Egy megbízható barát – koreai menetpróbán a Kia EV5
A Kia vállalat piacra dobta legújabb villanyautóját, az EV5 hobbiterepjárót, amely a menetpróbán olyan tulajdonságait mutatta meg, amelyekkel megbízható barátként segíti utasait a mindennapi életben.
Bármely baráti társaságban mindig akad legalább egy olyan ember, aki képes problémamegoldó lenni. Akár fiatalok voltak és jól érezték magukat együtt, akár idősebbek és egy ideje már nem látták egymást, ez a barát hű marad a csoporton belüli szerepéhez. Egy ilyen barát jelenléte hihetetlenül megnyugtató. Finom, mégis váratlan tehetségük különösen a szabadtéri programok, például a kempingezés vagy a kirándulások során mutatkozik meg. Jelenlétük lehetővé teszi, hogy mindenki gondtalanul élvezze az együtt töltött időt.
A Kia EV5 pontosan ezt az érzést testesíti meg. A helykihasználásra összpontosító belső kialakítással, a különféle eszközök számára elegendő tárolóhellyel, átgondolt csomagolással és rejtett kényelmi funkciókkal egy családi hobbiterepjáró minden lényeges tulajdonságával rendelkezik. Az EV5 a Kia EV sorozatának ötödik modellje, egy igazi SUV. A Kia első valódi elektromos SUV-jaként a páratlan helykihasználást és praktikumot hangsúlyozza.
Az EV5 pontosan a Kia EV sorozatának közepén helyezkedik el. A belsőégésű motorral szerelt modellekhez viszonyítva méretében hasonló a Sportage modellhez és a hobbiterepjárókra jellemző robusztus dizájnt kínálja. A frontrészt a Kia dizájnfilozófiája, az Opposites United (kontrasztos koncepciók kreatív fúziója) alapján finomították. Elszakadva a letisztult, elektromos járművek esztétikájától, a hobbiterepjáró robusztusságát testesíti meg, futurisztikus sziluettet, érzéki karosszériát és egyszerű, egyenes vonalú esztétikát ötvözve. A hangsúly a praktikumon van a látvány helyett, a csillagképek ihlette, csillagtérképszerű világítással ellátott nappali menetfények pedig függőleges és vízszintes elrendezésbe kerültek. Az elektromos járművekre jellemző letisztult, mégis futurisztikus dizájn félreérthetetlenül Kia.
Az oldal és hátsó profilok figyelemre méltóan letisztultak. Az övvonal, amely egyetlen nagy blokkból faragottnak látszik, a háromrészes ablak és a csomagtartóig nyúló karaktervonal szintén egyszerű. Ez a merész elrugaszkodás az elektromos járművek egyre látványosabb dizájnjától a hagyományos autóipari formatervezéshez való visszatérést jelzi. Bár manapság nehéz olyan autót találni, amely ne lenne előremutató, az EV5 mesterien finomította a múltbeli SUV-rajongók ízlését mind méretben, mind dizájnban.
Megbízható és robusztus mérete ellenére a belső tér a részletekre történt aprólékos odafigyeléssel büszkélkedhet. Számos kényelmi felszerelés megtalálható, beleértve a hidraulikusan működtetett rekeszeket, mindenhol elhelyezve, amerre a szem ellát. Az olyan funkciók, mint az elcsúsztatható hátsó üléssori konzol, a teljesen sík ülések, a tágas csomagtartó és a csomagtér-rácsok kempingezéshez és egyéb szabadtéri tevékenységekhez optimalizáltak.
A vezetőülés, a műszerfal és a kijelzők, kezelőszervek is felhasználóbarát elrendezést kaptak. A szabadtéri életmódhoz igazodva az első ülések, beleértve a vezetőülést is, nagyvonalúan méretezettek, hogy minden szükséges dolgot biztosítsanak. A műszerfal középrésze, ahol a haptikus gombok találhatók, grafikákkal vannak jelölve, amelyek jelzik a funkcióikat, így azok a belső tér természetes részének érződnek. A műszerfal és az infotainment rendszer kijelzői egyaránt 12,3 coll méretűek, az 5 collos klímaberendezés kijelzője pedig egy széles panoráma kijelzőbe van integrálva.
Az EV5 egy 81,4 kWh kapacitású NCM akkumulátorral, egy 160 kW-os (217 LE) elsőkerék-meghajtású villanymotorral és egy hátsó többlengőkaros felfüggesztéssel van felszerelve. Maximális teljesítménye 160 kW, maximális nyomatéka 295 Nm, átlagos üzemanyag-fogyasztása (a koreai szabvány szerint) 20 kWh/100 km (WLTP szerint 16,9 kWh/100 km), hatótávolsága pedig egyetlen töltéssel 460 km (WLTP: 530 km). Figyelembe véve, hogy beltéri és kültéri V2L csatlakozóval is rendelkezik, az EV5 inkább mozgó élettérnek, mint tipikus autónak tekinthető.
Habár a jármű sima, könnyed vezetési élményt nyújt, más elektromos járművekkel összehasonlítva a tesztjármű enyhe késést mutatott az első és a hátsó kerekek között, talán a gumiabroncsok miatt. Egyszerűen fogalmazva, kanyarodáskor először az első kerekek mozdulnak el, majd a hátsók. Ez a sofőr vezetési stílusától vagy preferenciáitól függően kényelmetlen lehet. Másrészt az egyenes vonalú mozgékonyság és a regeneratív fékezés gondos megválasztása fenntartja a kényelmet.
Az EV5 egyik legfigyelemreméltóbb felszerelése a gyorsuláskorlátozó asszisztens (Acceleration Limit Assist), amely újdonság a Hyundai Motor Group járműveiben. A rendszer 80 km/óra alatt működik és az első figyelmeztetés után korlátozza a gyorsulást, ha a vezető mélyen és hosszan lenyomja a gázpedált. A rendszer kikapcsol, ha a vezető csak a fékpedált nyomja, vagy egy másodpercnél hosszabb ideig teljesen felemeli a lábát a gázpedálról. Továbbá a pedál téves működtetését biztosító asszisztens rendszer (Pedal Misoperation Safety Assist) megelőzi a helytelen használatot azáltal, hogy korlátozza a gyorsulást és a fékezést, ha a vezető helytelenül kezeli a fék- vagy a gázpedált.
Az EV5-ben található i-Pedal 3.0 rendszer a vártnál szélesebb körű alkalmazási lehetőségeket kínál. Az i-Pedal 3.0 képes a gázpedál egyszerű lenyomásával gyorsítani, lassítani és megállni, így a vezetési környezettől és a forgalmi viszonyoktól függően csökkenti a vezető fáradtságát. Az Intelligens Regeneratív Fékrendszer 3.0 a forgalmi viszonyoktól és a navigációs információktól függően automatikusan beállítja az optimális regeneratív fékezés mértékét.
A Kia Active Sound Designja és a különféle funkcionális hangok, amelyek közül mindkettő ugyanolyan fontos, mint maga a dizájn, szintén kulcsfontosságú jellemzők. A Kia állítása szerint az Active Sound Design, amely a hétköznapi vezetés során megőrzi az elektromos jármű csendességét, miközben gyorsítás és lassítás közben kellemes hangzást biztosít, segít csökkenteni a fáradtságot a hosszú utak során.
Az a sztereotípia, hogy az autók a felnőtteknek valók, régóta fennáll, de az EV5 számos funkciót kínál, beleértve a családok, a gyerekek és akár a háziállatok számára tervezett kényelmi funkciókat is, valamint a Kia AdGear funkciót is. A műszerfal kialakításában Disney-figurákat is tartalmaz, figyelembe véve a gyermekek igényeit.
A Kia üzenete az EV5 modellen keresztül erőteljesebb a vártnál. A szabadtéri tevékenységekre és a családközpontú dizájnra összpontosító csomagolás, valamint az autó különálló térként betöltött szerepe pontosan megvalósul. Az EV5 Long Range Air ára Dél-Koreában 48,55 millió von (kb. 11,5 mFt), míg a GT Line esetében 53,4 millió von (kb. 12,6 mFt). A koreai központi és helyi önkormányzati támogatásokat figyelembe véve az EV5 körülbelül 40 millió vontól (kb. 9,5 mFt) vásárolható meg.
Az EV5 árlistáját nemrég a Kia Magyarország is nyilvánosságra hozta: eszerint a Kia EV5 Long Range kivitele 18,9 mFt-ért, míg a GT-Line változat 21,2 mFt-ért vihető haza. Bevezetési kedvezményként a hőszivattyúval is rendelkező Launch Edition modell viszont már 18 mFt-ért elhozható.
Forrás: motorgraph.com







