A Hyundai beruházása után elhalasztotta önvezető szolgáltatásának bevezetését
A Hyundai Motor Group vegyesvállalata, a Motional bejelentette önvezető taxiprojektjének 2026-ra halasztását, valamint létszámleépítését, miután a csoport csaknem 1 milliárd dollárt fektetett be a vállalatba.
A Hyundai az Aptivval közösen 2020-ban alapította a Motional vállalatát az Egyesült Államokban, amely tavaly az Uberrel és a Lyfttel karöltve elindította az IONIQ 5 alapra épülő robotaxi szolgáltatását. A Hyundai IONIQ 5 modellen alapuló második generációs, teljesen autonóm szolgáltatás bevezetését azonban most 2026-ra halasztották – az eredetileg tervezettnél két évvel későbbre.
Ez a halasztás magában foglalja az olyan jelenlegi műveletek leállítását, mint például a Las Vegas-i taxiszolgáltatások és az Uber Eats szállítási szolgáltatásai Santa Monicában, amelyekhez jelenleg biztonsági emberi kezelőre van szükség. A cég szerint ezen szolgáltatások keretében eddig több mint 100 ezer utazást és ételkiszállítást hajtottak végre Las Vegasban, illetve Los Angelesben.
„A vezető nélküli járművek nagy mennyiségű bevezetése nem egyik napról a másikra fog megtörténni. A vezető nélküli járművek akkor fognak megjelenni a piacon, amikor a technológia továbbfejlődik és – ami ugyanilyen fontos – amikor az autonóm bevezetés üzleti modellje egyértelmű lesz" – mondta Karl Iagnemma, a Motional vezérigazgatója egy májusi blogbejegyzésében.
Ezen változások tükrében a Motional azt tervezi, hogy erőfeszítéseit az alapvető technológiája fejlesztésére irányítja, miközben megőrzi a tőkéjét. Az alkalmazottak tájékoztatást kaptak arról, hogy a magas üzemeltetési költségek és az autonóm járműtechnológiához szükséges drága alkatrészek jelenleg fenntarthatatlanná teszik az üzleti modellt.
Ez az átalakítás a Hyundai Motor Group legutóbbi, május elején bejelentett 941 millió dolláros összegű Motional-befektetését követően történt. A beruházás egy szélesebb körű ügylet része volt, amely magában foglalta az Aptiv részesedés egy részének megvásárlását a közös vállalatban. Konkrétan a befektetésből 475 millió dollár közvetlenül a Motional vállalathoz került, míg 448 millió dollárt az Aptiv társaságban lévő részvényeinek 11 százalékának megszerzésére fordítottak.
A Motional jelentős nettó veszteségről számolt be az elmúlt három évben, összesen körülbelül 1,44 millió dollár értékben. A Hyundai legutóbbi befektetése a Motionalt 4,1 milliárd dollárra értékeli, ami nem változott a 2020-as értékéhez képest.
„A lekapcsolási arány, amely azt méri, hogy egy autonóm jármű milyen gyakran igényel emberi beavatkozást, folyamatosan csökken” – magyarázta Chang-hyun Jeon, a Daishin Securities kutatója. „A tempó és a fejlődés azonban észrevehetően lelassult 2020 óta. Az autonóm vezetési technológia mára 90 százalékban elkészült, a fennmaradó 10 százalék elérése exponenciálisan több erőfeszítést és költséget igényelhet.”
Az autonóm technológia úttörőjeként a Tesla továbbra is agresszíven tör előre. Elon Musk vezérigazgató az X közösségimédia-platformon áprilisban jelentette be, hogy a Tesla augusztus 8-ig egy teljesen autonóm robotaxi szolgáltatás bemutatását tervezi teljes önvezető képességgel. Ezzel a lépéssel kívánja újjáéleszteni a közelmúltban lomhává vélt elektromos járművek szegmensének eladásait.
Jeon azt is megjegyezte, hogy Musk bejelentése felfrissítheti az autonóm járműipar iránti érdeklődést. „Elon Musk visszaszámlálása robotaxijának bemutatásáig újraindítja a stagnáló iparágat. Még mindig jelentős üzleti potenciál rejlik az autonóm vezetéstechnikában. Csak a Tesla teljes önvezető előfizetéssel és robotaxival kapcsolatos üzletágát körülbelül 32,2 milliárd dollárra értékeljük, ami a vállalat jelenlegi piaci kapitalizációjának körülbelül 70 százalékát teszi ki” – mondta.
Eközben az amerikai ügyészség azt vizsgálja, hogy a Tesla félrevezette-e a befektetőket és a fogyasztókat járművei önvezető képességével kapcsolatban, figyelembe véve a potenciális értékpapírokat vagy a csalás vádját.
Forrás: koreaherald.com