Így nyújt élményt a Hyundai hibrid technológiája

Az elmúlt években jelentős mértékben megnőtt az érdeklődés a hibrid járművek iránt, amelyek a belsőégésű motoros járműveknél kedvezőbb károsanyag-kibocsátásukkal képesek alkalmazkodni a forgalmi és útviszonyokhoz, és takarékosságuk mellett kiemelkedő menetdinamikát is kínálnak.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által közzétett adatok szerint 2021-ben 60,5 százalékkal emelkedtek a hibrid elektromos járművek európai uniós eladásai az előző évhez viszonyítva, és ezzel első ízben lekörözték a dízelüzemű gépkocsikat. Eközben a plug-in hibrid gépkocsik forgalma ennél is nagyobb arányban, 70,7 százalékkal erősödött az előző év azonos időszakához képest.

A Hyundai jelenleg a piac legszélesebb villamosított modellkínálatával rendelkezik, amelyben hibrid és plug-in hibrid szabadidőjárművek egyaránt megtalálhatók. A vállalat 2021-ben 515 886 gépkocsit adott el Európában, 21,6 százalékkal többet, mint az előző évben. Ezen belül 72 509 helyi károsanyag-kibocsátás nélküli, azaz akkumulátoros elektromos vagy üzemanyagcellás jármű talált gazdára: ezek az európai eladások 14,1 százalékát tették ki. A Hyundai 109,8 százalékkal több autót adott el 2021-ben, mint egy évvel korábban. A márka európai villamosított modellkínálatának legnépszerűbb tagja a Tucson Hybrid volt. Ugyanakkor a márka a plug-in hibrid modellek forgalmát is növelte: ezekből 52,6 százalékkal többet helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban.

A 'hibrid' kifejezés arra utal, hogy a gépkocsi több, egymással összehangoltan működő erőforrással rendelkezik. A HEV gépkocsikban belsőégésű motor, villanymotor és akkumulátor található. A HEV rendszer alkalmazkodik a vezető gyorsítási szándékához, így kisebb sebességnél kizárólag a villanymotor működik, de amennyiben a vezető intenzívebben gyorsít, vagy a járműnek valamiért nagyobb motorteljesítményre van szüksége (pl. hegynek felfelé halad) a belsőégésű motor és a villanymotor együtt dolgozik, a lehető legmagasabb hatásfokon. A HEV járművet nem kell külső áramforrásra csatlakoztatni és onnan feltölteni az akkumulátorát, azt a regeneratív fékrendszer tölti fel. Ez a lassítás, fékezés vagy lejtmenet során felszabaduló mozgási energiát alakítja át elektromos energiává.

A PHEV gépkocsik ugyanazt az alapvető technológiát alkalmazzák, mint a HEV járművek, ugyanakkor a tisztán elektromos autók bizonyos előnyeit is nyújtják. A plug-in hibrid járművek hajtáslánca is belsőégésű motorból és villanymotorból áll, ám nagyobb kapacitású akkumulátorának köszönhetően nagyobb távolságot képes megtenni elektromos üzemben. Ráadásul ezek a modellek fedélzeti töltővel is rendelkeznek, így akkumulátoruk külső áramforrásból is tölthető.

A PHEV képes tisztán elektromos üzemben is közlekedni, ugyanakkor az út- és menetviszonyok függvényében, szükség szerint automatikusan beindítja a belsőégésű motort. Az belsőégésű erőforrás kulcsfontosságú eleme a hajtásláncnak: amint a PHEV akkumulátorának töltöttsége elér egy előre meghatározott szintet, a belsőégésű motor lehetővé teszi, hogy azt későbbi felhasználásra fenntartsa a rendszer. Ha pedig az akkumulátor lemerül, onnantól a jármű pontosan úgy működik, mint egy hibrid. A belsőégésű erőforrás a megszokott módon hajtja a kerekeket, míg a hajtóakkumulátort a regeneratív fékrendszer tölti fel. Ezzel meghosszabbítható a PHEV modellel egy huzamban megtehető távolság. 

A hagyományos belsőégésű motorral szerelt járművekben a motor által előállított teljesítmény a sebességváltón keresztül jut el a kerekekhez. A HEV és PHEV modellekben azonban a belsőégésű motor és az automata sebességváltó között egy további villanymotort is találunk. Ez a villanymotor is besegít a belsőégésű erőforrásnak a hajtásba, javítva a jármű gyorsítóképességét, illetve mérsékelve annak üzemanyag-fogyasztását. Mindez azt jelenti, hogy két erőforrás biztosítja azt a hajtóerőt, amely aztán a sebességváltón keresztül a kerekekhez jut. A Hyundai hibrid modelljeiben sem hidrodinamikus nyomatékváltót, sem indító tengelykapcsolót nem találunk; az erőátvitelről egy hatfokozatú automata (6AT) sebességváltó gondoskodik. A hatfokozatú automata sebességváltó esetében a villanymotor szabályozza az elindulást.

