A vázlatfüzeten túl: A Hyundai Concept THREE megformálói az új tanulmányukról

A Hyundai a 2025-ös IAA Mobilty kiállításon bemutatta Concept THREE tanulmányát, amelynek elkészültének, az autó megformálásának és megvalósításának részleteiről most a vállalat dizájnercsapatának tagja beszéltek.

A Hyundai Motor a müncheni IAA Mobility 2025 kiállításon mutatta be a Concept THREE tanulmányautót – a vállalat eddigi legmerészebb elektromos mobilitási koncepcióját és az első olyan kompakt elektromos jármű tanulmányát, amely az IONIQ emblémáját viseli magán. Kompakt méretével, de feltűnő formájával a Concept THREE a Hyundai új „Acél művészete” formanyelvét testesíti meg. Több mint egy stílusgyakorlat, ez egy szándéknyilatkozat: a mobilitás, amely demokratikus és érzelemgazdag, funkcionális és előremutató.

Hogyan öltött testet egy ilyen vízió? Mit árul el nekünk a Hyundai formatervezési történetének következő fejezetéről – és ki is pontosan „Mr. Pix”? Ahhoz, hogy megválaszoljuk ezeket a kérdéseket, az autó mögött álló csapat tagjai szükségesek: Simon Loasby, a Hyundai Design Center alelnöke és vezetője, Nicola Danza, a Hyundai Design Center Europe külső formatervezési vezetője, Raphael Bretecher, a Hyundai Design Center Europe belső formatervezési vezetője és Emilie Grimm, a Hyundai Design Center Europe fejlett CMF tervezője. Együtt fellebbentik a fátylat a kreatív folyamatról és megosztják a Concept THREE tanulmányautót formáló ötleteket.

Mielőtt belemerülnénk a Hyundai Concept THREE részleteibe, röviden áttekintené a Hyundai új formatervezési nyelvezetét, az „Acél művészetét”?

Simon Loasby: Az „Acél művészete” egy Sang-yup Lee-vel (a Hyundai és a Genesis Global Design ügyvezető alelnöke és vezetője) folytatott beszélgetéssel kezdődött. Rámutatott, hogy a Hyundai talán az egyetlen autógyártó, amely saját maga gyártja az acélt, ami egyedülállóan szoros kapcsolatot biztosít számunkra a gyártásban dolgozó kollégáinkkal.

Ez felvetette a kérdést: hogyan ünnepelhetnénk az acélt? És ha igen, hogyan tervezhetünk olyasmit, ami nemcsak acélnak néz ki, hanem az anyag legjobb tulajdonságait is kifejezi? Bizonyos értelemben az „Acél művészete” az acél ívelésének, hajlításának és mozgatásának művészetéről szól, hogy egy felületet hozzon létre.

Nicola Danza: Amikor a gyárban acéltekercseket látunk, észrevehetjük, hogyan hajlítja és hajtja az anyagot önmagában a gravitáció, mindenféle további nyomás nélkül. Még a leggyengédebb hajlításnál is láthatjuk ezeket a kiemeléseket. Gyönyörű – ahogy az acél természetesen reagál és formálódik.

Milyen módon testesíti meg a Concept THREE az „Acél művészete” formanyelvét – hogyan fejeződik ki a karosszériában és a felületekben?

SL: Papírszobrokkal kezdtük. Arra kértük a tervezőket, hogy valóban gondolják át, hogyan lehet egy anyagot a legtermészetesebb formájában felhasználni. És ennek egy gyors szimulációja papírral is elérhető. A csapat az anyag formáját, feszültségét és áramlását tanulmányozta, hogy létrehozza a Concept THREE modellen látható formákat.

ND: Innen acélmodellekkel kísérleteztünk, hogy új inspirációt találjunk. Amikor finoman hajlítottuk az acélt, az néhány szép, egyszerű kiemelkedést eredményezett. De az egyszerű unalmassá válhat, ezért három metsző ívet vezettünk be – az első sárvédőn, az ajtón és a C-oszlopon –, amelyek réteges síkokat és kiemelkedéseket hoztak létre. Az anyag természetes fejlődésének élesebb, átgondoltabb vonalakkal való kombinálásával valódi feszültségérzetet tudtunk adni a Concept THREE-nek.

Mi inspirálta a Concept THREE ferdehátúvá formálását?

SL: A Concept THREE tervezése azzal kezdődött, hogy a Sang-yup és én felhívást hirdettünk az európai tervezőcsapat részére. Európában rengeteg fantasztikus ferdehátú autót látni – akkor hogyan versenyezhetünk? Oldalnézetből készült sziluettekkel kezdtük. Még mindig emlékszem egy késő esti videohívásra – Szöulban voltam, Eduardo Ramírez (a Hyundai Design Europe főtervezője), Nicola és Manuel „Manu” Schoettle (a Hyundai Design Europe külső vezető tervezője) pedig Európában. Egy sziluett egyszerűen leugrott a képernyőről. „Aero Hatch”-nek neveztük el.

A sziluett elöl alacsonyan indul az aerodinamikai előny érdekében, majd egy jellegzetes tetőprofilba emelkedik, amelynek gyorsulási pontja közvetlenül a hátsó utasok mögött található, maximális fejteret biztosítva nekik. Innen egy merész kacsafarkú légterelőbe folyik lefelé. És tényleg – ki ne szeretné ezt a kacsafarkú spoilert? Az eredmény aerodinamikai hatékonyság és egy ferdehátú autó saját, egyedi tipológiával.

ND: A Hyundainál minden modell lehetőséget ad arra, hogy valami újat találjunk ki, a szegmenshez és az ügyfelek igényeihez igazítva. A Hyundai modellek nem egyetlen arccal rendelkeznek és ez szándékos. Számunkra, tervezők számára a legizgalmasabb az, amikor nem vagyunk minden alkalommal ugyanazokhoz a paraméterekhez kötve. Ez a szabadság lehetővé teszi számunkra, hogy friss ötleteket, új formatervezési nyelveket, sőt a márka új arcait is felfedezzük.

Észrevettünk egy bizonyos karaktert, Mr. Pixet, aki a Concept THREE különböző helyein rejtőzik. El tudná magyarázni, hogy ki ő?

SL: A formatervezésben mindig azt kérdezzük: hogyan tudunk mosolyt csalni valaki arcára? Miután megalkották az INSTEROID „The Boost” karakterét, arra kértük a csapatot, hogy képzeljenek el egy karaktert ehhez az autóhoz is. Úgy döntöttek, hogy a pixelt emelik ki, amelyből „Mr. Pix” lett – egy játékos kis figura, aki feltűnik a műszerfalban, a head-up kijelzőn, a képernyőkön, a műszerfal szélein, sőt még az első pixel panelen is.

A hátsó „kipufogó” hangszórókban is vannak Mr. Pix csavarfejek. Nem tudom megmondani, hányszor jelenik meg az autón. A tervezők csak úgy szórakoztak vele, ami egy olyan történetté vált, amit az emberek is élveznek felfedezni.

ND: Sok olyan apró részletet adtunk hozzá, amiket először talán észre sem lehet vnnni, de aztán felkeltik a figyelmedet. Valódi értéket adnak a dizájnhoz. Mindannyian tudjuk, mire utalnak a diffúzoron található szavak [„May The Downforce Be With You”, A Leszorítóerő Legyen Veled]. Ez egyszerre funkcionális és szórakoztató. Szükségünk van a leszorítóerőre, de azt is meg akarjuk mutatni, hogy kreatív emberek vagyunk, nem csak egy funkciót látunk benne.

Átvezetne minket a Concept THREE műszerfalának kialakításán? Teljesen másnak tűnik, mint amit korábban láttunk.

SL: A belsőépítészet a biztonságról szól – a vezető tekintete az úton, keze pedig a kormányon maradjon. Ezért helyeztük el a vezetőnek szóló információkat a kormánykerék fölé, a lehető legközelebb a szemvonalhoz és kissé távolabb, hogy könnyebben lehessen rájuk fókuszálni.

Raphael Bretecher: A Concept THREE-ben a kis képernyőket a kormánykerék köré csoportosítottuk, hogy azok közvetlenül az ujjai alatt legyenek. A vezető nem akar egy képernyőn keresztül keresgélni egy alapvető funkciót. Ezért olyan fontos a képernyőméret csökkentése. 

Kihívást jelent egy ilyen élénk belső tér létrehozása fenntartható anyagok felhasználásával? Vannak új vagy szokatlan anyagok a Concept THREE-ben?

RB: A kedvenc anyagom az ajtók szélén és a műszerfal mentén látható – alumínium, amely szinte habszivacshoz hasonlít. Feltűnő vizuális minőséggel rendelkezik, de könnyű, és hozzájárul az ajtó szerkezetéhez.

SL: Meg kell dicsérnem Emilie-t és a CMF csapatát a szín és a díszítés pozitivitásáért. Tényleg felemel – olyan, mint egy nyári nap. Aztán ott van a különleges, fémes felületű bőr, amely csak egyetlen síkban görbült, hogy azt a benyomást keltse, mintha egy bútorozott térben ülnénk – ezt nevezzük a „kárpitozás ívének”. Gyapjút is felhasználtunk anyagként, ami fenntartható és újrahasznosítható. A fenntarthatóság az IONIQ egyik kulcsfontosságú pillére.

Emilie Grimm: Mivel ez egy tanulmányautó, nem kell ugyanazon tesztelésnek alávetnünk az anyagokat, mint egy sorozatgyártású modellnél. Ez azt jelenti, hogy olyan innovációkat mutathatunk be, mint az alumíniumhab, az UV-szűrő, a sárgás árnyalatú üveg és az újrahasznosított óceáni hulladékból készült üléskárpitok – egy olyan anyag, amelyet jelenleg csak a sorozatgyártású autók szőnyegeihez és lábtörlőihez használunk. És ha megnézzük a padlót, egy speciális festékbevonatot láthatunk, amely újrahasznosított alumíniumport használ.

A dizájn részleteit említve, mi a kedvenced a Concept THREE-n?

SL: Imádom, ahogy a hátsó ablak felülete az oszlop fölé gördül, lefelé folyik, és ajtóvá válik. El tudom képzelni, hogy egyetlen acéldarabot tekernek köré, hogy létrehozzák ezt a felületet, gyönyörűen metszve a lökhárító feletti hátsó részt. Ez egy egysíkú görbület – egy koncepció egyenesen Manu első vázlataiból.

RB: Van egy megvilágított akkumulátorterület a padló közepén. Közel kell menni, hogy észrevegyük – finom, de gyönyörű, amikor észrevesszük.

ND: A kacsafarok. Pontosabban, ahogy belefolyik a lökhárító záróvonalába – ez az ötlet Manutól származik. Valami sportosat akartunk, de nem agresszívet – csak egy finom érintést. Sok részlet van, amit szeretek, de ez ad igazán dinamizmust az autónak.

EG: A kedvenc dizájnrészletem az ajtókban lévő alumíniumhab. Ez egy nagyon könnyű, merev anyag, amely szerkezeti elemként is szolgál, fokozza az ajtók szilárdságát, miközben jellegzetes megjelenést kölcsönöz nekik.

Simon, össze tudnád foglalni, hogyan tükrözi a Concept THREE a Hyundai Motor villamosítás jövőjéről alkotott elképzelését?

SL: A Concept THREE kiterjeszti a villamosítás sávszélességét. Ezáltal egy sorozatgyártású járművet tudunk egy kompaktabb, olcsóbb szegmensben pozícionálni, így mindenki élvezheti az IONIQ-ot. És tudod, mi még menőbb? Csakúgy, mint a SEVEN koncepcióautó esetében, a sorozatgyártású autó még ennél is lenyűgözőbb lesz. A THREE tanulmány izgalmas, de amikor meglátod a szériagyártású verziót, azt fogod gondolni: „Hűha, ez még jobb lett.”

Forrás: hyundai.com

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egyedi stílussal érkezik a Hyundai IONIQ 3 modellje

Szerviztörténet – első szervizen a Kia Niro EV

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt