A Hyundai virtuális váltót épít új elektromos sportautóiba
A Hyundai első nagyteljesítményű elektromos modelljéhez a várakozások szerint virtuális váltásokkal, vibrációkkal és fordulatszám-határoló hangokkal kíván egy kis izgalmat adni a környezetbarát hajtáshoz.
Az „N e-shift” névre keresztelt virtuális duplakuplungos sebességváltó (DCT) az egyik legérdekesebb technológia a Hyundai első nagyteljesítményű elektromos járművében, amely az IONIQ 5 N-ben fog bemutatkozni. Az N sportmárka RN22e néven bemutatott „guruló labor” koncepciójának fejlesztése során az N e-shift funkció arra törekszik, hogy a benzinüzemű N modellek DCT váltófüles működés általános érzetét adja vissza.
Célként tűztek ki egy olyan kísérőhang megszólaltatását is, amely a hangszórókon keresztül tükrözi a motor fordulatszámát egészen a fordulatszám lekorlátozásáig. Legalábbis ezen a részen dolgoznak a mérnökök, és készen állnak a technológia 2023 április vagy május körüli bemutatására. „Az ötlet az volt, hogy közel kerüljünk az i30 N DCT érzetéhez és hangzásához” – mondta Albert Biermann, a Hyundai ügyvezető műszaki tanácsadója és az N márka atyja. „Ez az, amit nyújtani szeretnénk, kiegészítve ugyanazokkal a rázkódásokkal és visszakapcsolási rezgésekkel, amelyeket a benzines N autóinkban is megtapasztalnak."
Biermann így folytatja: „Hangzási szempontból azonban ez nagyon nagy kihívást jelent, különösen az i30 N-ben hallható kipufogópattogások és orgánumok, de még mindig dolgozunk ezen a technológián, hogy a belsőégésű motoros autók DCT-élményét hasonló érzelmi szintre emeljük a mi IONIQ 5 N modellünkben. Ez a cél.”
Biermann azt is elmesélte, hogy amikor 4-5 évvel ezelőtt a Namyang fejlesztőközpontban elkezdték építeni egy IONIQ villanyautó koncepcióját, kizárólag belső hangszórókat használtak, ám ezek nem voltak elegendőek, úgyhogy külső hangszórókat is társítottak hozzá, majd szimulálni kezdték azokat a váltási rezgéseket és erőket, amelyeket egy i30 N-ben a DCT-hez társítanak. Most azonban az IONIQ 5 N ezen fejlesztése már a finomhangolás stádiumában tart, de még biztosan nem végeztek, még mindig olyan dolgokat adnak hozzá, mint a fordulatszám-határoló és a választható hangkarakterek.
„Ezt VGS üzemmódnak (Virtual Grin Shift) hívjuk és az aktiváláshoz a vezetőnek meg kell nyomnia egy gombot a kormányon, majd egyszerre meghúzza mindkét váltólapátot, hogy bekapcsolja a virtuális váltási üzemmódot. Nyilvánvalóan a forgalomban a vezető nem akarja a váltófüleket használni az IONIQ 5 N-ben, ezért kapcsolja ki a két lapát egyszerre történő meghúzásával, legalábbis így működik ez az RN22e prototípuson.”
Albert Biermann arról is mesélt, hogy az IONIQ 5 N bemutatásának idejére elkészülnek az N Sound Plus funkcióval is, amelynek köszönhetően a sofőrök különböző karakterhangok közül választhatnak, vagy akár saját hangot is generálhatnak és elnevezve elmenthetik azt. „Arra számítunk, hogy az általunk létrehozott újabb hangokat később letölthetik majd az éteren keresztül, de az ehhez hasonló dolgok folyamatos fejlesztést igényelnek."
Forrás: carexpert.com.au