A Hyundai a jövőt formázza amerikai dizájstúdiójában

A Hyundai Motor a Los Angeles-i Autószalonhoz kapcsolódva számos újságírót vendégül látott Dél-kaliforniai dizájstúdiójában, ahol olyan népszerű modellek születtek, mint a Sonata vagy a Santa Cruz , most pedig az érintőképernyők helyett újra a gombokra koncentrálnak.

A riporterek titoktartási megállapodást írtak alá, amikor egy napsütéses dél-kaliforniai napon bejelentkeztek a Hyundai Motor formatervező-központjába. A telefonokat elvették, a csoportot ugyanis tájékoztatták, hogy nem készülhetnek fotók abban a szigorúan titkos stúdióban, ahol a Hyundai olyan híres észak-amerikai modelljeit keltették már életre, mint a Sonata vagy a Genesis Coupé. 

A résztvevőket a Hyundai Design North America (HDNA) Tucson XRT és Santa Cruz életnagyságú modelljei fogadták az előcsarnokban, miközben az alkalmazottak fekete lepedőt dobáltak a központ többi részén szétszórt makettekre, beleértve azokat is, amelyek a napokon belül bemutatandó IONIQ 9 kicsinyített változatának tűntek. Ez egy olyan ritka alkalom volt, amikor a 90 ezer négyzetméteres létesítmény belépést biztosított a koreai sajtó munkatársainak. De miközben a cég alkalmazottai a látogatás idejére szigorúan titokban tartották a jövőre vonatkozó terveiket, örömmel mutatták meg a múltat.

A fehér tornacipők, szürke körömlakk, rózsaszín szemüveg és narancssárga távirányítók nem olyasmik, amit a látogatók várnak az autótervező stúdiókban. De a kaliforniai Irvine-ban működő Hyundai Tervezési és Műszaki Központban ilyen színes kiegészítők kerültek a falakra, vagy szétszórva az íróasztalokon. „Ezek az inspirációhoz gyűjtött kellékek” – mondta a tervezőközpont egyik illetékese. A létesítmény egyike a Hyundai Motor három globális tervezőstúdiójának, egy a dél-koreai Namyang-ban és egy másik Németországban működő központ mellett.

„Az összes Hyundai Motor által gyártott modellt Namyangban, az Egyesült Államokban és Európában működő tervezőközpontok, valamint az indiai és kínai technológiai központok közötti szoros együttműködés révén alkotják meg” – mondta Hak Soo Ha, az amerikai tervezőközpont vezetője. „Ám amikor egy-egy új autót fejlesztünk, versenytársak vagyunk az új ötleteinkkel” – tette hozzá Ha, aki 2022 óta vezeti a tervezőstúdiót. Mielőtt 2015-ben csatlakozott a Hyundai Motorhoz, a Ford Motornál dolgozott tervezési menedzserként és irányította a Ford Explorer, Edge és Lincoln Zephyr szabadidőautók tervezési irányát.

A HDNA és elődje, a Hyundai California Studio az 1990-es évek eleje óta a Hyundai tanulmányautó-tervezésének középpontjában áll. Első és második koncepciója, a HCD-1 és a HCD-2 a sportos megjelenésű Tiburon alapja lett, míg a HCD-14 és a HCD-16 a Genesis limuzint ihlette meg, ám emellett ez a központ volt felelős az első generációs Santa Fe és a hatodik generációs, YF kódjelű Sonata modellekért is. A 2003-ban megnyílt stúdióban mintegy 50 Hyundai autótervező található a világ minden tájáról. A 30 millió dolláros korszerű létesítmény az autótervezéstől a stílusig, a modellgyártásig, valamint a szín- és anyagfejlesztésig mindenért felelős.

A 2010-es évek eleje óta azonban a Hyundai Motor hazai pályán működő Namyang kutatás-fejlesztési központja egyre inkább növeli globális jelenlétét. A szigorúan zárt formatervezési központ jelenleg leginkább a márka modelljeinek Észak-Amerikára történő testreszabására összpontosít. Ennek egyik legnagyobb szempontja a közelmúltban a gombok voltak.

A Hyundai Motor egyike volt azon számos autógyártónak, amelyek a Tesla példáját követve az elmúlt évtizedben érintőképernyős infotainment rendszereket vezettek be modelljeikben, gyakran lecserélve azokat a gombokat, amelyek hagyományosan szabályozott funkciókat, például a légkondicionálást és rádiót vezérelték – és ez egészen odáig jutott, hogy 2019-ben bemutatták érintőképernyős kormánykoncepciójukat is. 

Úgy tűnik azonban, hogy tavaly év elején ez a trend nyilvánosan is visszafordult, amikor a Hyundai az új Kona bemutatásakor kijelentette, hogy elkötelezett amellett, hogy a közeljövőben megőrizze járműveiben a fizikai gombokat és vezérlőtárcsákat. A vállalat jelenlegi kínálata, beleértve a felfrissített IONIQ 5 modellt is, több analóg vezérlőt is tartalmaz.

A HDNA szerint ezt az irányváltást nem pusztán biztonsági vagy jövedelmezőségi aggályok motiválták. Az amerikai vásárlók ezt a trendet többnyire csak bosszantónak találták. „Miközben integrált infotainment képernyőket szereltünk be járműveinkbe, kipróbáltuk az érintőképernyő alapú kezelőszerveket is, ám az emberek ezt nem kedvelték" – mondta Hak-soo Ha. Ha azt is elismerte, hogy a vállalatot, mint az autóipar nagy részét, kezdetben a Tesla által úttörő hatalmas multimédiás rendszerek „wow” tényezője fogadta – de végül is nem ez volt az, amit a Hyundai el kívánt érni.

Az alelnök rámutatott arra a további problémára, amelyet az érintőképernyős felületek hozzáadhatnak a korábban egyszerű vezérlési funkciókhoz. A kritikusok évek óta rávilágítottak például arra, hogy az infotainment képernyőjén a hőmérséklet megváltoztatása gyakran több koppintást és több időt igényel, mint a fizikai gomb elforgatása. „Amikor a fókuszcsoportunkkal teszteltünk, rájöttünk, hogy az emberek stresszesek, bosszankodnak és dühösek lesznek, amikor egy gombnyomással szeretnének irányítani valamit, de nem tudják azt megtenni” – mondta Ha.

Ez azonban változhat a vezetéstámogató és az önvezető technológia fejlődésével. A vállalat adaptív tempomatrendszere „teljesen megváltoztatja az autópályán vezetést; többet pihenhet” – mondta Kevin Kang, vezető tervezési menedzser és a HDNA belsőépítészeti csapatának vezetője. A jövőben „egyre fokozódik a kikapcsolódás érzése, a belső kialakításnak pedig az emberek kényelmét kell biztosítania”.

Kang elmagyarázta, hogy mivel a vezetőknek kevésbé kell az előttük lévő útra koncentrálniuk és le kell venniük a lábukat a pedálokról, a belső tereket újra átalakítják azért, hogy alkalmazkodjanak ezekhez a változásokhoz. Nem csak a gombokat lehet az amerikai preferenciákhoz igazítani; azok belejátszanak a külső dizájnba is.

„Az Egyesült Államok egy hatalmas ország és az emberek gyakran távolról is láthatják az autót. Ez arra készteti a fogyasztókat, hogy jobban összpontosítsanak, és a jármű általános sziluettje alapján döntsenek” – mondta Seung-wook Ryu, a HDNA vezető kutatója. „Európában, Koreában, sőt a keleti parton lévő nagyvárosokban is az autónak tárgyként kell funkcionálnia a városban, hiszen tükrözik az épületeket. Így az emberek természetesen az autó közelebbi részleteire koncentrálnak.”

A Hyundai első platós kisteherautója, a Santa Cruz pont ilyen formanyelvet tükröz. Amíg az autó a Tucson ötüléses hobbiterepjárójára épül és meglehetősen hasonló kinézetű frontrésszel rendelkezik, addig a hűtőrács, a nappali menetfény és a lökhárító teljesen más alkatrészekből épül fel. „Hasonlóan néz ki a menetfény, a hűtőrács és a rejtett fényszórók, mert valami testvéri kapcsolatot akartunk a Tucsonnal kifejezni” – mondta Brad Arnold, a HDNA külső tervezési igazgatója. Arnold kifejtette, hogy a Santa Cruznak, mivel kifejezetten az amerikai piacot célozza meg, „robusztusabb és erősebb” dizájnra van szüksége a Tucson megjelenéséhez képest.

A Hyundai azt is elmondta, hogy a hatodik generációs Sonata, amelyet szintén „amerikaira szabott dizájn” jellemez, segített javítani a márka imázsát a célpiacon, de Koreában és Európában polarizálódott. „A vékony fényszórók és az agresszív karaktervonalak kissé túlzásnak érezhetőek, ha közelről nézzük őket” – mondta Beom-soo Cho, a HDNA vezető kutatómérnöke. „Ám ez az Egyesült Államokban működött, mert ez az erős megjelenés akkor is ott van, ha 200-300 méteres távolságból nézzük. Ha visszafogottnak és jóképűnek nézne ki, mint egy európai autó, akkor messziről nem tudnád felismerni.”

Az Irvine stúdió felügyelte a Staria kisbusz, a középkategóriás Santa Fe hobbiterepjáró és a Kona crossover, valamint a Genesis Coupe belső kialakítását is. A Hyundai Design és Műszaki Központ alkotta meg anno a Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo koncepcióját is, amely egy nagyteljesítményű, hidrogénüzemanyaggal működő jármű volt 2015-ben. A Tucson Beast változata pedig szerepelt a 2022-es Uncharted című filmben. Ez a módosított hobbiterepjáró a Sony Pictures Entertainmenttel együttműködésben készült. Most a stúdió még egy lépést tesz előre a futurisztikus dizájn világában, beleértve a városi légi közlekedésre vonatkozó, a Hyundai Motor Group Supernal LLC vállalatánál fejlesztés alatt álló repülő autót is.

A vállalat reményei szerint ez a fajta merész esztétika fogja megkülönböztetni a Hyundait az amerikai versenytársaktól a jövőben. „A Hyundai azzal kezdte, hogy alapvetően egy meglévő Mitsubishi járművet öltöztetett át a Pony megalkotásához, mi pedig a 80-as és 90-es években következetesség nélkül terveztünk. Követtük a BMW-t és az Audit is, hogy nekünk is családi megjelenésünk legyen.” – mondta Ha, majd hozzátette. „A múltban a Hyundai Motor „gyors követő” volt, amely a globális autógyártók, például a Ford és a BMW különféle dizájnjait utánozta. De a Hyundai Motor most a járművek villamosításával úgy építi vezető szerepét a formatervezésben, hogy újraértelmezi múltbeli örökségét és megtalálja saját identitását.”  

Forrás: koreajoongangdaily.joins.comkedglobal.com

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

Egyedi stílussal érkezik a Hyundai IONIQ 3 modellje