Így vizsgázik a Hyundai minőség Nosovicében


A csehországi Nosovice mellett működő Hyundai gyárban óránként 66 autó készül el, éves szinten 350 ezer. A gyártósor végén pedig minden autó egy tesztútra indul,amibe most  mi is bepillanthatunk. 

A kockakő nagyon rázza az autót, különösen a most elkészült új, tűzpiros i30N pattog nagyon a feszes futóművével. De ezen muszáj átesnie, mint ahogy az összes Nosovicében elkészült új autóra egy kör vár a tesztpályán. Az út hossza 3,3 kilométer és a műveletek összesen 12 percet vesznek igénybe. Legyen kemény hideg tél, vagy forró nyár, a három műszakban elkészült autók mindegyike szigorúan szabott időkeretben vizsgázik itt.    


A minőségbiztosítás első fázisa már azelőtt megtörténik, mielőtt az alkatrészek a végszereldébe jutnának. A fogaskerekek futószalagjáról például minden 20 percben kiválasztanak egyet és egy munkás megvizsgálja, hogy annak paraméterei a tűréshatáron belül vannak-e. „Elméletileg előfordulhatnak rossz átmérők, vagy szerelési méretek. Ha ilyet észlelünk, tudjuk, hogy meg kell vizsgálni az előzőm mintavétel utáni 25 darabot” – magyarázza Jiri Krupal, aki a váltóüzemben dolgozik. A teljes elkészült váltóművek szintén egy próbapadon vizsgáznak, ahol egy robot szisztematikusan kapcsolgatja végig a fokozatokat és közben méri a váltáshoz szükséges erőket és zajokat. Hasonló ellenőrzés folyik az autógyártás minden összes szakaszában.    


Minden lehetséges hibát kiszűrni képes automatikus rendszer ellenére az emberi érzékszerveket továbbra sem lehet nélkülözni. A szalagok mellett olyan emberekkel lehet találkozni, akik rendre kiemelnek egy készülő darabot és tüzetesen átvizsgálják. A karosszériaüzemben például kalapáccsal dolgozókkal találkozhatunk, máshol kesztyűs kézzel simítják végig az autókat az egyenetlenségeket kutatva. Mielőtt az elkészült autó kikanyarodna a tesztpályára, egy tesztkamrába kerül, ahol diagnosztikai műszerekkel vizsgálják át, majd felemelik és alulról is átnézik az új autót. 


Ezek után a tesztkör már csak hab a tortán. Ez egy durva gránitburkolaton indul, amelyen az újonnan elkészült autó zajszintje vizsgázik. Következik egy éles keresztirányú bordákkal tarkított útvonal, az autó pedig kegyetlenül rázkódik. „A hosszanti és a keresztirányú felületek ellenére 20 km/órás sebességgel haladunk itt át és semminek nem szabad kopognia” –magyarázza a kormány mögött Petr Jirotka tesztpilóta, aki azon kevesek közé tartozik, akik az N sportmodellt is képesek megfelelően kezelni.  


A tesztpilóták számára előírás a minimum 25 éves életkor, a vezetési gyakorlat és a sikeres pszichoterápiai alkalmassági vizsga. Petr előképzettsége tökéletes ehhez a munkához: olyan mérnöki szakon tanult, ahol a prototípus tesztelést is oktatták. Elmesélte, milyen sokat utazott az Alpokba Csehországból, Németországból, Ausztriából és Lengyelországból több mint 2 700 kilométeren át. Így tökéletesen ismeri az autót, amiben ül.   


Miután a durva útfelületen kirázta a lelket is az autóból, egy meredek emelkedő következik. A 30 fokos emelkedőn épp egy Tucson várakozik, majd elindul felfelé. Az i30N viszont a mellette lévő 15 fokos emelkedőre igyekszik.  Pontosan az emelkedő teteje előtti fehér vonalnál Petr megáll és behúzza a kéziféket. „Pontosan a harmadik kattanás meg kell fogja az autót” – mondja Petr Jirotka, aki ezután felkaptat, hogy a domb túloldalán messze lévő egy éles kanyarban elvégezze az ESP tesztjét is.  


A egyenesben az autó 130 km/órára gyorsul, ami a pálya többi részén nem engedélyezett. A tesztpilóta itt ellenőrzi geometriát és fékezéskor a blokkolásgátló és a fékerőelosztó működését is. Különösen az N modell esetében fontos, hogy az S kanyarban a hirtelen kikerülést szimulálják, ahol a futómű stabilitását ellenőrzik. 


Az autószalonokban álló vadonatúj autókról kevesen gondolnák, hogy milyen kemény tesztelés áll már mögöttük. Ám ha tudják is, biztosak lehetnek a minőségükben. Az autók 97 százaléka ugyanis a tesztpályáról az új autók parkolójába és onnan a szalonokba kerül. Mindössze három százalékuk tér vissza a gyárba, hogy a jelentkező problémákat orvosolják – ami a legtöbb esetben egy rosszul illesztett csatlakozó.   


A minőségbiztosítás rendkívül fontos az autógyártó számára, hiszen az itt készült autók közül 1,7 millió még ma is garanciális. „A legtöbb garanciális probléma abból keletkezik, hogy a használók nem olvassák el megfelelően a használati útmutatót” – mondja Lukáš Gavlas,a minőségbiztosítási részleg vezetője.


Az elkészült autók guminyomását általában 3 barosra fújják fel azért, mert hetekbe telhet, mire az új autó eljut a vásárlóhoz és addig a gumik veszíthetnek a guminyomásukból. Ugyanilyen okból van egy kapcsoló az autókban, amivel az elektromos berendezések fogyasztását csökkenteni lehet. A szállítás előtt az autókat egy félórás felkészítésen egy ipari töltővel feltöltik és az autókat a szállítás során esetleg keletkező karcok és madárürülékek elleni védelem miatt védőburkolattal látják el. 

Forrás: auto.cz

Dönci Hyundai Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A világ legviccesebb Hyundai kereskedése lett a hatvani Prémium Autóház Kft.

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését