A Hyundai eladja kínai gyárát
Miután a Hyundai Motor 2021-ben értékesítette a Peking 1. üzemét, az autógyártó most megkezdte a kínai Csungking városában álló gyárának értékesítését, amely már több mint egy éve nem üzemel.
Iparági információk szerint a Hyundai kínai vegyesvállalata, a Beijing Hyundai Motor vállalat augusztus 11-én 680 milliárd vonért (kb. 185 milliárd Ft) bejegyezte csungkingi gyárának értékesítési irányárát. Ez nagyjából másfél évvel azután történt meg, hogy a gyár működését leállították. Korábban a kínai piac elhúzódó visszaesése miatt a Hyundai, amely elsősorban kisautókat gyártott csungkingi gyárában, teljesen felfüggesztette működését.
A Hyundai által még 2017-ben megnyitott ötödik ilyen jellegű üzemébe, a csungkingi gyár a vállalat körülbelül 1 milliárd dolláros beruházásával valósult meg. Az üzem évente mintegy 300 ezer autó előállítására volt képes, itt jellemzően a kínai piacra szánt olyan modellek készültek, mint pl. a Hyundai Reina. A Hyundai, amelynek három gyára volt Pekingben, korábban ígéretet tett arra, hogy a „második sikertörténetét írja meg Kínában” és 2016 és 2017 között befejezi a 4. és az 5. gyárat Csengcsouban, illetve Csungkingban. Ezzel a 2016-os 1,13 milliós eladási eredményüket követően jelentősen, 1,65 millióra növelték az éves személygépkocsi-gyártási kapacitásukat.
A kínai kormány THAAD (légvédelmi rakéták telepítése) problémákkal kapcsolatos megtorló intézkedései miatt azonban 2017-ben az eladások zuhanni kezdtek. A 2016-os 1,79 millió darabról 2021-re valamivel több mint 500 ezerre esett vissza az eladási volumen. Ennek következtében a Hyundai 2021-ben úgy döntött, eladta a Peking 1 gyárát és leállította a csongkingi gyár működését is. Az eladások tavaly 400 ezer darabbal tovább csökkentek és bár az idei első félévben némi fellendülés volt tapasztalható, a teljes eladási eredményük mindössze 123 259 darab volt, ami csupán 1,2%-os piaci részesedést jelent a hatalmas kínai autópiacon.
A Hyundai nyomdokain járva felszámolják tevékenységüket azok a koreai beszállítók is, akik Csungkingra is kiterjesztették tevékenységüket, követve a Hyundai Motort. A Hyundai Steel a pekingi után értékesíteni szeretné Csungkingban működő telephelyét. A Hyundai KEFICO és a HL Mando autóalkatrész-gyártók szintén a közelmúltban adták el a csungkingi leányvállalataikban lévő összes részesedésüket.
Ezt követően a Hyundai idén azt is tervezi, hogy leállítja működését és eladásra bocsátja a 2016-ban épült Csengcsou 4-es gyárát. Az iparág 30 százalék körülire becsüli az üzem jelenlegi működési arányát. A Hyundai két megmaradt pekingi gyára hatékonysági intézkedéseken megy keresztül az értékesítés fókusza egészen más irányba helyeződik át.
Miközben a csak Kínában gyártott modelljeit a jelenlegi 13-ról 8-ra csökkenti, a Hyundai Motor előmozdítja a csúcskategóriás modellek és a szabadidőautók, például a Genesis értékesítését. Ezen túlmenően az autógyártó célja a nagyteljesítményű N sportmárkás modellek értékesítésének népszerűsítése, amelyekben kiemelt helyen szerepel az új Elantra, elsősorban a sanghaji piacra helyezve a hangsúlyt.
A Hyundai Kína helyett Indiát tekinti helyettesítő piacának. A közelmúltban felvásárolták a General Motors (GM) indiai gyárát és bővítik befektetéseiket Indiában, amely a világ három legnagyobb autóipari piaca közé került. Tavaly májusban Tamil Nadu állammal együttműködve a Hyundai megállapodott abban, hogy a következő tíz évben 200 milliárd rúpiát fektet be akkumulátor-összeszerelő üzem létrehozásába, villámtöltők telepítésébe, az elektromos járművek ökoszisztémájának előmozdításába és a termelési létesítmények modernizálásába.
Forrás: businesskorea.co.kr, pulsenews.co.kr