A 40 éves Sonata hűen tükrözi a Hyundai formanyelvének fejlődését - 2. rész
A Sonata nyolcadik generációig tartó formatervezési változásai szimbolikusan mutatják a kortárs társadalom, kultúra és autótervezés trendjét, amely alapján jól látszik, hogyan változtak a tervezési trendek a Sonata modellen keresztül generációnként.
4. generáció: A Hyundai egyedi formatervezési identitásának megalapozása
A harmadik generációs Sonata szilárd dominanciát tartott fenn a hazai piacon, ami illik a „koreai autók szinonimája" szlogenjéhez. Az 1990-es évek vége óta azonban a Sonata modellel versengő típusok száma megnőtt a koreai piacon és a tengerentúli piaci környezet is gyorsan változott. A japán autógyártók már teljesen kialakították az 1980-as évek eleje óta működő észak-amerikai gyártási rendszerüket és a középkategóriás autók értékesítése az európai piacon is bővült.
A Sonata modellnek új áttörésre is szüksége volt ahhoz, hogy megőrizze hírnevét a hazai piacon és növelje befolyását a tengerentúli piacokon is. Ezzel összhangban a negyedik generációs Sonata (EF) a biztonságos és univerzális kialakítás helyett olyan dizájnnal kívánta növelni jelenlétét, amely megkülönbözteti magát a többi koreai és külföldi középkategóriás autótól. Először is, elöl a Hyundai Motor új formatervezési irányát ovális fényszórókkal és függőleges mintázatú hűtőrácsokkal mutatták be.
Ezenkívül az észak-amerikai exportspecifikáció és a hazai 1,8 literes modell hétköznapi légkört teremtett rácsos hűtőráccsal. Ez egy olyan tervezési stratégia volt, amely gondosan mérlegelte az egyes piacokat és az ügyfelek tendenciáit. Oldalt a teljes karosszériát átszelő vízszintes karaktervonal dinamizmust kölcsönöz, hátul pedig az elülső résszel harmonizáló hátsó lámpák fokozzák a dizájn egységességét.
Ezenkívül a „SONATA" feliratot a teljes csomagtartó fedelére helyezték, hogy kifejezzék a bizalmat. Az 1997-es devizaválságot követően a hazai középkategóriás autók piaca jelentősen zsugorodott, de ahogy a koreai társadalom gyorsan kilábalt a gazdasági válságból, a negyedik generációs Sonata 1999 februárja és 2000 augusztusa között 19 egymást követő hónapban az első helyen végzett az összesített modelleladásokban Koreában. A Sonata névvel kapcsolatos fogyasztói elvárások nem ingadoztak.
A 2001-es 4. generációs Sonata frissített változatában (New EF Sonata) az ajtók kivételével a teljes karosszériát tovább finomították. A karosszéria hosszát 35 mm-rel megnövelték, hogy kiemeljék a karosszéria térfogatát, míg a sárvédő kialakítását megváltoztatták, hogy szélesebb és impozánsabb képet kapjon. Elöl a két ovális formájú fényszóró együttesen vonzották a figyelmet. Az oldalsó ablakvonalhoz krómozott díszléceket raktak, hátul pedig megnövelték a csomagtérfedelet és átlátszó típusú hátsó lámpákat alkalmaztak, amelyeket akkoriban főleg nagyobb kategóriás személygépkocsikban használtak, hogy tovább emeljék ki a luxus érzetét.
A versenyképesség erősítésének köszönhetően a negyedik generációs Sonata az első helyet szerezte meg a „Total Value Index" (TVI) -ben, amelyet 2002-ben a „Strategic Vision", az Egyesült Államokban az autókra szakosodott kutatóintézet végzett, megelőzve ezzel az észak-amerikai piacon versenytárs modelleket. Ez annak az eredménye, hogy a Sonata kiváló piacképességét objektív mutatóként ismerik el a világ színpadán.
5. generáció: letisztult és kiforrott, modern prémium dizájn
A 2000-es évek elején a Hyundai Motor minőségét és megbízhatóságát jól fogadták, különösen az észak-amerikai piacon, és a márka értéke emelkedett. Ugyanakkor a koreai vásárlók autópreferenciái gyorsan változtak. Közülük a luxusmárka szintjén a letisztult és tömör „Modern Premium" volt a legkedveltebb. Ezért az ötödik generációs Sonata (NF) célja volt, hogy világszínvonalú középkategóriás autó legyen, amely megragadja azt a visszafogottságot és a kifinomultságot, amely a világ színpadján is jellemző. Ezzel eltért az 1990-es évek ívorientált stílusától és logikus és visszafogott prémium dizájnnal új mércét állított fel a középkategóriás autók tervezésében.
Külsejét tekintve hangsúlyozta a harmonikus áramlást, elölről hátrafelé rendezett és ápolt karosszériával, amelyet világos karaktervonalak követtek. Ennek eredményeként úgy értékelték, hogy nemcsak a stabil limuzin képét rögzítette, hanem egy sportszedán finom feszültségét is. Elöl az éles fényszórók és a vízszintes hűtőrács egységes képet alkotnak, míg hátul a visszafogott vonalak és felületek természetesen kapcsolódnak a hátsó lámpákhoz, hogy fokozzák a formatervezés egységességét.
Az észak-amerikai középkategóriás autók szabványainak megfelelően a karosszéria mérete is megnőtt az előző generációhoz képest. A karosszéria hossza 4 800 mm, szélessége 1 830 mm, magassága 1 475 mm, ami 55 mm-es, 10 mm-es és 55 mm-es növekedést jelentett az előző generációhoz képest. Ezenkívül a koreai piacon a motorkínálatot a 2.0 literes és 2.4 literes motorok köré szervezték át, tükrözve a koreai fogyasztók javuló elvárásait és piacképességét a Sonata modellel szemben.
6. generáció: "Fluidic Sculpture" dizájn, amely a kupé stílusú szedán trendjét vezette be
2009-ben a hatodik generációs Sonata (YF) túllépett egy egyszerű generációváltáson és a "design forradalomnak" nevezett szenzációt váltotta ki. Abban az időben a globális középkategóriás autók piacát a konzervatív dizájn uralta és a vásárlók differenciált stílusra vágytak. A 6. generációs Sonata, amely ebben a trendben jelent meg, merész formájával és a Hyundai Motor "Fluidic Sculpture" (folyékony szobrászat) formatervezési filozófiáján alapuló szokatlan dizájnjával lepte meg a világot.
A folyékony szobrászat stílusirányzatot a természet által ihletett formáló szépség jellemezte. A hűtőrács, amely úgy néz ki, mintha a szél faragta volna, a motorháztető formája és az egész karosszériát körülölelő erős karaktervonalak dinamizmust kölcsönöznek neki. A 6. generációs Sonata kialakítása legfőképpen egy kupé stílusú limuzin karosszéria volt. Merészen megtörte egy középkategóriás autó durva sziluettjét és olyan gyorsan ereszkedő tetővonalat alkalmazott, mint egy kupé, friss sokkot okozva a világnak.
Ez volt az első eset, amely bebizonyította, hogy a csak luxusautókban, még a korántsem praktikus modellekben is kipróbált dizájn a praktikus középméretű autókban is lehetséges. A globális autóiparban olyan nagyszerű volt, hogy „Sonata Shock"-nak hívták. A 6. generációs Sonata megjelenésével kapcsolatban olyan pletykák keringtek, hogy általa felgyorsult a japán középkategóriás autók formatervezési csereciklusa.
A koreai vásárlók reakciója is lelkes volt. A 6. generációs Sonata dizájnja, amely határozottan különbözik a meglévő limuzinoktól, egy pillanat alatt magába szívta az ügyfélkört. Ez túlmutatott egy egyszerű modellcserén, mivel a Hyundai teljes márkaimázsát fiatalos és dinamikus irányba alakította. Ezenkívül ez azt jelentette, hogy a Sonata már nem a család közös családi autója volt, hanem egy olyan autó, amelyet személyes ízlés szerint választottak ki.
Ennek fényében 2000 és 2010 között, mindössze 10 év alatt a koreai nemzeti jövedelem és a vásárlóerő annyira nőtt, hogy ezt „a Han folyó második csodájának" nevezték. Az ENSZ Világbank szerint Dél-Korea egy főre jutó nemzeti jövedelme 10 év alatt csaknem megduplázódott, a 2000-es 12 ezer dollárról 2010-re körülbelül 23 ezer dollárra. A személygépkocsik elterjedése Dél-Koreában az 1995-ös 7,6 főre jutó körülbelül 1 darabról 2014-re körülbelül 3,3 főre csökkent. Ahogy egyre több ügyfél vásárolt autót, a középkategóriás autók értéke a hazai piacon is eltért a korábbiaktól.
A tengerentúli vásárlók körében a 6. generációs Sonata dizájnja még jobban visszhangzott. Közvetlenül az amerikai piacon történt bevezetése után robbanásszerű értékesítési növekedést könyvelhetett el. A Sonata eladásai az Egyesült Államokban 2009-ben körülbelül 120 ezer darab voltak, de 2010-ben, amikor a hatodik generációs Sonata megjelent a piacon, több mint 60 százalékkal, körülbelül 196 ezer darabra nőtt az eredmény az előző évhez képest.
Ily módon a 6. generációs Sonata kialakítása nemcsak egy modell sikerét hordozta. Ennek az az oka, hogy a Hyundai Motort újraértékelték, mint egy innovatív imázst, amely vezető szerepet tölt be a globális autóipari formatervezési trendekben.
7. generáció: Kifinomult hangzás és modor, valamint prémium érzék "Fluidic Sculpture 2.0"
2014-ben a 7. generációs Sonata (LF) formavilága a "Fluidic Sculpture 2.0"-vá fejlődött. Míg a 6. generációs Sonata a „középkategóriás autók tervezésének új lehetőségét" mutatta be, addig a Fluidic Sculpture 2.0-t viselő 7. generációs Sonatát identitásának érettebb finomítása jellemezte. Reprezentatív volt, hogy a kupé stílusú szedán karosszéria megőrizte a meglévő formanyelv magabiztosságát, miközben a kifinomult felületek harmóniáján keresztül prémium érzést sugallt.
Emellett elöl az alsó szívónyílás megnövelt területtel és a hatszögletű hűtőrács sportos benyomást keltett, az oldalsó karaktervonal emelkedési szöge pedig finoman nyúlt hátra a hosszú és stabil kép érdekében. Hátul mélyebb és élesebb gyűrődéseket faragtak a csomagtérfedél tetejére, hogy hangsúlyozzák a hátsó légterelő megjelenését.
Míg a 7. generációs Sonata kifinomult hangnemmel és modorral kezdett lélegzetet venni, a legtöbb japán középkategóriás autó, amely a modell versenytársa volt, beugrott a 6. generációs Sonata által kiváltott formatervezési trendbe. A japán középkategóriás autók formatervezését tekintve ebben az időszakban a hangsúly a jelenlét erősítésén volt, például agresszív benyomást keltve a hűtőrácson, vagy szárnyalakú krómozott díszítéssel. 2010 előtt, amikor a 6. generációs Sonata megjelent exportként a világ színpadján, ez a tendencia ritka volt, így egyértelmű volt, hogy a 6. generációs Sonata tovagyűrűző hatásáról van szó.
Ezzel összhangban a 2017-es 7. generációs Sonata ráncfelvarrott modellje (Sonata New Rise) ismét a dinamikus hangulatot hangsúlyozta. A 7. generációs Sonata frontrészén található jellegzetes hatszögletű penge típusú hűtőrács a frissített modellből ívelt kaszkád hűtőráccsá fejlődött. Ezt a formát a kemencéből áramló olvadt fém és kerámia ívei ihlették, ami akkoriban a Hyundai Motor dizájnja volt.
A 7. generációs, frissített Sonata modell lépcsőzetes hűtőráccsal lejjebb engedte a motorháztető kiindulási pontját és lefelé szélesítette a hűtőrács területét azért, hogy hangsúlyozza azt a benyomást, hogy az elülső tekintet lefelé irányul. Ezenkívül a csomagtartó fedelének tetejét megemelték, hogy olyan külső képet hozzanak létre, mintha előre mozdulna.
Az első és hátsó emblémákat továbbfejlesztett anyagtechnológia és aprólékos részletek jellemezték, hogy fokozzák a dizájn általános tökéletességét. A meglévő 7. generációs Sonatában, amikor az adaptív sebességtartó automatika specifikációját beépítették, egy fedelet szereltek fel a hűtőrács közepére. Ez egy speciális anyag, amely jeleket továbbít a hűtőrács mögött elhelyezkedő radarérzékelőkről, így a periféria és a külső egyértelműen megkülönböztethető.
A hátsó emblémában figyelemre méltó részletek is rejtőznek. Kívülről úgy néz ki, mint egy közönséges embléma, de ez egy "emblémába integrált csomagtartógomb" volt, amely a "H embléma" belső részén megnyomva kinyitotta a csomagtartót. Ezzel tiszta és egyszerű hátsó képet sikerült elérni anélkül, hogy a gombok kívülről lennének. Az érettebb 7. generációs Sonata tervezési technológiája és minősége ilyen apró dolgokban tett különbséget.
