A Kia befejezi a Soul gyártását
Véget ért egy korszak: A Kia vállalat bejelentette, hogy 16 év után megszünteti a három generáció alatt hihetetlenül népszerűvé vált dobozforma kis crossover modellje, a Soul gyártását, amely jelentős mértékben hozzátett a márka fejlődéséhez.
A Kia amerikai formatervező stúdiójában egy dobozszerű tanulmányautóként született meg és a szórakoztató és vagány Kia Soul városi crossover 16 éven át mindig is kitűnt a tömegből. A Soul, amelyet sokan a Kia formatervezés-vezérelt és történelmi átalakulásának első szériagyártású járművének tartanak, új vásárlókat vonzott a márkához azáltal, hogy olyan individualitást és optimizmust sugárzott, amely mind a fiatalok, mind a fiatalos szívűek számára vonzó. És mivel a Kia amerikai eladásai majdnem megháromszorozódtak a Soul élettartama alatt, a hatását egyszerűen nem lehet túlbecsülni.
„A Soul az egyik sarokköve volt annak, hogy a Kia megvesse a lábát az Egyesült Államokban és ez az egyedülálló jármű –az azt támogató marketinggel együtt – segített a Kiának eljutni oda, ahol ma tart” – mondta Eric Watson, a Kia America értékesítési alelnöke. „A Kia folyamatosan halad a harmadik egymást követő éves értékesítési rekordja és minden idők legmagasabb piaci részesedése felé és ez a Soul által elért korai sikereknek is köszönhető. Büszkék vagyunk arra az örökségre, amelyet a Soul hagy maga után, amikor eltűnik kínálatunkból, de ugyanilyen izgatottak vagyunk a Kia kiterjedt és díjnyertes hobbiterepjáró-kínálatának jövője miatt is.”
A 2000-es évek közepén a Kia egy olyan globális autó megtervezését tűzte ki célul, amely kiemelkedik a kompakt ferdehátúak közül. A hobbiterepjárók akkoriban folyamatosan kúsztak feljebb piaci dominanciájuk felé, ezért úgy döntöttek, hogy ez az új jármű ötvözi a kisautók fürge hatékonyságát a hobbiterepesek sokoldalúságával és arányaival. Egy, a vaddisznók életéről szóló természetfilm megtekintése közben a „hátizsákot viselő vaddisznó” ötlete inspirálta a Kia Design Center America csapatát, tekintettel az állat méretéhez viszonyított erejére és viselkedésére és ezt az ötletet mechanikus formába ültették át. A koncepciótól a gyártásig tartó átmenet során túl gyakran előfordul, hogy egy jármű elveszíti ünnepelt szellemiségének és vonalainak egy részét. A Soul esetében ez nem így történt, mivel a 2006-os sorozatgyártású modell hihetetlenül hű maradt az eredeti koncepcióhoz.
Az „Új út a Gurulásra” (New Way to Roll) szlogennel bemutatott, nagymértékben testreszabható Soul egy hangszóróba épített világítással ellátott audiorendszert kínált, amely segített megjeleníteni a zene ritmusát. Mivel a Kia egy egyértelműen más típusú kompakt jármű bevezetésével kívánt nyomot hagyni, egy olyan marketingkampányra volt szüksége, amely hasonló és erős hatást kelt. Megérkezett egy hörcsögcsapat, amelynek fülei a hipzenére és mancsai a popkultúra pulzusára figyelnek.
A zene, a tánc és a pozitivitás erejét kihasználva a hörcsögök (Ham-stars) olyan lejátszási listákra ugráltak, mint a Black Sheep klasszikus hip-hop száma, a „The Choice Is Yours”, az LMFAO nagy sikerű „Party Rock Anthem” című száma, majd kicsit később, a második generáció bevezetésekor Lady Gaga "Applause" és a Motörhead „Ace of Spades” című száma. A hörcsögök gyorsan reklámlegendákká váltak, a Madison Avenue Reklámhírességek Sétánya pedig az első „Az Év Újonca” díjjal jutalmazta őket.
A Kia az évek során számos Soul-alapú koncepcióautót mutatott be, köztük a 2009-es Soul’stert, a Soul váratlan pickup/haszongépjármű változatát. Egy másik kiemelkedő koncepció a 2012-es Track’ster volt turbófeltöltős 250 lóerős motorjával, kétajtós karosszériájával és összkerékhajtásával, amely a „hot hatch” koncepcióját egy új szintre emelte. A Track’ster számos olyan formai elemet tartalmazott, amelyek később a 2014-es második generációs Soul-ban is megjelennek.
A Track 2015-ben a Chicagói Autószalonon átadta a helyét a Trailnek a Trail’ster koncepcióautó debütálásával. A Soul robusztusabb értelmezéseként egy e-AWD rendszerrel rendelkezett, amely bőséges teljesítményt juttatott mind a négy kerékre. A Soul általános népszerűségének köszönhetően az új változatok iránti vásárlói kereslet tovább nőtt, így 2017-ben a Soul Turbo modellben egy erősebb hajtáslánc is debütált. Bár a Soul-hoz nem kínáltak összkerékhajtást, a Kia összkerékhajtású kisméretű hobbiterepjáró iránti kereslete végül a Kia Seltos kifejlesztéséhez vezetett. A Seltos több mint összkerékhajtás, a Kia továbbfejlesztett crossover változata, amely a hátsó ülések mögött nagyobb rakteret és megnövelt hasmagasságot kínál, mint a Soul. A Seltos emellett lendületes turbófeltöltős motorral és hasznos Kia ADAS funkciókkal is rendelkezik.
Életpályája során a Soul modell gyakran került a Kia számos emlékezetes SEMA Show bemutatójának középpontjába egyedi alkotásokkal, a mobil DJ-pulttól és a guruló zenei emléktárgyak múzeumától kezdve a klasszikus fagylaltoskocsi teljesen elektromos újragondolásáig.
2018-ban a Kia bejelentette, hogy több mint egymillió Soul modellt vásároltak szenvedélyes tulajdonosok még a harmadik és egyben immáron utolsó generáció bemutatása előtt, amely 2019-ben 2020-as modellként debütált. Ez a 3. generációs Soul kifinomultabb lett, mint valaha, mégis egyértelműen magáévá tette azt a szórakoztató és funky szellemiséget, amely ezt a szerkezetet az évek során ilyen eladási sikerré tette. Valójában, bár a Soul típust gyakran a fiatalabb vásárlóknak reklámozták, egy idősebb korosztályt is vonzott, akikről a Kia gyorsan rájött, hogy gyakran hasonló szellemiségű emberek voltak... csak az életkor választotta el őket.
A Kia Soul sorozatgyártása várhatóan idén októberben fejeződik be végleg és az Egyesült Államok-szerte már csak néhány ezer darab marad raktáron a kereskedőknél. Ezek a Kia lendületes, nagy személyiséggel, hétköznapi funkcionalitással és hatékonysággal rendelkező modelljének utolsó példányai.
Forrás: kianewscenter.com