A Hyundai mobilitási platformjának globális versenyképességét Gödöllőn bizonyította
A Hyundai Motor Group integrált mobilitási platformja, a Shucle nemrég a globális mobilitási piacra lépett, amelynek első szakaszát Gödöllőn, egy Észak-magyarországi kisvárosban próbálták ki.
Novemberben egy promóciós film jelent meg a Hyundai oldalán, amelyen egy Shucle autó Gödöllő hátterében halad, egy csendes magyar város mellett, amelynek lakossága kevesebb mint 40 ezer fő volt. A film egy család nézőpontját mutatja be, amelynek középpontjában egy nagymama, a fia és az unokája áll, akik nehezen tudtak kimozdulni a mama lábfájdalmai miatt. A család eredetileg együtt élt, de fiuknak és unokájuknak külön kellett költözniük, hogy unokájuk iskolába járhasson. A nagymama, akinek járási nehézségei voltak, olyan helyzetben volt, hogy nehezen tudott egyedül mozogni.
Ebben a helyzetben a Shucle szolgáltatás állandó a nagymama mindennapi életében igen fontos szerepet tudott betölteni. Amikor unokája megtudta, hogy bevezetik a szolgáltatást, hívott egy autót a nagymamájának és ő és apja, akit a helyi közlekedési vállalatnál sofőrnek neveztek ki, élvezték a hatékony és kényelmes mozgás szabadságát.
A film, amely a Shucle prezentációs projektjének működését örökíti meg, bemutatja a Hyundai Motor Group globális mobilitási innováció kihívása iránti szenvedélyét. Bemutatjuk a Shucle csapat kihívását, amely új megoldást javasolt a problémák hatalmas forgalmi korlátainak leküzdésére és 12 útvonalat kezelt mindössze 5 busszal.
A Shucle egy „Igényvezérelt Szállítás (DRT)" platform, amely a Hyundai Motor és a Kia által bemutatott jövőbeli mobilitási megoldások alapja. Ez a szolgáltatás, amely valós időben teremti meg az optimális útvonalat a felhasználó hívása szerint és változóan működik, a kiindulóponthoz legközelebbi megállónál igény szerint áll meg, ellentétben a hagyományos tömegközlekedéssel, amely csak fix útvonalakon és nagyobb buszokkal és a metróval működik.
Különösen akkor, amikor egy utas az alkalmazáson keresztül hív egy járművet, valós időben létrehoznak egy útvonalat és más, hasonló útvonalon vagy célirányú utasokkal együtt utaznak, így a szolgáltatás hasznos a valós életben olyankor, ha rövid távú járatokra összpontosítanak. Ezzel lehetséges a meglévő tömegközlekedés hiányosságait kiküszöbölni, növelni a hatékonyságot és jelentősen javítani a helyi lakosok mozgásának kényelmét. A Shucle, amelyet már több koreai önkormányzat, például Gyeonggi tartomány „Dukbus”, Sejong Különleges Önkormányzati Város és Gwangju városában már bevezettek, 71 szolgáltatási területen működik. Az előfizetők száma meghaladta az 1,3 milliót, összesen 51,94 millió km távolsággal, miközben az összesített hívások száma 11,93 millió és az összesített utasszám 13,67 millió. (2025 novemberi állapot szerint)
Így Koreában a már kialakult Shucle platform nagyobb színpadra léphetett. A Koreában igazolt modell alapján ez volt az első külföldi demonstráció, amely megerősíti, hogy hatékony lesz-e a globális piacon. Ennek első szakasza Magyarország.
A Shucle egy kísérleti projektet indított a Észak-Magyarországon található Gödöllő kisvárosában, amely körülbelül 11 héten át, idén augusztus közepétől október végéig zajlott. Ez egy fontos első külföldi bemutató (PoC) szakasz, amely azt vizsgálja, hogy a koreai mobilitási platform sikeresen működhet-e a globális piacon. Ezt a Stratégiai és Pénzügyi Minisztérium, valamint a Koreai Fejlesztési Intézet (KDI) által támogatott 'Gazdasági Innovációs Partnerségi Program (EIPP)' részeként hajtották végre. 2020 óta az EIPP olyan program, amelynek célja gyakorlati gazdasági együttműködési eredmények elérése azáltal, hogy politikai és műszaki tanácsadást nyújt a főbb partnerországoknak.
Bár tesztprojekt volt, nem csupán egy külföldi teszt volt. Együttműködés történt a kormánnyal és a helyi önkormányzatokkal, helyi testreszabott alkalmazások fejlesztése, valamint helyi átvilágítás útján a regionális jellemzők elemzése is zajlott. Emellett helyi üzemeltetőkkel felhasználói kutatásokat és vezetőképzést is végeztek, valamint a helyi platformoptimalizálási folyamatot is elvégezték.
„A pilot projektet Gödöllő városában közösségi média közleményeken keresztül népszerűsítettük és sok válaszadó azt mondta, hogy nagyon jó lesz. Egy kísérleti projektet is megvalósítottak Gödöllő Kertváros környékén és úgy tűnik, hogy magas elvárások voltak, mivel ez egy olyan közlekedési eszköz, amely a meglévő buszjáratok által megtett szakaszokon túli közlekedésért felelős. Úgy tűnik, nagy igény volt erre, mert a környékről olyan helyekre, mint szupermarketek, kormányzati hivatalok, városi buszpályaudvarok és vasútállomások között kényelmetlen volt az utazás" – magyarázta Sang-won Do, a Mobilitási Üzletfejlesztési Csapat kutatója.
Eszter, egy gödöllői lakos, aki előzetes interjút adott, így nyilatkozott: „A buszt nem használták gyakran, mert a buszjáratok közötti időtávolság hosszú volt. Amikor rossz idő volt, nehéz volt utazni, de örülök, hogy megtapasztalhatom ezt az új szolgáltatást. A jövőben úgy gondolom, kényelmesebben tudok mozogni a Shucle szolgáltatásával anélkül, hogy aggódnom kellene a parkolás miatt."
A Shucle jármű üzemeltetéséért felelős sofőr is elmondta: „A Shucle sofőr alkalmazása nagyon intuitív. Úgy gondolom, még az új sofőrök is azonnal használni tudják, könnyedén beletanulnak. Szeretném kényelmesebbé tenni az útvonalat azzal, hogy tükrözzük az utazások jellemzőit és azt az útvonalat, amit csak a környék lakói ismernek."
A Shucle első globális kihívásának helyszínét az EIPP vitafolyamata során döntötték el, amelyet a Stratégiai és Pénzügyminisztérium, valamint a KDI támogatott. A kelet-európai országok közül Magyarország az a hely, ahol a legaktívabbak voltak a keresletre érzékeny mobilitási platformok bevezetéséről szóló viták. A Shucle csapat koordinálta az üzleti struktúrát, miközben kommunikált a koreai és a magyar kormánnyal, végül pedig úgy döntöttek, hogy belevágnak a projektbe.
Gödöllő, amelynek lakossága kevesebb mint 40 ezer fő, egy kisváros, amely autóval 30 percre van található Budapesttől, Magyarország fővárosától és hasonló egy dél-koreai városhoz, ahol ingázók és gyermekes családok élnek. Azonban a koreai nagyvárosi területtel ellentétben Gödöllőn a tömegközlekedés hatékonysága alacsony, ezért bizonyos korlátozások is érvényben vannak a tömegközlekedéssel való közlekedésben.
Gödöllőn a tömegközlekedés nagyon korlátozott, mindössze öt városi busz közlekedik 12 útvonalon, korlátozott közlekedési szolgáltatásokat nyújtva. A közlekedés hiánya miatt a buszok közötti távolság 1 órától akár 1 óra 30 percig terjed. A hatékony tömegközlekedés hiánya különösen a lakóövezetekben súlyos. A lakóknak így saját autóikra kellett szorulniuk, vagy hosszú várakozási időt kellett elviselniük, hogy eljussanak az alapvető létesítményekhez, például kormányzati hivatalokhoz, kórházakhoz és szupermarketekhez. Ezért üdvözölték a helyi lakosok az előzetes interjúk idején a Shucle igényvezérelt közlekedési szolgáltatását.
Így Gödöllő a legjobb feltételekkel rendelkezik ahhoz, hogy bizonyítsa a Shucle keresletvezérelt közlekedési platformjának valódi értékét és működési hatékonyságát. A Shucle csapata túllépett az új szolgáltatás ideiglenes próbaműködésén, de gondosan felkészült a lokalizációra, hogy az ismeretlen kultúrák, környezetek és mobilitási hatékonysági hiányok leküzdésével a magyar piacon is hatékonyan működjön.
„Mivel ez volt az első külföldi projektünk, aggódtunk, hogy a hívás jól működik-e egy külföldi hálózati környezetben, de szerencsére, amikor terepteszteket végeztünk, a hívás és a telepítés komoly problémák nélkül zajlott le. Mivel a DRT szolgáltatás már ismert volt külföldön, nem volt aggodalom a gödöllői lakosokban a Shucle elfogadása miatt. A legfontosabb a megállók helye volt. Ennek oka, hogy a megálló helye szorosan összefügg a járművek útvonalával, valamint a felhasználók beszállási és kiszállási igényeivel. Ezért sok energiát fektettünk a megállók helyének kiválasztásába" – mondta Eun-ji Shim, a mobilitási üzleti tervezési csapat vezető kutatója.
A platform felépítése egy ismeretlen földrészen eltért attól, amikor Koreában kezdték működtetni. Ez azért volt, mert szükséges volt az üzleti struktúra megtervezése, az alkalmazás fejlesztése és a helyi szervezetekkel való konzultáció. A konzultációs folyamat leghosszabb része a szolgáltatási módszer volt. Európa egészében az volt a benyomás, hogy a keresletvezérelt közlekedésnek foglalási funkcióval kell rendelkeznie. A helyi szervezetekkel folytatott konzultáció során a Shucle csapatot többször is megkérdezték: "Miért nincs foglalási funkció?"
A Shucle szolgáltatásának lényege azonban az algoritmusában rejlik, amely valós idejű igények alapján optimális útvonalakra irányítja a járműveket. Ez a megközelítés már számos koreai esetben bizonyítottan maximalizálja a szállítási hatékonyságot. A Shucle csapata úgy döntött, hogy a foglalások önmagukban nem elegendőek a Shucle erősségeinek kiaknázásához, és kitartóan meggyőzte a helyi ügynökségeket. Hosszas tárgyalások után úgy döntöttek, hogy megtartják a valós idejű alkalmazásalapú hívásrendszert, megerősítve ezzel a versenytársakkal szembeni megkülönböztetésüket, és megőrizve a platform lényegét.
„A magyarok azzal érveltek, hogy a jármű előzetes lefoglalása kulcsfontosságú, mivel Magyarország nagyra értékeli a pontosságot. A Shucle fő erőssége azonban a valós idejű, igényvezérelt, azonnali hívásfunkciójában rejlik. A foglalási funkció hozzáadása csökkenthette volna a rendszer hatékonyságát. Például, míg azok az ügyfelek, akik már foglaltak helyet, a be- vagy kiszállásra várnak, a valós idejű hívásokat kezdeményező ügyfelek hosszabb várakozási idővel szembesülhetnek, vagy nem kaphatnak fuvart. Ezért a hazai tapasztalatok és esettanulmányok alapján meggyőztük őket, és úgy döntöttünk, hogy megtartjuk a Shucle eredeti valós idejű hívásfunkcióját” – magyarázza In-jin Baek, a Mobilitási Üzleti Tervezési Csapat vezető kutatója.
A szolgáltatási megközelítés finomhangolása után komolyan megkezdték az alkalmazás építését. A magyar, egy tipikus kelet-európai nyelv, gyakran nagyon hosszú szavakat tartalmaz, ami megnehezíti az alkalmazáson belüli gombok tervezését. Kezdetben a fordítás minősége nem volt tökéletes, ami némi kihívást jelentett. Ezen problémák megoldása során egy olyan felhasználói felületet/felhasználói élményt is megvalósítottunk, amely ismerős a helyi felhasználók számára. Eszter, a helyi tolmácsunk aprólékos felülvizsgálatának köszönhetően azonban sikerült leküzdeni ezt a jelentős akadályt.
A Shucle csapata, akik mindent maguk készítettek elő, még a kimerítő időbeosztásuk ellenére is erőt merítettek helyi partnereik meleg vendégszeretetéből. „A nekünk készített harapnivalók között volt tengeri moszat, egy koreai specialitás. Egy helyi nagymama, akivel a forgatás során találkoztunk, még egy mágneses emléktárgyat is adott nekünk, amit maga rajzolt. Ekkor jöttünk rá, hogy ez nem csak egy egyszerű vállalkozás, hanem egy olyan projekt, amelyet a helyi közösség örömmel fogadott. Igazán megható pillanat volt” – mondta Young-hwan Kim, a Mobility Platform Team vezető kutatója.
Végre elérkezett a szolgáltatás bevezetésének napja. Hosszú üzleti és fejlesztési folyamat után a Shucle jármű sikeresen megérkezett a szállodába. A személyzet úgy jellemezte az utazást, mint „olyan, mintha újra találkoztam volna egy olyan családtaggal, akitől egy ideig elszakítottak.” „Abban a pillanatban, amikor megláttuk a Shucle járművet a szálloda előtt, úgy éreztük, minden előkészületünk valóra vált. Sokszor láttuk már Koreában, de külföldön még örömtelibb volt látni. Megkönnyebbülést és büszkeséget éreztem, amikor az első helyi utas igénybe vette a szolgáltatást. Az a tény, hogy a Shucle platformot sikeresen bevezették egy kisvárosban, még külföldön is, mélyen megindította az egész csapatot” – emlékezett vissza Jae-yoon Kim, a Mobilitási Üzleti Tervezési Csapat vezető kutatója a szolgáltatás bevezetésének első napján.
Számos kihívás leküzdése után Gödöllő lakosainak izgatott várakozása közepette a Shucle sikeresen befejezte a kísérleti üzemet augusztus 18. és október 31. között. A Hyundai és a Kia két Shuckle járművet üzemeltetett ebben az időszakban. A Shucle sikeres működése kulcsszerepet játszott Gödöllő krónikus forgalmi ciklusának megtörésében. A 11 hetes időszak alatt 2 950 lakos 3 138 alkalommal vette igénybe a Shucle szolgáltatást. Egy utazásra az átlagos várakozási idő körülbelül hat perc volt, ami több mint 90 százalékkal csökkentette az utazások közötti időközt a meglévő tömegközlekedéshez képest.
„A 11 hetes kísérleti projekt sikeresen lezárult, a lakosok pozitív visszhangjával. Számos pozitív visszajelzést kaptunk, többek között: ’Úgy érzem, a város fejlődött’, és ’Remélem, hogy szélesebb területre is kiterjed.’ A lakosok nagyra értékelték a szolgáltatás kényelmét és hozzáférhetőségét, valamint kifejezték a folyamatos működés iránti igényüket. A transzfer a helyi élet természetes részévé vált. Jelenleg a KDI-vel tárgyalunk arról, hogy folytathatjuk-e a kísérleti projektet a terület 2026-os bővítésével” – mondta Eun-ji Shim, vezető kutató.
Ily módon a Shucle hidat képezett a tömegközlekedéssel nem rendelkező területeken élők számára, hozzájárulva Gödöllő lakosainak közlekedésének kényelméhez. Ez azonban túlmutat a tömegközlekedés hatékonyságának egyszerű javításán. A kisfilmben a nagymama, akinek nehézséget okozott egyedül eljutni a boltba, a fia által vezetett Shucle busszal megy be unokájával a belvárosba, piros cérnát vásárol és elkészít egy hímzést. A kész hímzést ezután a fia Shucle -járművének visszapillantó tükrén mutatják be. Ez a megható bemutató nemcsak a helyi lakosoknak biztosít mozgásszabadságot, hanem azt is bemutatja, hogyan vált a Shucle a mobilitás szinonim formájává, integrálódva Gödöllő mindennapjaiba.
Eun-ji Sim vezető kutató a következőképpen foglalta össze ezt a pontot: „Eddig a közlekedés egy meghatározott útvonal követése volt. Az ingajáratok azonban fokozatosan megváltoztatják ezt a keretet. Az útvonal követése helyett a mozgás kiindulópontja az, ahol a személy tartózkodik, a cél pedig az, ahová menni akar. Számunkra a közlekedés már nem egy rögzített „vonal”, hanem egy kitágult ’felület’.”
A Hyundai Motor Group hisz abban, hogy a fejlődésnek csak akkor van igazi értelme, ha az emberiség iránti mély gondoskodással párosul. A Shucle gödöllői kísérleti projektje nemcsak a helyi lakosok életét javította jelentősen, hanem bebizonyította, hogy egy hazai fejlesztésű mobilitási platform hatékonyan működhet a globális piacon. Erre a tapasztalatra építve a Shucle globális innovációs útja folytatódik.
Forrás: hyundaimotorgroup.com













