A Hyundai újgenerációs villanyautói még jobbak lesznek
A Hyundai 2027-től bemutatkozó következő generációs villanyautói gyorsabb töltési időkkel, hosszabb hatótávokkal és jelentősen feljavított vezérlőszoftverekkel rendelkező akkumulátoraival válhatnak még jobban használható járművekké.
Egy úgynevezett „hagyományos” autógyártó számára, mint amilyen a Hyundai is, betörni az elektromos járművek világába nagyobb erőfeszítés, mint másoknak. A koreai gyártó elektromos járművei viszont jól vizsgázik, a modellek gyakran büszkélkedhetnek kategóriaelső hatótávolsággal és töltési sebességgel. Ám a New Yorkban megrendezett vezérigazgatói befektetői nap rendezvényén az autógyártó bejelentette, hogy a nagyfeszültségű akkumulátorokat olcsóbbá, energiasűrűbbé és még gyorsabban tölthetővé kívánja tenni.
A Hyundai szerint 2027-re a következő generációs akkumulátorcsomagjai 30 százalékkal olcsóbbak lesznek és 15 százalékkal nagyobb energiasűrűséget biztosítanak. Összehasonlításképpen, a mai, 84 kilowattórás akkumulátorral szerelt IONIQ 5 energiasűrűsége literenként 670 wattóra a Hyundai szerint. Egy 15 százalékos növekedés ezt 770 Wh/l fölé emelné, ami hosszabb hatótávolságot jelentene. Ráadásul az IONIQ 5, az IONIQ 6 és az IONIQ 9 már most is jóval több mint 480 kilométeres EPA hatótávolságot biztosít.
A töltési sebesség is hasonló növekedést ígér. A Hyundai 15 százalékkal rövidebb töltési időt ígért a teljes kínálatában. Ez papíron szerénynek tűnhet, de néhány percet lerövidíteni egy gyorstöltővel nem kis teljesítmény. A mai standard hatótávolságú IONIQ 5 24 perc alatt képes 10-ről 80 százalékra feltölteni egy 350 kilowattos töltővel. Ennek 20 perc alá csökkentése nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik. Ehhez komoly fejlesztésekre lesz szükség a kémiai összetétel, a hűtés és a hőkezelés terén.
Ez egyben egy időszerű lépés is. Mivel az Egyesült Államokban folyamatosan egyre több nagyteljesítményű töltőállomást telepítenek, az autógyártóknak lépést kell tartaniuk a továbbfejlesztett feszültségarchitektúrákkal és akkumulátor-kémiákkal, hogy teljes mértékben kihasználhassák ezeket az új töltőállomásokat. Úgy tűnik, a Hyundai felismeri ezt és ennek megfelelően fejleszt.
Az autógyártó arra is kitért, hogy az elektromos járművek akkumulátorai hogyan öregszenek. A Hyundai azt állítja, hogy 50 ezer IONIQ 5 adatait vizsgálta, köztük néhány olyat, amelyek több mint 400 ezer kilométert tettek meg. Ezen járművek többsége állításuk szerint még mindig az eredeti kapacitásuk 90 százalék vagy több. Ez erős bizalom jele az akkumulátorok élettartama iránt, ami az új elektromos járművek túlnyomó többségénél már nem jelent problémát.
Ráadásul a Hyundai azt is elárulta, hogy 2026-tól kezdődően egy felhőalapú akkumulátorkezelő rendszert (BMS) fog használni az akkumulátor állapotának folyamatos megfigyelésére, nemcsak vezetés közben, hanem töltés közben és parkoláskor is, ami gyorsabb és pontosabb diagnosztikát eredményez.
Mindez rávilágít arra is, hogy mennyi lehetőség van még a lítium-ion akkumulátorok fejlesztésére. Több területen is egyszerre történik előrelépés, beleértve a szoftvermenedzsmentet, a kémiát, a gyártást, a tervezést és a csomagolást.
Forrás: insideevs.com