8. generáció: "Sensuous Sportiness" dizájn, amely újradefiniálja a szedán szegmenst
A 2010-es évek végén a koreai és az amerikai piac, amelyek a Sonata fő piacai, már a hobbiterepjárókat léptették elő a leggyakoribb családi autókká. Mivel egyre több vásárló választja a hobbiterepjárókat a limuzinok helyett, a szedánok iránti kereslet Dél-Koreában és máshol is jelentősen csökkent. A gyorsan változó globális autópiaccal szemben a jelenlegi 8. generációs Sonata (DN8) megpróbálta megkülönböztetni magát azáltal, hogy vezető szerepet vállalt egy olyan dizájnban, amely egyértelműen kiemeli a szedán egyedi értékét és varázsát. Ugyanakkor futurisztikus stílusa van, ami egy fiatal ügyfélkört céloz meg.
A 8. generációs Sonata dizájnja az első példa az "Érzéki Sportosság" formanyelv sorozatgyártására. Ez a Hyundai Motor formatervezési filozófiája, amely az innovatív és érzéki dizájnt négy elem harmóniáján keresztül követi: arány, szerkezet, stílus és technológia. A 8. generációs Sonata modellhez ezt a "Le Fil Rouge" koncepcióautó által ihletett sportos és elegáns fastback karosszériasziluetté alakították.
A 8. generációs Sonata a platformtól kezdve teljesen újjászületett. Az alacsony központosítással, könnyű súllyal és nagy merevséggel jellemzett harmadik generációs platform alapján a teljes magasságot 30 mm-rel csökkentették, a tengelytávot pedig 35 mm-rel növelték a stabil karosszériaarány elérése érdekében.
A rejtett világító lámpa technológiával ellátott nappali menetfények álltak a külső részletek középpontjában. Ez általában úgy nézett ki, mint egy fém díszléc, amely átnyúlt a motorháztetőbe, de a lámpa felkapcsolása után eredeti fényjelzésként működik és teljesen más benyomást kelt. Hátul a bal és jobb oldalra nyúló hátsó lámpák tetején található aerodinamikai részletek egyszerre javították a funkcionalitást és a dizájn tökéletességét.
A 2023-ban érkezett frissített 8. generációs Sonata (Sonata The Edge) szokatlanul nagy formatervezési változáson ment keresztül. Ahogy a "The Edge" neve is sugallja, a merész dizájnkarakter, amelyet a forma letisztult és egyenes szépségének hangsúlyozása jellemez, 2025-ben is a leginkább jelen van a hazai és külföldi középkategóriás autók között.
Elöl a „Seamless Horizon Lamp" található, amely vízszintesen és széles körben nyúlik át, illeszkedve a korábban megjelent 7. generációs Grandeur és 2. generációs Kona dizájnjához. Ez egy olyan formatervezési elem, amelyet a futurisztikus érzékenység maximalizálására alkalmaztak a megszakítás nélküli nappali menetfényekkel.
Alatta a fényszórók, a hűtőrács és a légbeömlő be vannak építve annak érdekében, hogy sportos és intenzív stílust mutassanak. Hátul a vízszintes „H hátsó lámpák" fokozzák az egység érzetét a horizontlámpákkal, a hátsó légterelő típusú kialakítás pedig egy nagyteljesítményű sportszedán dinamikáját fejezi ki.
A 8. generációs Sonata kiterjedt formatervezési változásainak köszönhetően a Hyundai Motor új formatervezési identitása, amelyet a horizontlámpák képviselnek, gyorsan kialakult. Ennek az az oka, hogy a fényjelzés a 21. században az autótervezés kulcsfontosságú elemévé fejlődött és a teljes modellpaletta gyors fejlődése ugyanazzal a formatervezési identitással szintén hozzájárul a márka versenyképességének erősítéséhez.
Amint azt eddig láttuk, a Sonata mindig is kulcsfontosságú modell volt, amely fordulópontot jelentett a Hyundai tervezésében. A családi megjelenés kezdete és az újonnan kialakított formatervezési filozófia minden alkalommal a Sonata modellen keresztül valósult meg. Ez összesűríti a Hyundai Motor formatervezésének és a globális autótervezésnek a pályáját, amelyek a kortárs társadalom és az ügyfelek igényeinek megfelelően folyamatosan fejlődnek. Mint ilyen, a Sonata elmúlt 40 éve most már méltó arra, hogy olyan márkaörökségként értékeljék, amely új távlatokat nyit a globális középkategóriás limuzinok tervezésében.
Forrás: hyundaimotorgroup.com
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!










.jpg)




















