A Hyundainak elege lett a fényhidakból
Voltak idők, amikor az ember könnyen felismerhetett egy autót a hátsó lámpáiról, azonban ezt kiirtotta a modern autótervezés egyik legjellegtelenebb darabja – a LED-es fénysáv, amelyből még a Hyundai dizájnfőnöke sem kér a jövőben.
Akár elöl, akár hátul van, jelen vannak, és olyan változatos autókon, mint a Tesla Model Y, vagy a Porsche 911, nem lehet elmenekülni előlük. SEzek ma már szinte minden kínai autón is az alapfelszereltség részét képzik. De a Hyundai formatervezési főnöke, Simon Loasby úgy gondolja, itt az ideje, hogy a világ autótervezői ne pofozzák ezeket rá az autóikra, mondván, hogy „szinte útjuk végén járnak”.
Az új Hyundai Concept THREE bemutatóján Loasby elmondta: „Mikor el kell engedni [a fénysávokat], az már majdnem olyan, mintha vége lenne. Megcsináltuk már a Grandeur, a Kona és a Sonata modellekkel, de most már csak azt mondom: srácok, ezekből eleget láttam már”.
„Akkoriban működött, és teljesen jogos is volt, a Grandeur volt az első egy darabból álló szerkezetű autó. A legnagyobb probléma a költségszint, egyszerűen nem engedheted meg magadnak és egyes vásárlóknak nincs is rá szükségük. Menj Kínába, és muszáj, hogy legyen, de Európában nincs rá akkora szükség” – tette hozzá Loasby.
A pixelvilágítás a Hyundai elektromos IONIQ modelljeinek fontos formatervezési elemévé vált és az egyik kevés közös részlet az autóikban. Loasby büszke a vállalat tervezőire, amiért nem az orosz matrjóska baba megközelítést követték.
„Összhangot keresünk, de hatalmas differenciálást is és európai kontextusban valószínűleg ez a hibás, amit csinálunk. De számunkra ez a helyes irány és olyan széles portfólióval rendelkezünk, hogy ez nagyon nagy kreatív kihívást jelent számunkra minden autó esetében.” A 80 százalékos különbség és csak 20 százalék felismerhetőség és ismerős, a 20:80 helyett. De a Hyundai számára ez a logikus.”
A formatervezési főnök számára az is hízelgő, hogy más gyártók is bevezették a pixelvilágítást, a leginkább megemlítendő példa a Fiat Grande Panda, így viccesen hozzátette: „köszönjük, hogy lemásoltad, köszönjük, hogy inspirációt nyertél általunk”.
Ám Loasby tart attól, hogy az autóvilágítással elérhető lehetőségek a végéhez közelednek. Ahogy mondta: „Azt hiszem, a világítás tekintetében már majdnem a végéhez értünk. Majdnem olyan, mint a króm. Ezután meg kell kérdeznünk, hogy mi logikus a vásárló számára, és mi az, aminek érzelmileg értelme van.”
Forrás: carmagazine.co.uk