Vajon a Hyundai hatótávnövelt villanyautói jövőbiztos technológiát hordoznak?

A villamosítási versenyben a Hyundai a hibridektől a plug-in hibrideken át az akkumulátoros elektromos és üzemanyagcellás járművekig kiterjedt széles palettáját hamarosan egy korábban elfeledett új versenyzővel bővíti és kiterjesztett hatótávú elektromos járműveket is fog kínálni. 

Még augusztus 28-án, a vállalat Befektetői napján jelentették be, a Hyundai azt tervezi, hogy 2027-re bemutatja hatótávnövelt új modelljeit az észak-amerikai és kínai piacokon. De mik is pontosan ezek a kiterjesztett hatótávú villanyautók, vagy EREV modellek? Ezeket az autókat elsősorban elektromosság hajtja, de benzinüzemű motorral is rendelkeznek – ez egy belsőégésű motor, amely a hatótávot hivatott megnövelni. 

Ellentétben a hagyományos hibridekkel, ahol a motor közvetlenül hajtja a kerekeket, a hatótávnövelős villanyautók belsőégésű motorjukat pusztán generátorként használják. Ez a motor újratölti az akkumulátort és anélkül növeli meg a hatótávolságot, hogy benzint használna a kerekek meghajtásához – lényegében egy elektromos jármű tartalék generátorral.

A Hyundai a kiterjesztett hatótávú villanyautókat megoldásként pozícionálja az olyan kiterjedt földrajzi régiókban, mint például Kína és az Egyesült Államok, ahol egyetlen feltöltéssel a távolsági utazások során jelentős aggodalomra adnak okot. „Az EREV modellek, amelyek nem támaszkodnak közvetlenül a motor teljesítményére, az észak-amerikai szabványok szerint környezetbarát járművek közé sorolhatók, ami stratégiai előnyt kínál számunkra az üvegházhatást okozó gázokra vonatkozó szigorú előírások teljesítésében” – mondta a bejelentésben Jae-hoon Jang, a Hyundai Motor Company vezérigazgatója.

A Hyundai azt tervezi, hogy 2026 végén kezdi meg az EREV járművek sorozatgyártását Észak-Amerikában és Kínában, az értékesítés pedig 2027-ben indul. A vállalat kezdetben az észak-amerikai piacot célozza meg közepes méretű hobbiterepjárókkal, köztük a Hyundai Santa Fe és a Genesis márkájú járművekkel, amelyekből több mint 80 ezer darabos éves értékesítést céloz meg. Kínában a Hyundai kisebb hobbiterepjárók, például a Hyundai Tucson EREV-változatainak bevezetését tervezi, évi 30 ezer darabos céllal.

A nagy kérdés az, hogy az EREV járművek elég széles vevőkört vonzanak-e ahhoz, hogy érdemi hídként szolgáljanak a teljes villamosítás felé, vagy csak egy olyan piaci rést fognak kiszolgálni, amely előtérbe helyezi a hosszú távú utazást. Úgy tűnik, hogy a Hyundai az EREV járműveket átmeneti technológiaként pozícionálja, különösen a hatalmas távolságokkal rendelkező régiókban élő vásárlók számára, ahol ritkább a töltési infrastruktúra.

Amíg az EREV járművek lenyűgöző megoldást kínálnak a hatótávolságra – ami az akkumulátoros elektromos járműveknél gyakori probléma – hosszú távon nem helyettesítik a tisztán elektromos járműveket. A technológia összetett, és sikere azon múlik, hogy a Hyundai képes-e elég vonzóvá és költségkímélővé tenni EREV modelljeit ahhoz, hogy jelentős piaci részesedést szerezzenek.

A Hyundai a hatótávnövelt villanyautóinál több mint 900 kilométeres hatótávra törekszik egy teljes feltöltéssel, illetve tankolással. „Az EREV járművek már több mint egy évtizede léteznek, a GM Chevrolet Voltja a 2010-es évek elején debütált. Az értékesítés azonban korlátozott volt, mivel akkoriban nem volt megfelelő kereslet az elektromos járművek iránt. A közelmúltban azonban olyan kínai autógyártók, mint a Li Auto, sikereket értek el az EREV járművek terén, és csak 2023-ban 380 ezer darabot adtak el belőlük” – mondta Sung-rae Kim, a Hanwha Investment & Securities autóipari elemzője.

A Li Auto, az EREV piac úttörője 2019-ben dobta piacra első EREV szabadidőautóját, a Li One-t, amit olyan modellek követtek, mint az L9, L8 és L7. Ezen modellek sikere a hatótávnövelt elektromos járművek iránti növekvő érdeklődést jelzi, főképp Kínában, ahol a nagy távolságok különösen értékessé teszik a hatótávolság kiterjesztését.

A szükségesen nagy akkumulátorok nagyon megdrágítják a hagyományos, vagyis tisztán elektromos járművek kínálatának bővítését. Az EREV modellek gazdaságosabb megoldást kínálnak, mivel kisebb akkumulátorokat igényelnek, amelyeket menet közben is tölthet a belsőégésű motor. Például a Stellantis 2025-ös Ram 1500 Ramcharger nagy pick-up teherautója több mint 1000 kilométeres hatótávot tesz lehetővé 92 kilowattórás akkumulátorával, összehasonlítva a tisztán elektromos Ram 1500 Rev modelljével, amely sokkal nagyobb, 229 kWh-s akkumulátort igényel és valamivel rövidebb hatótávolságot ér el.

A Hyundai arra törekszik, hogy EREV modelljei akkumulátorkapacitását körülbelül 30 százalékkal csökkentse a kizárólag akkumulátoros járművekhez képest azért, hogy versenyképes árat biztosítson a konnektorról tölthető hibridekhez képest. A Hyundai az új technológiák fejlesztése helyett a meglévő motortechnológiák maximális kihasználásával a gyártási költségek alacsonyan tartását reméli.

„Még csökkentett akkumulátorkapacitás mellett is, a Hyundainak továbbra is meg kell birkóznia a kettős erőátviteli rendszer bonyolultságával és költségeivel, amelynek előállítása eleve bonyolultabb és költségesebb, mint akár egy villanyautó, akár egy hagyományos hibrid esetében” – mondta Chul-soo Kim professzor, a Honam Egyetem Future Automotive Engineering Tanszékének vezetője, aki 2015-ig 27 évet töltött környezetbarát járműfejlesztéssel a Hyundai Motor Group Fejlesztési Központjában. „A siker érdekében a Hyundai kihasználhatja a méretgazdaságosságot, ésszerűsítheti a gyártási folyamatokat és esetleg innovációt hajthat végre az akkumulátorok kémiájában vagy a beszerzésben, hogy az általános költségek versenyképesek maradjanak” – tette hozzá.

Egy másik nehézség a fogyasztók tájékoztatása a hatótávnövelővel rendelkező járművekről. Sok potenciális vásárló ugyanis nem érti teljesen, hogy az EREV modellek miben különböznek a hagyományos hibridektől vagy a tisztán elektromos járművektől. A Hyundainak az egyértelmű, célzott marketingbe és esetleg a kereskedők képzési programjaiba is be kell fektetnie ahhoz, hogy megfelelően kommunikálja az EREV járművek előnyeit.

A Hyundai kiterjesztett hatótávú elektromos autói bevezetésének időpontja is kérdéseket vet fel. A 2027-es megjelenési dátummal a Hyundai azt kockáztatja, hogy akkor egy olyan piacra fog belépni, amely már túllépett ezeken a meghajtási formákon. A gyors iterációra és innovációra törekvő kínai autógyártók a Hyundai kínálatát már azelőtt elavulttá tehetik, hogy azok piacra kerülnének. „Az EREV modellek 2027-es piacra dobásával a Hyundai megkockáztatja, hogy olyan technológiába fektet be, amelyet más EREV-gyártók vagy fejlettebb villanyautók már fokozatosan kiszorítanak” – figyelmeztetett Kim.

Forrás: koreaherald.com

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

Egyedi stílussal érkezik a Hyundai IONIQ 3 modellje