A Hyundai ritkaföldfémektől mentes villanymotorokat kezdett tesztelni

A Hyundai Motor Group olyan elektromos járművekbe építendő villanymotorok fejlesztését kezdte meg, amelyek nem tartalmaznak olyan „ritkaföldfémeket”, amelyek beszerzése erősen Kínától függenek.

Iiparági források szerint a Hyundai Motor Group jelenleg egy olyan meghajtómotort fejleszt a csoport koreai központi Namyang Kutatóközpontjában, amely nem tartalmaz ritkaföldfémeket, például neodímiumot, diszpróziumot és terbiumot. Egy iparági szakértő elmondta: „A Hyundai Motor Group egy ’Tekercs Rotoros Szinkronmotor (Wound Rotor Synchronous Motor – WRSM)’ kifejlesztésén dolgozik, amely teljesen nélkülözi a ritkaföldfémeket tartalmazó állandó mágnesek használatát.”

A neodímium erős mágneses anyag. Nyomnyi mennyiségű diszpróziummal és terbiummal keverve megőrzi mágnesességét akár 200 Celsius fokos hőmérsékleten is. Az autóiparban a járműgyártók ezeket a neodímium alapú állandó mágneseket használják a meghajtómotorokban, amelyeket gyakran az „elektromos autók szívének” is neveznek. Ebben az összeállításban a neodímium alapú állandó mágnesek a motor forgó részében vannak elhelyezve, míg a tekercshuzalból készült tekercsek a rotor körül vannak elhelyezve, hogy a motort „Állandó mágneses szinkronmotor – PMSM)” konfigurációban hajtsák meg.

Másrészt a Hyundai Motor Group által kifejlesztett új motor a rotorban állandó mágnesek helyett elektromágneseket tartalmaz. Emiatt lehet az új motor olyan, amely nem támaszkodik olyan ritkaföldfém-elemekre, mint a neodímium, diszprózium és terbium.

A Hyundai Motor Group ritkaföldfém-elemeket nem tartalmazó elektromos járműmotorok fejlesztése felé tett lépése mögött a kínai neodímium importjának jelentős növekedése áll. Kína adja a globális neodímiumbányászat 58 és a finomítás 90 százalékát. A Koreai Nemzetközi Kereskedelmi Szövetség szerint a hazai autógyártók elektromos járműgyártásának növekedésével az elsősorban ritkaföldfémekből álló állandó mágnesek importértéke 2020-ban 239 millió dollárról 641 millió dollárra nőtt 2022-re, ami közel 2,7-szeres növekedés. A Dél-Koreába importált állandó mágnesek mintegy 87,9 százaléka Kínából származik.

A kínai kormány jelenleg azt a lehetőséget fontolgatja, hogy a „ritkaföldfém-mágnesek exportjának tilalmát” vezessen be az Egyesült Államok félvezetőexport-korlátozásai elleni ellenintézkedésként. Ha Kína exportkorlátozásokat vezetne be, az közvetlenül érintené azokat a járműgyártókat, amelyek aktívan támogatják az elektromos autókra való széles körű átállást.

Ebben a helyzetben a BMW és a Tesla is ritkaföldfém elemeket nem tartalmazó motorok fejlesztését kezdte meg. A BMW az i4 elektromos autójába már bevezette azt a WRSM technológiát, amelyhez hasonló fejlesztését a Hyundai Motor Group is most megkezdi. A jelenleg elkészült WRSM-motorok élettartama rövidebb, energiavesztesége vagy rézvesztesége nagyobb, mint a ritkaföldfém-mágneseket használó motorok, így kevésbé hatékonyak. Az, hogy a Hyundai Motor Group mennyire kezeli ezt a problémát, valószínűleg döntő tényező lesz a ritkaföldfém-mentes motortechnológia megvalósításában.

A Tesla jelenleg szintén egy olyan motoron dolgozik, amely olyan ferrit állandó mágneseket tartalmaz, amelyek fémelemek vas-oxiddal történő összekeverésével készülnek. A ferrit állandó mágneseket a neodímium-alapú állandó mágnesek alternatívájának tekintik. A mágnesesség szempontjából azonban gyengébbek, és az iparágon belül kritikák is megfogalmazódtak, amiért gyengébb mágneses tulajdonságaik miatt elektromos járművek motorjaiban nem alkalmazhatóak.

Forrás: businesskorea.co.kr

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei