A Hyundai új virtuális műszerfalat készít


A Hyundai Motor egy i30 tesztautóba építve mutatta be következő generációs technológiáját felvonultató műszerfal-tanulmányát, amely még interaktívabban és személyre szabhatóan igyekszik kielégíteni a vezető igényeit. 

Az autók ma már jóval többet jelentenek egyszerű közlekedési eszközöknél. A modern műszerfalak iránti követelmények hihetetlenül megváltoztak az elmúlt évtized során, hiszen folyamatosan növekszik a vezetővel megosztani kívánt információmennyiség, különösen a kijelzőkön keresztül. „Folyamatosan új technológiákon dolgozunk, amelyek tökéletesen intuitívakká és felhasználóbaráttá teszik autóinkat” – mondta Regina Kaiser, a Hyundai Motor Europe Technológiai Központjának Ember-Gép Interfész részlegének vezető mérnöke. 


Mostanáig a Hyundai modellek kormánykereke és műszerfala számos fontos fejlesztésen ment keresztül és a technológia továbbra is fejlődni fog. Ám a Hyundai folyamatosan olyan jövőbeli megoldásokon dolgozik, amelyek a legújabb és következő generációs kommunikációs technológiákat integrálják autóikba.  


A műszerfalak egészen 2015-től kezdődően négy jelentős projektfázison estek át a Hyundainál. A Hyundai és más versenytársak kormánykerekeinek és műszerfalainak értékelése megállapította, hogy azokon a kezelőgombok széles választékban és jelentős számban voltak megtalálhatóak.  Ezért a Hyundai célul tűzte ki ezek számának csökkentését és egy tiszta interfész kialakítását. A márka ennek elérése érdekében a kemény kapcsolókat két érintőpanelre cserélte azért, hogy a kormánykereket még intuitívabbá tegyék.  


A 2016-os projektfázisban a Hyundai még tovább lépett azzal, hogy az összes rideg kapcsolót érintőfelületre cserélte. Ez az új fejlesztés fokozott átláthatósághoz és rugalmassághoz vezetett. A 2017-es fejlesztési fázis még magasabb szintre emelte a rugalmasságot azzal, hogy a műszerfalat könnyen testreszabhatóvá tették a felhasználó számára. A Hyundai végül a 2016-os modell érintőpaneljeit két kijelzőre cserélte.   


2018-ban aztán a Hyundai az érintőpanelek meglévő koncepcióján arra fókuszált, hogy haptikus (rezgő) visszajelzéssel lássa el a kormánykeréken lévő kijelzőket.  A Hyundai következetesen az i30 modell kormányát használta erre a célra. „Azért választottuk az i30 modellt, hogy bemutassuk, az innovációk nemcsak a felsőbb kategóriákban érhetőek el” – magyarázza Regina Kaiser. „A Hyundai azt kívánja ezzel bizonyítani, hogy az innovációk a szélesebb vásárlóréteg számára is elérhetőnek kell lenniük.” 


A kormánykereket két kijelzővel látták el, amelyek méretét megnövelték és ergonómiailag beállították. Annak érdekében, hogy minden vezető számára megfelelően reagáljon, a gombok funkciói a kezelő kívánságainak megfelelően beállíthatóak. A kijelzők a könnyebb érthetőség érdekében új, szabadon konfigurálható ikonformákkal és két felület alatti működtető modullal rendelkeznek, így erősebb és következetesebb haptikus visszajelzést adva optimális kezelhetőséget biztosítanak a vezető számára. A Hyundai emellett a középső kijelzőt is ellátta egy új fejlesztésű haptikus modullal és azt a kormánykerék, a középső kijelző és a többrétegű műszeregység részévé tette. 


A legújabb fejlesztési fázisban a műszeregységet egy többrétegű kijelző (MLD – Multi-Layer Display) váltotta fel. Ez a figyelem egy új, nagyon természetes módját teszi lehetővé. Egy hagyományos műszeregységgel szemben, amely csak egy szinten mutatja az információkat, az MLD panel két kijelzőből tevődik össze, amelyek egymástól 6 mm távolságra húzódnak. A két kijelző közötti távolság 3D vizuális effektusok megjelenítését teszi lehetővé: a grafika egyik része az elülső, míg másik része a hátsó kijelzőn jelenik meg. A két grafika átfedésében így térhatás alakul ki, amely effektus a vezető figyelmének kisebb zavarásával történik. Az aktuális helyzetre vonatkozó legfontosabb információk, mint pl. a sebességkorlátozások az elülső panelen jelennek meg, hogy azok mindig a vezető szeme előtt legyenek.      


A kormánykeréken megjelenő információk részletei a műszeregység aktuális menüszintjei szerint és a forgalmi helyzetektől függően szintén változnak. Továbbá a felhasználó megváltoztathatja az elrendezést és az önálló igényeinek megfelelő „gyorsgombokat” is létrehozhat az egyes menüpontok, vagy alkalmazások eléréséhez. A vezető egyéni igényei és a használat gyakorisága, vagy egyéni igényei szerint kijelzőnként akár öt gombot is programozhat azokra, akárcsak egy okostelefon esetén. A műszerfal egyéni igényekre szabása egyre fontosabbá válik, mivel azzal a vezetők maximális szabadságot kapnak és intuitívabb és kényelmesebb használatukkal jelentősen javítják a felhasználói élményt.  


A fejlesztés legfrissebb fázisában a kormánykereket 2018-ban egy valódi i30 modellbe építették be. Nemrég pedig a Hyundai egy vezetői figyelemelterelési tanulmányt végzett a Würzburgi Közlekedési Tudományos Intézettel közösen azért, hogy a legújabb fejlesztés vezetés közbeni használhatóságát értékeljék. „Kutatásokat végzünk a virtuális műszerfal tanulhatóságával, intuíciójával és figyelemzavarásával kapcsolatban” – mondja Regina Kaiser. A tanulmány megmutatta, hogy a Hyundai új műszerfala minden használati esetben a globálisan elismert biztonsági intézetek (AAM, NHTSA) által meghatározott határértékek alatt teljesített. Még a bonyolultabb esetekben is minden tesztalany csak kismértékű zavart jelzett, ami észrevehető volt ugyan, de nem volt annyira megerőltető és nem befolyásolta őket a vezetési feladatokban. Továbbá a tanulmányban résztvevők kiemelték a vonzó kialakítást, a vizuális és a haptikus visszajelzést és a prototípus visszafogott és intuitív struktúráját.


A szabadon konfigurálható kormánykerék a fokozott rugalmasságot jeleníti meg, amely számos járműmodellhez és szegmenshez illeszthető. Jelen pillanatban a Hyundai még mindig az új virtuális műszerfal korai prototípus szakaszában van. Ennek ellenére ez egy jelentős mérföldkő, hiszen a virtuális műszerfal új, fejlődésben lévő izgalmas lehetőségek megfelelő platformját kínálja. A folyamat végét még nem érték el, a Hyundai a felmérések eredményeit felhasználva integrálja azokat jövőbeli fejlesztési munkáiba.   


Forrás: hyundai.newstopgear.com

Dönci Hyundai Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését