Hyundai és KIA, a két versenytárs
A Hyundai és a KIA különös kapcsolatban van egymással. Már 13 éve (1998) annak, hogy a Hyundai vállalatcsoport felvásárolta a csődbe jutott KIÁ-t és megalakult a Hyundai KIA Automotive Group. Ám miközben a két autógyártó megosztja egymás között a kutatási és fejlesztési erőforrásokat, az értékesítés, marketing és kereskedelmi hálózat teljesen elkülönül. Vajon hogyan látja egymást a két vállalat?
A The New York Times nemrég megjelent cikkében Jim Trainor, a Hyundai Motor America szóvívője a KIÁ-t így jellemzi: “Olyan versenytárs, akár a többi autógyártót a piacon”. Mivel az értékesítési és kereskedelmi hálózat elkülönül, így valóban a “versenytárs” a legtalálóbb kifejezés.
Jim Park, a Hyundai korábbi termékfejlesztési vezetője és autóipari tanácsadó szerint ezzel együtt is nehéz a Hyundai igazi versenytársának tekinteni a KIÁ-t, mivel a két autógyártó közösen használja a koreai Namyangban található, 8000 főt foglalkoztató kutatási és fejlesztési létesítményt, amelyben nem tesznek különbséget a Hyundai és KIA alkalmazottak között.
A gyártás sem teljesen különül el a két cégnél, ugyanis az Egyesült Államokban a Hyundai Santa Fé, illetve a vele azonos platformra épített KIA Sorrento ugyanazon futószalagon készül. De említhetnénk a Hyundai csehországi üzemét, ahol a Hyundai i30-on kívül a Hyundai ix20 és a KIA Venga összeszerelése is folyik.
Bár nem teljesen egyértelmű, hogy igazi vetélytársai lennének egymásnak, az viszont igen figyelemre méltó, hogy azonos alapokon kiindulva milyen határozottan elkülönülnek egymástól a KIA, illetve Hyundai modellek. Továbbá a Hyundai eddig megtartotta magának a hátsókerék meghajtást is, illetve a nemrég bemutatott Veloster sportkocsival a fiatalabb vásárlókat is megcélozta annak ellenére, hogy a 40 év alatti vásárlóközönség eddig tradícionálisan a KIA felségterülete volt.