A villamosítással változik a Hyundai és Kia termékkínálata
A Hyundai és a Kia termékpalettája a közeljövőben drasztikusan megváltozhat azzal, hogy a Hyundai Sonata, vagy a Palisade, a Kiánál pedig az Optima, vagy a Mohave helyére új, teljesen elektromos modelleket vezetnek be.
A Hyundainál a Sonata modell lehetséges eltűnése csak a kezdete egy hosszabban elhúzódó átalakulási folyamatnak. Úgy tűnik ugyanis, hogy búcsút mondhatunk az egykor népszerű, közkedvelt ismerős modelleknek, hiszen a belsőégésű motoros járműveket szépen, fokozatosan felváltják a villamosított modellek. Ez egy természetes folyamat, amiben vannak olyan típusok, amelyek ugyan ma még népszerűségük, magas eladási darabszámaik miatt messze állnak a leállítástól, sorsukat azonban ezek sem fogják tudni elkerülni.
Eltűnésük legfőbb oka a belsőégésű motorok szabályozásának változása. A jelentősebb fejlett piacok, köztük Európa is azt tervezik, hogy 2030 után betiltják az összes belsőégésű motoros járművek, köztük a hibridek értékesítését is. Ennek eredményeként a belsőégésű motorral felszerelt járművek fenntarthatósága jelentősen lecsökken.
Emellett aggodalomra adnak okot a hamarosan bevezetésre kerülő környezetvédelmi előírások is. Jó példa erre az Euro 7, amelyet az Európai Unió (EU) 2025-ben kíván bevezetni. Valójában az „utolsó belsőégésű motorok szabályozásának” nevezett irányelvnek 40-120 mg/km-re kellene csökkentenie a nitrogénoxid-kibocsátást, ami a jelenlegi Euro 6-hoz (460 mg/km) képest több mint 90%-os csökkentést jelentene.
És nemcsak ezt. Csökkenteni kell a korábban nem szabályozott károsanyagok, például a metán és a dinitrogén-oxid kibocsátását is, amivel együtt növelni kell a motor égési sebességét. Emiatt terjedt el a mondás, miszerint ez a szabályozás valójában kötelezi a gyártókat a villamosításra. A koreai autóipar egyik képviselője szerint: „Egyesek azt mondják, hogy még a jelenlegi hibridtechnológiával is nehéz lehet megfelelni a szabványoknak."
Emiatt aztán minden gyártó siet az elektromos modellek bevezetésével. A Hyundai és Kia esetében kérdésként felmerül például, hogy egy középkategóriás limuzinméretű, Sonata/Optima Electric márkajelzésű modellel kívánják folytatni a már megkezdett örökséget, vagy beépítik azt a villamosított típusokra létrehozott „IONIQ” illetve EV márkájukba. Nagyon úgy tűnik, hogy a Hyundai és a Kia inkább az utóbbit választja. Hosszútávon a Sonata utódja az IONIQ 6 lesz, a Palisade utódjaként pedig az IONIQ 7 érkezik. A Kia azt tervezi, hogy az EV9 a Mojave utódjaként érkezik meg a kínálatba.
A fogyasztók is jól reagálnak az új nevek használatára az elektromos járművekre váltás korszakában. Az a légkör kezd kialakulni, ahol a vásárló szívesebben választ egy új elektromos járművet, mint a meglévő modell elektromos változatát. A gyártó szempontjából nincs szükség a típusnév folytatására azon elektromos járművek esetében, amelyek a méretükön kívül nem rendelkeznek bármilyen múltbéli kapcsolattal.
A Genesis azonban inkább magát a márkát hangsúlyozza. Nemcsak a meglévő belsőégésű motoros platformra épülő elektromos modellek, de a dedikált platformmal rendelkező elektromos járművek is megkapják az „Elektromos” utónevet. Úgy tűnik, hogy a Genesis prémiumra törekvő „márkaidentitása” sokkal fontosabb.
A meglévő modellek közül az autógyártó elsősorban azokat szűntethetnek meg a jövőben, amelyek vagy nem fogynak jól, vagy egy új, méretben azonos kategóriájú elektromos autót is készítenek. A Sonata és a Mojave gyártása már biztosan megszűnik, mert minden feltételnek megfelelnek. Idén és jövőre is jelennek meg hasonló felépítésű elektromos járművek, így az IONIQ 6 és az EV9. További ok, hogy a két típus eladási darabszámai sem olyan jók, mint korábban. A közelmúltban ráncfelvarráson átesett Palisade terepjárót nagy valószínűséggel az IONIQ 7 fogja váltani, amelynek gyártása 2024-ben indul. Figyelembe véve, hogy a teljes modellváltást a frissítést követően általában három-négy éven belül hajtják végre, ezzel egy időben várhatóan a Palisade is eltűnik.
A Hyundai Sonata, valamint az Egyesült Államokban Azera néven egykor kínált Grandeur limuzinokat gyártó üzemet januárban leállították és átalakították azért, hogy olyan elektromos modelleket is gyárthassanak, mint a nyáron bemutatkozó IONIQ 6 villanyautó. Az alabamai Montgomery-ben működő Hyundai gyárat is korszerűsítik azért, hogy itt is elektromos járműveket, köztük a Genesis GV70 modellt is készíthessenek. A Hyundai szóvivője azonban az Automotive Newsnak nyilatkozva kijelentette, hogy a Sonata „a Hyundai termékpalettájának továbbra is fontos része marad."
A Sonata mellett úgy tűnik, hogy a Kia a Stingert és a K5 limuzint is elbúcsúztatja. „Megdöbbennék, ha a K5 nem jutna a Sonata sorsára" – mondta Jesse Toprak, az Autonomy munkatársa. Az egykor Optima néven ismert K5 ugyanazt a járműplatformot használja, mint a Sonata. Eközben a Kia a tervek szerint még ebben a negyedévben leállítja a Stinger gyártását és helyére gyakorlatilag az EV6 GT érkezik, ami az EV6 villanyautó nagyteljesítményű változata.
A Hyundai Motor Group célja, hogy 2030-ig évi 3 millió elektromos autót tudjon értékesíteni, amihez elkerülhetetlen lesz a modellkínálat átrendezése. Mivel a középkategóriás autók eladásai hatalmasat zuhantak (a középkategóriás autók éves szintű eladási eredménye kevesebb mint 1 millió darabra esett vissza az egész iparágban), természetes jelöltek a nyugdíjazásra és az elektromos járművekre cserélésükre.
Forrás: motorgraph.com, motortrend.com