A Hyundai hidrogén megszállottsága nem lassul
A Hyundai hidrogénbe vetett meggyőződése példátlan, mivel a vállalat a növekvő költségek ellenére is előre tekint, miközben a versenytársak a bizonytalan jövedelmezőség miatt visszakoznak a technológiától.
Miután 2013-ban bemutatta a világ első sorozatgyártású hidrogénüzemű hobbiterepjáróját, a koreai autógyártó nemrégiben bemutatta a teljesen újratervezett Nexo hobbiterepjárót, amely közel három évtizedes fáradhatatlan befektetés eredménye egy olyan energiaforrásba, amelyet sokan még mindig bizonytalansággal telinek tartanak.
Ez az elszántság a 2025-ös Hidrogén Világ Expón ismét teljes mértékben megmutatkozott, amely december elején a koreai Kintex rendezvényközpontban tartottak meg, miután Jae-hoon Chang, a Hyundai Motor Group alelnöke befejezte a háromnapos Hidrogén Tanács vezérigazgatói csúcstalálkozóját, amelyet első alkalommal rendeztek meg Koreában és amelyen 21 ország kormánytisztviselői és 1 700 globális energiacég vezérigazgatója vett részt.
A hidrogén, egy nulla széndioxid-kibocsátású és bőségesen rendelkezésre álló erőforrás, régóta a világ energiaegyensúlyának potenciális ellenszereként szerepel. Termikusan hatékonyabb, mint a kőolaj vagy az akkumulátorok és a támogatók azzal érvelnek, hogy egy érett hidrogén-ökoszisztéma végső soron teljesen kiszoríthatja az olajat, a szenet és a gázt. A hidrogénüzemű járművek azonban messze vannak a köztudattól. Nagyjából kétszer olyan drágák, mint az akkumulátoros elektromos járművek, magasabb töltési költségekkel járnak és a nem megfelelő töltőállomás-hálózatok korlátozzák őket.
A Hyundai Motor és hat leányvállalata nyitotta meg az esemény legnagyobb pavilonját, bemutatva a csoport HTWO hidrogén márkáját és üzleti platformját és a teljes hidrogén-értékláncot átölelő technológiákat – azzal a kifejezett céllal, hogy túllépjenek a mai technikai határokon. Többek között kiállításra került egy 700 bar nyomáson üzemelő mobil hidrogéntöltő állomás, egy teherautón vagy nagyméretű pótkocsin elhelyezhető, mindent egyben rendszer, amely hidrogénkompresszort, tárolótartályokat és adagolókat integrál. Azokban a régiókban való telepítésre tervezték, ahol az üzemanyagtöltő infrastruktúra továbbra is ritka és praktikus eszközt kínál a kezdeti kereslet felkeltésére, miközben leküzdi a helyhiányt.
A Hyundai bemutatta továbbá polimer elektrolit membrán (PEM) vízelektrolízis technológiáját, amely nagy tisztaságú hidrogént állít elő a víz elektrolízisével az üzemanyagcellák fordított reakcióján keresztül. Egy automata töltőrobotot is kiállítottak, egy mesterséges intelligenciára és nagy pontosságú vezérlőtechnológiára épülő berendezést, amely pontosan azonosítja mind a jármű, mind a töltőnyílás helyzetét, lehetővé téve a csatlakozó biztonságos rögzítését és a nap 24 órájában történő autonóm működését.
A robotot a hidrogéntöltő infrastruktúra hiányának kezelésére tervezték, ami a hidrogén egyik legmakacsabb hátránya. Csak Koreában körülbelül 38 ezer hidrogénüzemű jármű osztozik mindössze 386 töltőállomáson, vagyis gyakorlatilag minden száz sofőrre jut egy állomás. „A hidrogén a jövő elengedhetetlen része, ezért erős elszántsággal és küldetéstudattal közelítünk hozzá” – mondta Chang, a Hyundai vezetője. „Elkötelezettek vagyunk a megvalósítása mellett. A legfontosabb a rendíthetetlen következetesség.”
Ami a Hyundai hidrogén iránti elkötelezettségét olyan szokatlanná teszi, az a kitartása egy olyan időszakban, amikor sok globális autógyártó már elállt ettől. Ahogy Eui-sun Chung, a Hyundai vezetője kijelentette, az elkötelezettség „kevésbé arról szól, hogy hiszünk abban, hogy a hidrogéntechnológia profitot fog termelni és inkább arról, hogy minden rendelkezésre álló technológiai lehetőséget felhasználunk a jövő védelmére”, miközben a vállalat rövid távú veszteségeket visel, hogy biztosítsa a jövőt a következő generációk számára.
A General Motors a múlt hónapban bejelentette, hogy leállítja a következő generációs Hydrotec hidrogén üzemanyagcelláinak fejlesztését, annak ellenére, hogy 1996 óta 3 milliárd dollárt fektetett beléjük. A Stellantis júliusban szintén bejelentette, hogy felfüggeszti hidrogénprogramját, akkor a cég európai operatív igazgatója, Philippe Imparato azzal érvelt, hogy „a hidrogénpiac továbbra is egy réspiac, amelynek nincsenek kilátásai a középtávú gazdasági életképességre”.
A kereslet is csökken, a globális hidrogénautó-eladások 40 százalékkal csökkentek a 2022-es 20 704 darabról a tavalyi évben mindössze 12 866 darabra. A Hyundai saját Nexo modelljének eladásai 73 százalékkal 10 164 darabról 2751 darabra zuhantak ugyanezen időszak alatt. „Korea a hidrogénmobilitás kézikönyvévé válik a világ számára és ez az állandó és következetes közvélemény-támogatás, az ipari elkötelezettség, az innováció és a piaci elfogadottság egyedülálló kombinációja” – mondta François Jackow, az Air Liquide elnöke, a Hidrogén Tanács társelnöke.
Forrás: koreajoongangdaily.joins.com








