A Hyundai fejlett hibridválasztéka kapóra jön a villanyautó-piac lassulása közben
A hagyományosan a japán gyártók, leginkább a Toyota által uralt hibridjármű-szektorban most a lassuló villanyautó-eladások közepette újult érdeklődés mutatkozik, amiben a Hyundai előrelátó fejlesztéseivel kitűnik a sorból.
A Hyundai Motor Group ugyanis azon kevés kulcsfontosságú versenytárs egyikeként emelkedik ki, amely erőteljes fullhibrid járműtechnológiával rendelkezik. Ezzel a Hyundai egyedülállóan azon kevés autógyártók közé tartozik, amelyek profitálnak a hibrid eladások növekedéséből, miközben a világ a könnyebben elérhető elektromos járművek felé vezető átmeneti időszakon megy keresztül, amely várhatóan 2025 és 2026 között jöhet el.
„Ez az elmozdulás a kizárólag tisztán akkumulátoros elektromos járművek jövőjére való összpontosításról a hibridek iránti figyelemre egyre nyilvánvalóbb az iparágban. Az olyan óriások, mint a GM és a Ford, újrakalibrálják stratégiájukat” – mondta Hee-seung Jo, a Hi Investment & Securities autóipari és autóalkatrész-kutatója. A GM például csak elektromos modellként tervezte az Equinox és a Sierra piacra dobását, ám a közelmúltban kibővítette kínálatát a konnektorról tölthető hibridekre is. A Ford ikonikus F-150 sorozatának kínálatát is úgy alakítja át, hogy hibrideket is tartalmazzon és elkötelezte magát, hogy a következő öt évben négyszeresére növeli hibrid hajtásláncainak gyártását.
Ez az átrendeződés több tényező miatt jött létre. A gyenge világgazdaság és az emelkedő olajárak felkeltették a fogyasztók érdeklődését az üzemanyag-hatékonyságukról ismert hibridek iránt. Ezenkívül az elektromos járművek lassú elterjedése arra készteti az autógyártókat, hogy bővítsék környezetbarát kínálatuk lehetőségeit azért, hogy megfeleljenek a szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásoknak.
A szigorúbb környezetvédelmi előírásokra reagálva a GM, a Volkswagen és a Mercedes Benz konnektorról tölthető hibrideket, azaz PHEV-ket kínál. A PHEV-k piacra lépésének műszaki akadályai alacsonyabbak, mint a fullhibridek esetében, mivel nagyobb teljesítményre támaszkodnak elektromos hajtásláncukban, így egyszerűbb és kisebb belsőégésű motorokat is alkalmazhatnak bennük. Azonban ezek kevésbé jövedelmezőek lehetnek a gyártók számára, mint a fullhibridek, mivel nagyobb és drágább akkumulátorcsomagokra van szükségük, ami megnöveli a gyártási költségeket anélkül, hogy magasabb piaci árakat tudna tartani.
"Úgy tűnik, hogy a konnektorról tölthető hibridek, amelyeket általában egyszerűbb fejleszteni, átmeneti szerepet töltenek be a tisztán elektromos járművekre való átállás során, különösen az elektromos járművek iránti jelenlegi gyengülő kereslet mellett. Lehet, hogy pénzügyileg ésszerűbb lett volna az autógyártók számára teljes hibrid nélkül a kezdetektől kizárólag egy teljesen elektromos platformra összpontosítsanak” – mondta Sung-ho Hwang, a Koreai Autómérnökök Társaságának alelnöke és a Sungkyunkwan Egyetem gépészmérnök professzora.
Egy fullhibrid hajtásrendszer hatékonyan változtatja az elektromos motort és a benzinmotort az üzemanyag-hatékonyság maximalizálása érdekében. Más szóval, egy fullhibrid autó csak a motorral, csak az akkumulátorral vagy a kettő kombinációjával működhet. Ez nagyobb rugalmasságot kínál, amely kiküszöböli a külső töltés szükségességét és egyúttal növeli a hatótávolságot, miközben csökkenti a benzinkutak látogatásának száma.
A Hyundai azon kevés gyártó egyike a Toyota, a Honda, a Renault és a Ford mellett, amely saját teljes hibrid technológiáját kifejlesztette. A fejlett duálmotoros rendszereiről ismert hibridjárművek piacán úttörő és domináns Toyota versenytársaként a Hyundai fullhibrid rendszeréhez egymotoros rendszert tökéletesített. „Annak ellenére, hogy a Toyota régóta népszerű név a hibridek terén a Priusnak köszönhetően, a Hyundai valóban felpörgette saját technológiáját, amely most komoly vetélytársnak számít és szilárd alternatívát kínál a hibridek piacán” – mondta Hwang professzor.
Az idei év első negyedében a Ford eladásaiban 7,3 százalékot tettek ki a fullhibridek. Ezzel szemben a Hyundai-Kia hibridjei globális értékesítésük 21 százalékát tették ki a tavalyi harmadik negyedévben, ami több mint duplájára nőtt a 2020 azonos időszakában elért 9 százalékhoz képest.
A Hyundai hibrid modelljei, például a Tucson és a Santa Fe hibridek ára körülbelül 20 százalékkal magasabb, mint belsőégésű motoros társaiké, főként a hibrid-specifikus alkatrészek, például az akkumulátorok és a fejlett sebességváltó rendszerek többletköltségei miatt. A magasabb anyagköltségek ellenére a hibridek egyszerű feláras értékesítése önmagában nem növeli a haszonkulcsot, mivel ezeknek az új technológiáknak a fejlesztéséhez jelentős beruházásokra van szükség.
„A Hyundai számára a költségmaximalizálási stratégia lényege az új technológiák – például a 2020-ban bemutatott Gamma 1.6 turbófeltöltős hibridrendszer – kifejlesztésének költségeinek szétosztása az olyan modellekre, mint a Tucson, a Santa Fe és a Carnival kisbusz a hasznos modellciklusuk, jellemzően három év alatt” – magyarázta Jo.
Mivel ezeknek a járműveknek a hibrid hajtásláncai a meglévő benzines konstrukciók adaptációi, a hibridekhez szükséges további beruházások viszonylag szerények. A nagy értékesítési mennyiségek és a megosztott fejlesztési költségek kombinációja csökkenti a járművek egységeire eső általános értékcsökkenési költséget. Tavaly a Hyundainál már lejárt a 2020-ban és 2021-ben kiadott hibrid rendszerek megtérülési időszaka. Ez döntő fordulópontot jelentett, amely jelentősen növelte a haszonkulcsokat azáltal, hogy csökkentette a kezdeti fix költségek terheit.
A növekvő kereslet kihasználása érdekében a Hyundai a 2023-as 370 ezerről 2024-re 480 ezerre növelte hibridmodelljeinek gyártási volumenét. A jövőre nézve a Hyundai hibridekre összpontosítása várhatóan továbbra is kifizetődik. A tervek szerint a jövő évben megjelenő Palisade hobbiterepjárótól kezdődően egy új, 2,5-ös turbós benzinmotorokkal felszerelt hibrid modelleket is bemutatnak.
„Míg ezek az új modellek az új technológiájuk miatt kezdetben növelik az amortizációs költségeket, a hosszabb távú kilátások biztatóak. Ahogy ezek a hibridek egyre jobban integrálódnak a Hyundai kínálatába, beleértve a luxus Genesis márkát is, a vállalat a jelenlegi pénzügyi előnyeit a járművek szélesebb skálájában tudja megismételni, legalább 2026 körülig, amikorra már az elektromos járművek tömeges elterjedését várják” – tette hozzá Jo.
Forrás: koreaherald.com