Illúzió négy keréken – Hyundai IONIQ 5 N élménynap

A Hyundai Hungary és a Drivingcamp közösen egy olyan dinamikus élménynapot rakott össze a meghívott szűk körű újságírók és influenszerek számára, amivel a körpályán a legtöbbet tudták megmutatni a vadonatúj IONIQ 5 N sportautó tehetségéből. 

A Hyundai hazai képviselete kicsivel több mint egy hónapja mutatta be újdonságait – köztük az IONIQ 5 N sportváltozatát is – egy elegáns budai rendezvényközpontban, ám a legtöbbeknek már akkor is azért viszketett a tenyerük, hogy mikor tudnak vajon néhány métert, kilométert gurulni a benzines sportautók tulajdonságaival felvértezett villany-crossovert. Nos, ahogy ezt már akkor beígérték, erre mindössze egyetlen hónapot kellett csak várni és a németországi offenbachi európai központból kölcsönkért autókkal a Drivingcamp Hungary munkatársai egy olyan programot raktak össze, amivel az autó ízelítőt adhatott lenyűgöző képességeiből. 

A zsámbéki vezetéstechnikai tanpályán már délelőtt is 33 fok fölé kúszott a hőmérséklet, ám ez nem sokakat zavart meg abban, hogy megcsodálják az IONIQ 5 N kvartettet, amiből három Performance Blue fényezésével már messziről hirdette az N sportmárkához tartozását. Mivel a dinamikus pályamodulokat egy hagyományos IONIQ 5 vezette fel a résztvevőknek, így már első pillantásra is mindenkinek feltűnhettek az N verzió legfontosabb stílusjegyei: a szélesebbre húzott, sportos betétekkel ellátott lökhárítók, a szélesebb nyomtáv, a hatalmas kerekek és mögöttük természetesen az N jelölésű vörös féknyergek, a háromszög alakú pótféklámpával kiegészített hátsó szárny, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Ezekkel a kiegészítőkkel az IONIQ 5 különcből igazi fenevaddá vált, amely már megjelenésével is sugallja a benne rejtőző erőt. 

A program egy csoportos fejtágítással indult, amelynek során a Hyundai szakavatott munkatársai igyekeztek – a renitens influenszerek belekotyogása ellenére – felkészíteni bennünket a különböző funkciók aktiválására, kezelésére, de ugyanezt kint a tanpályán is szívesen megmutatták nekünk az instruktorok. Mi az „ebédidő” utáni etapba kerültünk, ami inkább csak töltésidő volt, vagyis amíg az autók némi áramot magukba szívtak, addig nekünk be kellett érnünk néhány péksüteménnyel. Utólag hálás vagyok ezért a Hyundai programtervezőinek előrelátásáért, mivel ha lett volna ebéd, félek, az nem maradt volna mindenkiben az élménynap végéig. De amikor felsorakoztak a villanyautók, előbb következett a székfoglaló, vagyis mindenki elfoglalta helyét a kényelmes sportülésekben, néhányan viccelődtek a virtuális motor pörgetésével, ami álló helyzetben valóban elég mulatságosan hat, ám amint felsorakoztunk a rajtvonalon, ennek már nem volt jelentősége. 

Az első néhány kör bemelegítésként szolgált, amelyen kipróbálhattuk az IONIQ 5 N háromféle hangkarakterét. Ami egyébként négy, hiszen az alapállapot a csendes, néma üzem, amikor hagyományos villanyautóként, akár ECO üzemmódban „krúzolhatunk” a városon át. Sport üzemmódtól kezdődően (és persze az N és N Custom üzemmódban is) működésbe lép az N Active Sound+ rendszer és „felhördül” a négyhengeres i30 N turbómotor, ami a legjobban illik ehhez a sportautóhoz. Kíváncsiságból persze átnyomtuk az Evolution és a Supersonic állásba is, előbbi az N tanulmányautójának, utóbbi pedig a vadászgépek hangját hivatott megidézni, de egyértelműen a turbómotor imitációja az, ami illik az autó karakteréhez és így mozgásban, a gyorsulással együtt már egyáltalán nem tűnt mesterkéltnek, lassításkor pedig még a visszadurrogás is mosolyt csal a bent ülők arcára. A külső hangszórókból érkező hang még a pálya egyéb részein tartózkodó fotósokat is egyértelműen tudatta a konvoj közeledéséről.

A következő etapban szintet léptünk, a motormorgás mellé aktiváltuk az N e-Shift váltót is, amely szintén az i30 N duplakuplungos nyolcfokozatú automata váltóját hivatott szimulálni. Ezzel sokkal jobban érezhető és adagolhatóvá válik az autó teljesítményleadása, miközben gyakorlatilag „elrontja” a villanyautókra jellemző folyamatos nyomatékleadását. Ettől függetlenül nagy élmény, amikor a bójákból kirakott sikánokhoz közeledve a kormány mögötti fülekkel visszaváltva megjön a motorfék, illetve azokból kigyorsítva akár dadogásig elforgatja az alacsony fokozatban túlpörgetett virtuális motort. Padlógázos gyorsításoknál pedig akkorát tud ütni az ülés az autóban egy-egy váltás során, hogy az ember tényleg elhiszi, ez egy igazi benzines vadállat. 

Következett a program – legalábbis számomra – legizgalmasabb modulja. Szépen egymás mögé felsorakoztunk, aktiváltuk a rajtprogramot a kijelzőn és elmagyarázták, hogyan is kell ezt a műveletet szabályosan végrehajtani. Aztán ahogy az előttem tornyosuló első, majd a második IONIQ 5 N is másodpercek alatt vált egyre apróbb ponttá a távolban, úgy feszültek meg az én izmaim is és kezdett a szívem a torkomban dobogni. Eszembe jutott ugyanis, hogy tavaly ugyanitt, ugyanekkor a 325 lovas, összkerekes IONIQ 6 is hátba vágó élményt nyújtott, ez pedig itt most 650 lóerő és 770 Nm. Bal lábam a féken, jobbot pedig a gázon lepadlóztam, elindult a morgás, majd lesz, am lesz, leugrottam a fékről. Az autó pedig úgy kilőtt, hogy miközben a testem az ülésbe préselődött, éreztem, az agyam valahol még a rajtvonalnál maradt. „Nyomjad még, nyomjad még, még…” szólt az instrukció, miközben a táj mellettem már csak egy zöld paca lett, én pedig még mindig az agyam kerestem, míg végre megérkezett a „Fék, fék, fék” parancs, aminek most örültem igazán. Közben a sebességmérőm értéke 146 km/órára ugrott, így már elhiszem, hogy az autó képes a 0-100-as sprintet 3,4 másodperc alatt elérni.  

Ezt követően még két funkciót próbáltunk ki: az N Pedál funkció a villanyautók regeneratív fékezési funkcióját használja ki és erejét 3 fokozatban teszi állíthatóvá, amely így a gázról lelépve sokkal erősebb fékhatást generál anélkül, hogy az üzemi fékek működésbe lépnének. Ez a leginkább a hagyományos változatok i-Pedáljához hasonlító funkció a takarékosság helyett a villámgyors, lélegzetelállító kanyarvételt biztosítja anélkül, hogy a féktárcsákat terhelné. És persze kipróbáltuk az N Grin Boost (NGB) funkciót is, amivel az egyenesekben 10 másodpercnyi „túltöltéssel” kihasználhattuk a 650 paci összes erejét. 

Visszatérve a tréningközpont főépületéhez, ugyanolyan vigyorral az arcunkon szálltunk ki az autóból, mint előttünk és utánunk is mindenki, aki vezette az új IONIQ 5 N sportautót. Ez az autó valóban szenzációs, igazi N sportautó lett, amely méltó a Namyang fejlesztőközpont és a Nürburgring versenypálya által ihletett N emblémára is. Egyúttal viszont az autó egy tökéletes illuzionista, mert aki beszáll és megtesz néhány kört, azzal teljes mértékben elhiteti, hogy az autó elejében egy nagyteljesítményű belsőégésű motor dolgozik, ami rángat, hörög, csattog és ha kell, még keresztbe is rakja a fenekét (sajnos ezt mi nem próbálhattuk ki). 

Ilyet csak olyan elektromos szupersportkocsik, pl. a Porsche Taycan tud, jóval drágábban és kevesebb élménnyel. Merthogy a Hyundai 28,9 millióért méri az IONIQ 5 N változatát, amihez mindössze napfénytetőt és Alcantara huzatot lehet pluszban kérni. Ez pedig a tudását figyelembe véve egyáltalán nem túlzó összeg, nem is csoda, hogy az idén érkező 75 darabból 25 már „elővételben” el is kelt. 

Köszönöm a Hyundai Hungary-nek, hogy részt vehettem ezen a programon. Élmény volt minden pillanata!

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését