellegzetes kockaformáival és H alakú formajegyeivel tűnik ki a tömegből. Ilyenek az első és hátsó LED lámpatestek, a vízszintes hűtőmaszk és maga a lökhárító kiosztása is. A meghökkentően visszafogott hátsó kialakításban ugyanez folytatódik, amit leginkább a hátsó lámpatestek hangsúlyozzák ki, míg a rejtett hátsó ablaktörlő tovább fokozza a visszafogottság benyomását. A dobozforma ellenére az új Santa Fe légellenállási együtthatója 0,29, míg az elődé 0,33.
A belső térben a H alakzat a hangulatvilágításban is visszaköszön. A Santa Fe is megkapta a Hyundai 12,3 colos műszeregységét és legújabb navigációs képernyőjét, amely ívelt panoráma kijelzőként kínál kiemelkedő kezelhetőséget. Lejjebb egy 6.6 coll méretű érintésérzékeny klímapanel kapott helyet, míg a kormányoszlopra költöztetett váltókezelőnek köszönhetően a középkonzolon két indukciós mobiltöltőt, pohártartókat, valamint egy kétirányú, elölről és hátulról is hozzáférhető rekeszt is kialakíthattak. Az utas oldala előtt pedig egy különleges, UV sterilizáló tálcát is elhelyeztek.
A Tucsonnal ellentétben sajnos a Santa Fe motorválasztékából kikopott a dízelmotor, így az új modell immár kizárólag hibrid, illetve konnektoros hibrid változatokban érkezik Európába. Mindkét változaton rengeteget fejlesztettek az elődhöz képest, így pl. a módosított hűtőrendszer és a nagy hatásfokú állandó mágnes segítségével növelték a hibrid teljesítőképességét és hatásfokát. A villanyautókból átemelt funkciók közé tartozik a három fokozatban állítható regeneratív fékezés, amit akár automatikusan, a forgalom üteméhez is igazíthat a rendszer. Az alapáron már hétszemélyesként érkező új Santa Fe fullhibridként ugyan elérhető elsőkerék-meghajtással és összkerékhajtással is, de plug-in hibrid kivitel már csak összkerékkel hajthat. A Santa Fe árai 22,6 millió forinttól indulnak, míg az összkerekes plug-inért 2 millióval többet kérnek a kereskedők.
Az információkban dús prezentáció végén azért még két jó hírrel is megörvendeztetett minket a Hyundai Hungary: egyrészt hamarosan végre Magyarországra is megérkezik a régen várt Staria egyterű, amely a nemrég debütált hibridként mutatkozhat be hazánkban. Ennél talán még jobban várjuk a Hyundai vadonatúj elektromos kisautóját, amely valamikor az utolsó negyedévben érkezhet meg és bár az importőr képviselői nagyon hangsúlyozzák, hogy az autó nem a Casper villanyverziója lesz, csupán arra épül, az eddigi kémfotók alapján megjelenésében mégis ahhoz nagyon fog hasonlítani. Vagy mi nem tudunk mindent és tényleg egy új dizájn készül Európának.
Ezekkel az izgalmas hírekkel, információkkal felvértezve, valamint egy jövőbeli IONIQ 5 N versenypályás tesztnapjának ígéretével távoztunk végül a rendezvényről, ami után biztosak lehettünk benne, hogy a Hyundai folytatja sikeres modellprogramját, amelyben mindig igyekszik a legfrissebb kínálattal túlteljesíteni a vásárlói igényeit.