A nagyfeszültségű hajtóakkumulátor és a fedélzeti fogyasztókat tápláló, szokásos 12V-os ólomsavas akkumulátor számos HEV és PHEV gépkocsi esetében két külön egységet alkot. A Hyundai hibrid modelljeiben ezzel szemben integrálták a kétféle akkumulátort, és azokat a második üléssor alatt helyezték el. A PHEV modellek 12V-os akkumulátora a csomagtartó padlója alatt található. Ez kettős előnnyel jár a márka elektromos szabadidőjármű vásárlói számára. Egyrészt nagyobb marad a csomagtartó kapacitása, másrészt a tömegközéppont közelebb kerül a jármű közepéhez, ami kezesebben irányíthatóvá, dinamikusabban vezethetővé teszi a gépkocsit.

A Tucson Hybrid és a Santa Fe Hybrid egyaránt nagyteljesítményű, csekély károsanyag-kibocsátású hajtásláncot kapott: a 230 LE rendszerteljesítményű egység a Hyundai 1,6 literes T-GDi Smartstream benzinmotorjából, valamint egy 44,2 kW teljesítményű villanymotorból áll. A hibrid hajtáslánc működéséhez szükséges elektromos energiát a T GDi benzinmotor és az 1,49 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátor együttesen biztosítja. Mindkét modell elérhető két- és négykerék-hajtással.

A Tucson PHEV és Santa Fe PHEV modellek ugyancsak az 1,6 literes T-GDi Smartstream benzinmotort alkalmazzák. Villanymotorjuk csúcsteljesítménye azonban 66,9 kW, és azt egy 13,8 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátor táplálja. Mindkét modell csúcsteljesítménye 265 lóerő, a rendszerszintű forgatónyomaték 350 Nm. Mindkét típust alapkivitelben összkerékhajtással szerelik. A Tucson Plug-in Hybrid a WLTP norma szerint mindössze 31 g/km CO2-t bocsát ki. A Santa Fe Plug-in Hybrid WLTP szerinti CO2-emissziója pedig 37 g/km.

Mindkét típus HEV és PHEV modellváltozatai egyaránt hatfokozatú automata sebességváltóval rendelhetők. Ez elektronikus vezérlésű, azaz a sebességváltó a klasszikus fokozatváltó kar helyett elektronikus nyomógombokkal szabályozható. A hatfokozatú automata sebességváltót úgy hangolták, hogy a teljesítmény és a takarékosság optimális egyensúlyát nyújtsa. A Tucson Plug-in Hybrid és a Santa Fe Plug-in Hybrid 7,2 kW, illetve 3,3 kW teljesítményű fedélzeti töltővel rendelkezik; ezeket nyilvános töltőponton vagy az otthoni fali töltődobozzal egyaránt lehet használni. A felhasználók a Bluelink alkalmazáson keresztül nyomon követhetik mindkét modell akkumulátorának töltöttségi szintjét és módosíthatják a töltési beállításokat.

A Hyundai HEV és PHEV modelljeinek teljesítményét és takarékosságát az 1.6 T GDI ‘Smart Stream’ belsőégésű erőforrás fokozza. A motorban megtalálható a Hyundai Motor Group fokozatmentesen változó szelepösszenyitási (CVVD) technológiája, amely 2019-es bemutatkozásakor világújdonságnak számított. A szelepvezérlési technológia a menetviszonyok függvényében szabályozza a szelepek nyitásának és zárásának időtartamát. A CVVD az egyetlen olyan rendszer, amely menet közben, a körülményektől függően képes módosítani a szelepek összenyitását. A technológia 4 százalék teljesítménynövekedést ér el, miközben az üzemanyag-fogyasztás 5 százalékkal, a károsanyag-kibocsátás pedig 12 százalékkal csökken.

A gondtalan használat érdekében a Hyundai a fejlesztés során számtalan teszten ellenőrizte a HEV és PHEV modellek lítium-ion polimer akkumulátorainak biztonságát. Emellett a vállalat prioritásként kezeli az akkumulátorok biztonságosabbá tételét és szélsőségesen szigorú törésteszteken ellenőrzi azok három legfontosabb biztonsági jellemzőjét: a kerámia-bevonatú szeparátort, az akkumulátort a fizikai behatásoktól védelmező szerkezeteket, valamint az akkumulátorvezérlő egységeit.

Forrás: Hyundai Hungary

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei