Megkezdődött az IONIQ 5 gyártása a Hyundai új amerikai gyárában
A Hyundai Motor Group megkezdte az IONIQ 5 próbagyártását a csoport vadonatúj Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA) üzemében, amely Savannah közelében, Georgia államban található.
Ez a lépés meghatározó mérföldkövet jelent a vállalat hosszú távú befektetésében az Egyesült Államok gyorsan növekvő elektromos járművek piacán. Az amerikai lapok beszámolói szerint a Hyundai október elején megkezdte a termelést a HMGMA üzemben. A vállalat néhány nappal később egy zártkörű rendezvényt is tartott az alkalmazottak számára, hogy megünnepeljék ezt az eredményt. Noha az üzem hivatalos befejezési ceremóniáját 2025 elejére tervezik, ez a korai gyártási szakasz jelentős előrelépést jelez a teljes üzemállapot felé.
A Hyundai először két és fél éve, 2022 áprilisában bejelentett HMGMA gyára jelentős, 7,6 milliárd dolláros beruházásból valósult meg azért, hogy megerősítse jelenlétét az Egyesült Államok elektromos járműpiacán. Az alapkő-letételre ugyanazon év októberében került sor, a kezdeti kísérleti gyártás pedig az idei év elején kezdődött. A létesítmény várhatóan elektromos és hibrid járművek széles skáláját gyártja majd, bemutatva a Hyundai elkötelezettségét az innováció és a fenntarthatóság iránt.
Míg a HMGMA üzemét elsősorban dedikált elektromos járművek üzemként jellemezték, ám a Hyundai már a kezdetektől rugalmasra tervezte a létesítményt, amely lehetővé teszi tisztán elektromos és hibrid járművek gyártását is. Az augusztusi szöuli Hyundai befektetői rendezvényen a Hyundai Motor vezérigazgatója, Jae-hoon Chang is kihangsúlyozta ezt a rugalmasságot és kijelentette, hogy az üzem „túlmutat az autóipari gyártó létesítmények hagyományos koncepcióján”. Ez az alkalmazkodóképesség lehetővé teszi a vállalat számára, hogy gyorsan reagáljon a változó fogyasztói preferenciákra és piaci igényekre.
Az első modell, amely a terveknek megfelelően legördült a georgiai gyár gyártósoráról, a vadonatúj, 2025-re modellfrissített IONIQ 5, a Dél-Koreában márciusban bemutatott népszerű elektromos crossover frissített változata. Az IONIQ 5 összes változata a nagyteljesítményű IONIQ 5 N kivételével a HMGMA üzemében fog készülni az Észak-amerikai piac számára. Így az ebben a létesítményben gyártott IONIQ 5 modellek vásárlói az inflációcsökkentési törvény értelmében jelenleg 3 750 dollár adójóváírásra lesznek jogosultak és amennyiben azh autókba helyben gyártott akkucsomagok kerülnek, azzal a vásárlók már a 7 500 dolláros adójóváírásra is igényt tarthatnak. Ezzel a jármű elérhetőbbé válik az amerikai vásárlók számára.
A Hyundai tervei szerint a gyár teljes üzembe helyezését követően a HMGMA évente 300 és 500 ezer jármű előállítására lesz képes. Ez a jelentős gyártási képesség alátámasztja a Hyundai azon törekvését, hogy vezető szereplővé váljon az Egyesült Államok elektromos járműpiacán és jelentősen hozzájáruljon a kontinens fenntartható közlekedésre való átmenetéhez.
A szöuli székhelyű Hyundai egyik illetékese megerősítette a gyártás megkezdését, de pontosította, hogy az üzem még nem működik teljes körűen. „Célunk, hogy a teljes körű termelést a negyedik negyedévben kezdjük meg. Miközben haladunk előre, a személyzet toborzása és képzése még jelenleg is zajlik” – nyilatkozta az illetékes.
A Hyundai kezdetben 5 milliárd dollárra tervezte a létesítménybe befektetett tőke nagyságát, amely később 7,6 milliárd dollárra emelkedett. A gyár október elejére már a 18. beszállítójával egyezett meg, amivel a Hyundai kiterjedt amerikai hálózatot épít ki. Csak a Hyundai új üzemével 8 500 új munkahelyet hoz létre a térségben. Újabb 5 milliárd dollár értékben pedig elektromos járművekhez szükséges akkumulátorgyár épül Bartow megyében a koreai SK On vállalattal együttműködésben, ami további 3 500 álláslehetőséget teremt.
A Hyundai még idén, várhatóan a Los Angelesi Autószalonon mutatja be első, tisztán elektromos, három üléssoros IONIQ 9 hobbiterepjáróját. A nagyobb elektromos SUV a 2025-ös IONIQ 5 mellett a második modell lesz, amely Georgiában fog készülni.
Forrás: thekoreancarblog.com, electrek.co