Az új Hyundai IONIQ 6 valóban a szelek szárnyán siklik
Amikor a Hyundai tervezői egy alacsony légellenállású, nagy hatótávú elektromos jármű létrehozását tűzték ki célul, a természet, az autóipar és a repülőgépek legegyszerűbb formáit vették alapul, amelynek eredménye az IONIQ 6 lenyűgöző 0,21-es légellenállási tényezője.
Amíg az aerodinamikai hatékonyság minden jármű üzemanyag-fogyasztása szempontjából fontos, az akkumulátorrendszer súlya miatt különösen kritikus az elektromos járművek hatótávolsága szempontjából. Ez nemcsak az aerodinamikai hatékonyságot befolyásolja, hanem jelentős hatással van a teljesítményre, a menetstabilitásra és a szélzajra is. Kiváló aerodinamikai teljesítményével az IONIQ 6 a Hyundai tervezői által „érzelmi hatékonyságnak” nevezett egyszerű, mégis érzéki ívekkel és technológiai fejlesztésekkel rendelkezik, amelyek mind funkcionálisan, mind esztétikailag tetszetősek.
Simon Loasby, a Hyundai Styling vezetője az 1947-es Stout Scarab, a Phantom Corsair és a Saab Ursaab modelleket említi, mint amelyek az IONIQ 6 elegáns megjelenését befolyásolták. Az ikonikus „Streamliner” autók a kerekek funkcionálisan hatékony esztétikáját tükrözik. Könnyen belátható, hogy kontúros formáik szimmetriája és viszonylagos egyszerűsége hogyan talált utat a Hyundai új elektromos Streamliner modelljéhez.
"Az IONIQ 6 fejlesztése egyetlen ívvel indult, amely meghatározta profilját és felépítését – a végső, áramvonalas formát –, és az "Elektromos Streamliner" lett az autó beceneve” – mondta Simon Loasby, a Hyundai Styling vezetője. „Az aerodinamikai tervezés és fejlesztés valódi kiindulópontja az 1930-as évekre tehető és úgy éreztük, hogy az abból a korszakból – és valójában a természetből – származó inspiráció tökéletes módja az egyediség és a fenntartható teljesítmény megteremtésének az elektromos járművek szegmensében.”
Egy másik kulcsfontosságú hatást a Supermarine Spitfire, egy híres második világháborús brit vadászrepülőgép tette az autó formavilágára. A tervezők egy Spitfire ihlette szárnyat helyeztek el az IONIQ 6 hátsó légterelőjének oldalán, hogy azzal elnyeljék a tető felől érkező levegőt és azáltal csökkentsék a légellenállást, hogy minimálisra csökkentik az örvények kialakulását a légterelő élén. Ez a technológia hatékonyan csökkenti a jármű oldalán keletkező örvényáramot is, így segít csökkenteni a légellenállást.
Maga az autó olyan áramvonalas formájú, mint egy repülőgép szárnya, így nagy sebességnél az emelést aerodinamikailag a jármű teteje és alja közötti nyomáskülönbség generálja. Az IONIQ 6 hátsó légterelője által generált leszorítóerő még nagy sebességű haladás közben is csökkenti ezt az emelést a stabilitás biztosítása érdekében. "Nem a Spitfire volt az egyetlen repülő a tervezőcsapat radarján az IONIQ 6 fejlesztése során. A természetről is jegyzeteket készítettünk, különösen a vándorsólyom alakjáról, amikor 390 km/órás sebességgel a zsákmány után zuhan." – tette hozzá Jinhyuck Chang, a Hyundai Motor aerodinamikai fejlesztési csoportjának vezetője.
Miután a Hyundai tervezőcsapata befejezte az IONIQ 6 külső kialakításának kezdeti munkáját, a jármű a szélcsatornába került, ahol szembe kellett néznie egy 3400 lóerős ventilátor által generált 200 km/órás széllel, hogy a Hyundai aerodinamikai mérnökeinek segítségével további 10 százalékos hatékonyságot érjen el.
A hátsó légterelő és számos más fejlett aerodinamikai megoldás létrehozásához az úgynevezett „morfizálási technikát” alkalmazták, amely egy alaktranszformációs technológia, amelyet egy számítógépes folyadékdinamikai (CFD) elemzést végző szuperszámítógép is segít. Ez lehetővé tette a tervezők számára, hogy körülbelül 70 különböző lehetőség közül választhatták ki a legoptimálisabb légterelő formát. Lehetővé tette továbbá aktív légterelő, kerék légfüggönyök, kerékjárat-szűkítők, elválasztó csapdák és kerékterelők alkalmazását a problémás területeken.
Az első lökhárítón található aktív légterelő (AAF) a hűtési ellenállás csökkentésére szolgál, amely a teljes légellenállás több mint 20 százalékát teszi ki. Az AAF kinyílik, ha a hűtőrendszernek működnie kell és bezár, ha nem szükséges csökkenteni a légellenállást. Elektromos járműként az IONIQ 6 viszonylag kis területtel rendelkezik, amelyet hűteni kell egy belsőégésű motoros járműhöz képest. Ezért a csapat egy külső AAF segítségével növelte a hűtési hatékonyságot azáltal, hogy kinyitásakor elosztja a légáramlást. Ha a fedél nyitva van, áramlásvezető lapátként működik, így a levegő könnyen bejuthat a hűtőbe. Amikor a fedél zárva van, az AAF völgyszerű formája úgy van kialakítva, hogy a légáramot a megdöntött légbeömlő nyílásba irányítsa, és a kerék légfüggönyével és a kerékjárat-szűkítővel együttműködve javítja az aerodinamikai teljesítményt.
A kerék légfüggönyének, amelyet úgy terveztek, hogy természetes módon csatlakozzon az aktív légterelőhöz, a jármű oldalán van szellőzőnyílása, nem pedig a jármű elején. A légterelők zárt állapotában a légáramlás a jármű elejére összpontosul és a keletkező nyomás eloszlik a kerék légfüggönyeiben, míg a légfüggönyökön keresztül oldalirányban kiáramló levegő a gumiabroncs külső része felé áramlik, hatékonyan csökkentve a légellenállást.
Az IONIQ 6 első túlnyúlása viszonylag rövid, mivel a tengelytávot a belső tér maximalizálása érdekében meghosszabbították, ami aerodinamikai szempontból kihívást jelentett. A probléma megoldására a csapat kidolgozott egy kerékjárat-szűkítőt, ami minimalizálja az első lökhárító és a gumiabroncs közötti rést, ezt a passzív áramlásszabályozási technológiát pedig a Hyundai először az IONIQ 6 modellen alkalmazta. Mivel ez a megoldás hatékonyan kiterjeszti az első lökhárító végeit, az elölről érkező légáramlás nem válik le a kerékről, hanem zökkenőmentesen áramlik át rajta.
Míg haladás közben nem könnyű csökkenteni a kerék felső részén lévő hézagot a gumiabroncs és a karosszéria interferenciája miatt, amelyet a függőleges felfüggesztés mozgása okoz, a kerékjárat elülső részén található kerékjárat-szűkítő hatékonyan segít csökkenteni a légellenállást.
A csapat emellett elválasztó csapdát is készített az IONIQ 6 hátsó lámpája és a hátsó lökhárító alsó része közé, hogy áttörést érjen el az aerodinamikai teljesítményben, miközben megőrizze a jármű karosszériájának tiszta térfogatát. A csapdát úgy tervezték, hogy simábban irányítsa a légáramlást azáltal, hogy egy vonalat alkalmaz, amely oldalirányban egybeesik a hátsó légterelő élével és a levegőt egyenletesen a jármű oldalára eressze. Ez a hátsó légterelő élén szétszórt levegővel együtt segít csökkenteni a légellenállást.
Az aerodinamikai tervezést széleskörűen, még az autó alatt is bevetették. Az IONIQ 6 alsó burkolattal van felszerelve, amely elfedi az alsó rész elejét a légáramlás javítása érdekében, az alsó rész legfontosabb eleme pedig a hátsó lökhárító alatti diffúzor. A futómű teljes burkolata mellett a Hyundai erőfeszítései a jobb aerodinamika elérése érdekében az optimalizált első kerékterelőben és a minimálisra csökkentett kerékvédő résben is megmutatkoznak. Ezenkívül az IONIQ 6 kerékterelőjének formáját optimalizálták, az alváz burkolatát pedig gondosan kidolgozták, hogy az aerodinamikai teljesítmény a lehető legteljesebb legyen.
„Az elektromos járművek korszakában a légellenállás minden más teljesítménynél fontosabb” – mondta Byung-hoon Min, a Hyundai Motor ügyvezető alelnöke és járműteljesítmény-fejlesztési igazgatója. „A Hyundai aerodinamikai mérnökei és tervezői közös erőfeszítéseik révén az IONIQ 6-tal új mércét állítottak fel a Hyundai és az IONIQ dedikált villanyautó-márka számára."
Forrás: hyundai.news