A Hyundai megépítette a világ legáramvonalasabb autóját

A Hyundai Motor Group koreai központi fejlesztési központjában szélcsatorna-kísérletek folytak egy IONIQ 6 modellen alapuló koncepcióautón egy olyan létesítményben, amely új járművek, köztük elektromos autók aerodinamikai teljesítményét kutatja. 

Egy fehér limuzin, amely nem sokban különbözik a Hyundai Motor IONIQ 6 modelljétől, álló helyzetben várakozik a szélcsatornában, miközben hat széláramlat csapja meg 140 kilométer/órás sebességgel. Íme, egy autó, amely a világ legalacsonyabb légellenállási együtthatójának rekordját tartja. Lehet, hogy mindez egy kicsit túl technikainak hangzik, de a légellenállási együttható az elektromos járművek korszakának egyik kulcsfontosságú tényezője, mivel közvetlenül hozzájárul ahhoz, hogy egy elektromos autó milyen messzire juthat el egyetlen töltéssel – és így a Hyundai Namyang Fejlesztőközpontjának, a világ harmadik legnagyobb autógyártójának legnagyobb kutatóközpontjának a szívében helyezkedik el. 

„Ezzel az Aero Challenge koncepcióautóval 0,144-es légellenállási együtthatót értünk el – a világ legalacsonyabb értékét, sőt, még a Mercedes-Benz korábbi 0,19-es és a Chery 0,16-os értékeit is túlszárnyaltuk” – mondta Park Sang-hyun, az aerodinamikai fejlesztőcsapat vezetője a sajtónak a központ bejárása során.

Az eredmény évekig tartó teljesítménytesztelést követően született meg, amelyben egy 8,4 méter átmérőjű szélcsatorna-ventilátort használtak, amely akár 200 kilométer/órás sebességgel egyenértékű szelet is képes létrehozni és amelyet egy 3 400 lóerős motor hajtott. „A légellenállási együttható mindössze 0,01-gyel történő javítása 6,4 kilométerrel növelheti a hatótávolságot” – tette hozzá Park. A koncepcióautók esetében eddig a nyilvánosan közzétett legalacsonyabb légellenállási együtthatók a Mercedes-Benz esetében 0,19, a Chery esetében pedig 0,16 voltak. 

Az 1996-ban létrehozott Namyang központban születik meg a Hyundai összes legújabb technológiája és jövőbeli modellcsaládja. Az intézet felügyeli a teljes járműfejlesztési folyamatot, az új modellek és technológiák fejlesztésétől kezdve a tervezésen, mérnöki munkán, tesztelésen és értékelésen át, függetlenül az autó típusától, a személygépkocsiktól a haszongépjárművekig, például a teherautókig és buszokig. 

A túra napján tikkasztóan meleg volt, a hőmérséklet meghaladta a 40 Celsius-fokot, de egy IONIQ 9 villanyautó mégis a heves hóviharral dacolt épp a szomszédos hűtőkamrában. Ebben a kamrában, ahol csontfagyasztó mínusz 30 Celsius-fokot állítottak be, néhány nehéz téli felszerelésbe öltözött kutató vizsgálta az autó frontrészén lévő frunk részét, ahol általában a motor található. A környezeti tesztelő létesítményt úgy tervezték, hogy olyan járműveket teszteljenek és fejlesszenek, amelyek ellenállnak Észak-Európa szélsőséges hideg időjárásának is. A hőmérsékletet mínusz 40 Celsius-foktól egészen 60 Celsius-fokig lehet szimulálni, óránként akár 7 centiméternyi hóeséssel. 

„Semmilyen körülmények között sem kerülhet hó az elektromos jármű töltőportjába vagy csomagtartójába, valamint az akkumulátorba vagy az elektromos rendszerekbe, mert ez meghibásodást okozhat” – mondta Hwan-ui Hong, a hőenergiás járműtesztelő csapat kutatója. „2003 óta minden Hyundai és Kia modellnek át kell mennie ezen a kamrán, mielőtt piacra kerül.” 

Az elektromos járművek másik fontos követelménye a figyelemre méltóan sima rugózás és a szinte hangtalan haladás. A mai elektromos járművek képesek olyan gyorsulást biztosítani, amely egykor csak a szuperautók számára volt elérhető, de kivételesen nagysebességű stabilitást is igényelnek, miközben a nagy akkumulátorcsomagok okozta többletsúly jelentősen nagyobb terhelést ró a felfüggesztési rendszerekre és a gumiabroncsokra. 

Egy kompakt, 10x14 méteres, akusztikus szivacspanelekkel bélelt helyiségben egy Genesis GV70 forgatja a kerekeit. Alatta egy gondosan megépített pad került kialakításra, amely mindent képes utánozni a durva aszfalttól a sima útfelületekig. Ez az Útzaj-tesztelő Laboratórium, ahol a zajszintet folyamatosan mérik és valós időben frekvenciagrafikonokként jelenítik meg egy monitoron. Amikor a zaj egy adott frekvenciatartományban megemelkedik, a mérnökök naplózzák az adatokat, majd később visszakövetik azokat, hogy pontosan elemezzék, mikor és hol történt, és milyen útfelületen haladt a jármű abban a pillanatban. 

Az egyik sarokban egy nagy sebességű gumiabroncs-egyenletességmérő áll, ahol a gumiabroncsokat egy akár 320 kilométer/órás sebességgel forgó dobon görgetik, hogy a legkisebb rezgéseket is észleljék. Egy, a dobra rögzített kis szegecs egyenetlen útfelületeket szimulált, lehetővé téve a mérnökök számára, hogy felmérjék, hogyan reagál az abroncs az egyenetlenségekre és értékeljék az általános rugózási kényelmet. 

A járművek zajelemzése egy új modell bevezetése előtt általában körülbelül 40 hónapot vesz igénybe. A kulcs a zajforrások csökkentése az anyagok és a kialakítás módosításával és mivel az elektromos járműveknek nincs motorzajuk, az utasok általában érzékenyebbek a szélzajra, az útzajra és a finom rezgésekre. Emellett elektromos járművek gyalogosriasztó hangjait (AVAS) és vezetési hangokat is fejlesztenek.

Az 1996-ban alapított Namyang Kutatóintézetet a Hyundai Motor fejlesztési központjának tekintik, az Uiwang Kutatóintézettel és a Mabuk Technológiai Kutatóintézettel együtt. A létesítmény 3,47 millió négyzetméteres területet fed le, 14 ezer kutatószemélyzet dolgozik itt és körülbelül 200 kutatóépület található benne, beleértve a tesztelő létesítményeket is. A Hyundai, a Kia és a Genesis által fejlesztett járművek szinte minden területével foglalkozik és a közelmúltban az elektromos technológia erősítésére összpontosított.

A Hyundai Motor Group 2022 óta három egymást követő évben is megőrizte a 3. legnagyobb autógyártó státuszát, 2024-ben mintegy 7,23 millió autót szállított ki a globális piacokra. Ezt a sikert nagyrészt a vállalat növekvő elektromos jármű portfóliója biztosította – különösen Észak-Amerikában, ahol a Hyundai és a Kia együttes eladásai a Tesla mögött a 2. helyre emelkedtek, megelőzve a General Motorst. 

Ez a növekedés azonban most veszélybe került, mivel Donald Trump amerikai elnök aláírta a „One Big Beautiful Bill Act” törvényt, amely július 4-én lépett hatályba. Ez egy átfogó adóreform-csomag, amely magában foglalja az elektromos járművek támogatásának jelentős csökkentését. A jogszabály célja, hogy szeptember 30-tól akár 7 500 dollárnyi adókedvezményt is eltöröljön az Észak-Amerikában összeszerelt elektromos járművek esetében, ami ellentétes a korábbi Joe Biden-kormányzat azon tervével, hogy 2032-ig fenntartsák az ösztönzőket.

Forrás: koreajoongangdaily.joins.com, chosun.com

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egyedi stílussal érkezik a Hyundai IONIQ 3 modellje

Szerviztörténet – első szervizen a Kia Niro EV

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt