2026-ban érkezik a Hyundai Staria elektromos változata
Dél-Korea vezető autógyártója, a Hyundai Motor 2026-ban tervezi piacra dobni Staria kisteherautó-modelljének tisztán elektromos változatát azért, hogy megfeleljen az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak Európában, a világ második legnagyobb elektromos járműpiacán.
Iparági források szerint a Hyundai Motor megkezdte a koreai Ulszan autógyárában lévő nagyfeszültségű akkumulátor-beépítő futószalagjának bővítését annak érdekében, hogy 2026 elején megkezdje egy multifunkciós (MPV) modell elektromos változatának sorozatgyártását. Ezzel együtt az autógyártó a hírek szerint 2026 első felében kezdi meg a Staria EV európai szériagyártását azzal, hogy a típust nemcsak az európai piacon, hanem az ázsiai-csendes-óceáni országokban, például Ausztráliában és Thaiföldön is értékesíteni fogja. A vállalat évi 15-20 ezer darab Staria EV eladását célozza meg.
A 2021-ben debütált Staria a Hyundai Starex kishaszonjárművének teljesen újraalkotott modellje, amelyet első alkalommal még 1997-ben mutattak be és azóta folyamatosan fejlesztettek tovább. A maximum 15 üléssel rendelkező multifunkciós járművet gyakran használják gyermekszállítási szolgáltatásokhoz vagy sürgősségi betegellátási funkciókra Dél-Koreában. Tavaly a típus eladásainak száma elérte az 54 964 darabot, amelynek 27,6 százaléka a globális piacokra került.
A Staria tisztán elektromos változata az autóipari csoport negyedik generációs NCM akkumulátorával kerül felszerelésre, amely lítiumot, nikkelt, kobaltot és mangánt is tartalmaz. A várhatóan 84 kilowattórás akkumulátor kapacitása 10,4 százalékkal lesz nagyobb, mint a Hyundai áprilisban piacra dobott első tisztán elektromos ST1 kisteherautó-modellje. Ezzel a Staria EV várható hatótávja (szigorú koreai ciklus alapján) elérheti a 324 kilométert is, az újratöltés 10-ről 80 százalékra pedig 20 perc alatt teljesíthető lesz. Ez utóbbi adat alapján a Staria EV akár 800 voltos rendszerrel is rendelkezhet.
A Hyundai arra számít, hogy Európában növekszik majd az elektromos kisteherautókra átállás iránti igény, miután az Európai Unió 2025 júliusában bevezeti az Euro 7 környezetvédelmi normát, amely az eddigieknél is szigorúbban szabályozza a közúti közlekedésben résztvevő új járművek károsanyag-kibocsátását.
A tisztán elektromos változat megjelenése előtt a Hyundai Motor 2025 végéig két új modellel bővíti a jelenlegi kínálatát: a Staria eddigi benzines és dízelmotoros változatai mellett Európában is megjelenik a modell hibrid és LPG autógázos változata is. Ezt a hírt az is megerősíti, hogy a Hyundai Hungary májusban megrendezett sajtótájékoztatóján azt is bejelentették, hogy az év végéig hazánkban is elérhető lesz a sokáig hiányolt Staria.
A Hyundai jelenleg a koreai Ulszan mellett Indonéziában is gyártja a Starkia különböző változatait, ahonnan a típust más regionális piacokra is exportálják. Az autógyártónak Európában Csehországban és Törökországban is van összeszerelő üzeme, utóbbiban a 2000-es évek elején egy ideig készült a Hyundai H-1/Starex modell is. Azóta viszont a török gyártósorokon elsősorban a Hyundai kisebb (i10, i20, Bayon) modelljei készülnek, de korábban felröppentek olyan hírek is, miszerint az évtized második felében ott is megkezdődhet valamilyen villanyautó gyártása is. Ez pedig akár a Staria EV is lehet.
Forrás: kedglobal.com, finance.yahoo.com