A Hyundai fejlett légzsákrendszerrel készül az önvezető járművek korszakára
A Hyundai csoporthoz tartozó Hyundai Mobis vállalat csúcstechnológiás láégzsákrendszerrel készül felszerelni a jövő célalapra épített (PBV) önvezető járműveit, amelyek utasainak elhelyezkedése miatt az eddigiektől egészen eltérő védelemre van szükségük.
1992-ben, azaz 31 évvel ezelőtt jelent meg egy koreai autó először légzsákkal felszerelt modellje. Ez volt a Hyundai Motor új Grandeur modellje. A légzsák egy olyan felszerelés, amely megvédi az utasokat egy autóbaleset során. Amennyiben ütközést észlel, azonnal felfújódik és párnaként funkcionál. Ha baleset esetén a biztonsági övek tartják az utasokat, a légzsákok megakadályozzák az utasok ütközését a jármű belső elemeivel vagy más utasokkal.
A koreai autópiacon 1992-ben a légzsákok a legkorszerűbb biztonsági berendezésnek számítottak, amelyet csak a csúcsmodellek esetében alkalmaztak és engedélyeztek. Ennek megfelelően a Hyundai Motor hamar elkezdte népszerűsíteni a légzsákokat. 1995-ben az Avante (Elantra) középkategóriás autóban opcióként megjelent a légzsák, a 2000-ben megjelent Avante XD generáció pedig az első olyan kompakt autó volt, amelynek minden felszereltségi szintjét alapfelszereltségként légzsákgal szerelték fel. Most, 23 évvel később, a legmodernebb légzsáktechnológiát alkalmazzák minden modellen, hogy megőrizzék utasaik biztonságát.
A Hyundai Mobis szintén keményen dolgozott azon, hogy a légzsákok elterjedjenek és fejlődjenek az évtizedek során. Az első légzsák 2002-es sorozatgyártása óta a biztonságtechnika szakadatlan fejlesztésével járulnak hozzá az utasok biztonságához. A Hyundai Mobis különösen a légzsáktechnika területén vezeti a globális trendet. Reprezentatív példa erre a 2017-ben a világon először bemutatott „Panoráma Napfénytető Légzsák” és az ennek alapján 2019-ben a világon először kifejlesztett „Tető Légzsák”.
A tetőlégzsák egy esetleges borulás esetén 0,08 másodperc alatt beteríti a teljes napfénytetőt, megakadályozva az utasok kirepülését, valamint csökkentve a nyak- és fejsérülések kockázatát. Tény, hogy 2000 és 2015 között 13 700 borulásos baleset történt Észak-Amerikában, amelyből 2 400 olyan eset, amikor az utasok közben kirepültek a járműből. Ezek 10 százaléka a napfénytetőn keresztül repült ki az autóból. A tetőlégzsák kiváló képességeit az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) biztonsági értékelése is bizonyítja.
A Hyundai Mobis jelenleg a tetőlégzsákok sorozatgyártására irányuló fejlesztéseket végez. Ráadásul nem elégednek meg ennyivel és azon dolgoznak, hogy még biztonságosabb autókat és biztonságosabb légzsákokat készítsenek. Jó példa erre a Hyundai Mobis saját technológiájával kifejlesztett „Fejelfordulást gátló légzsák”. A Hyundai Mobis fejelfordulásgátló légzsákja tökéletes pontszámot kapott az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) által végzett új ütközésbiztonsági teszt „Fejelfordulási sérülés (BRIC)” kategóriában.
A mai sorozatgyártású járművekbe jelenleg beszerelt légzsákok vagy hasonló koncepciójú termékek a fejelfordulásból eredő sérülések megelőzésére a párnák méretével vagy a légzsák formájával összpontosítanak. A Hyundai Mobis fejelfordulásgátló légzsákját azonban egy kiemelkedéssel (kiegészítő kamrával) szerelték fel, amely elnyomja az utas fejének elfordulását. Ennek célja egy nagy párna létrehozása azáltal, hogy maximalizálja a kiálló rész nyomását abban a pillanatban, amikor az utasülésben helyet foglaló utas a jármű belseje felé tolódik ütközés után.
Habár a koncepció egyszerű, az ütközések és a légzsákok kioldása azonnali események, amelyek kifinomult koordinációt igényelnek. A Hyundai Mobis fejelfordulásgátló légzsákja például oldalütközés esetén 0,05 másodperc alatt maximálisan felfújja a segédkamrát, és egy berendezést kapcsol be, amely 0,06 másodperc alatt a maximálisra emeli a kamranyomást, amikor az utas feje elfordulna azért, hogy megakadályozza azt. A fejlesztési folyamat során a Hyundai Mobis számos olyan résztechnológiát használt fel, amelyek szabadalmait már bejegyeztek, vagy koreai és nemzetközi szabadalmi hivatalokhoz beadtak. Ennek köszönhetően mindhárom tényezőt – az alkatrészek számát, a termék méretét és a tömegét – csökkenteni tudták, hogy sorozatgyártásra is alkalmassá tegyék.
A Hyundai Mobis elfordulásgátló fejlégzsákja kiváló teljesítményét bizonyította az „Incline Crash Mode” tesztben, amelyet az NHTSA a tényleges baleseti helyzetek tükrözésével tervez bevezetni. Kiváló technológiája és eredetisége elismeréseként a Kereskedelmi és Ipari Minisztérium Nemzeti Technológiai és Szabványügyi Ügynöksége által megrendezett „Új technológiai kereskedelmi forgalomba hozatalt elősegítő versenyen” elnyerte a legmagasabb kitüntetést, az Ezüst Torony Ipari Szolgáltatási Érdemrendet.
A Hyundai Mobis légzsáktechnológiája azonban még fényesebb jövő elé néz. Ennek egy reprezentatív része a „célalapra épített járműhöz (PBV)” kapcsolódó technológia. A belső teret a használati célnak megfelelően módosítani képes PBV és a sofőrt nem igénylő önvezető autó belső elrendezése nagyban eltér majd a mai autóktól. Természetesen ehhez az utasokat védő biztonsági technikának is fejlődnie kell. Az üléselrendezés változásával a légzsák kioldási helyének és módjának is változnia kell.
Ezért a Hyundai Mobis kifejlesztett egy „Teljes Csomag Légzsák” készletet, amelyet kifejezetten a PBV modellekre szabtak és amelyek különböző célokat, például szabadidős, pihenő és szabadtéri tevékenységeket szolgálnak. A jármű szélvédőjére egy nagyméretű kijelzőt vetítenek és a légzsákokat a jármű belső terének különböző illesztéseibe szerelik be, hogy illeszkedjenek a variálható belső térhez, amelyben az ülések ennek megfelelően forgathatóak lesznek.
Például a Hyundai Mobis légzsák teljes csomagjában található „szemtől-szembe néző légzsák” a mennyezetre van felszerelve és azt a célt szolgálja, hogy megakadályozza az egymással szemben ülő utasok ütközését. A „függönylégzsákok” az ablakok és a tető közötti négy csatlakozóhoz vannak rögzítve és a tetőlégzsákhoz hasonlóan szorosan elhatárolják a nagy ablakokat. Ez nemcsak azt akadályozza meg, hogy az utasok nagy balesetek, például borulás esetén kirepüljenek, hanem idegen tárgyak behatolását is. Emellett az üléstámla bal és jobb oldalán működő „körbe ölelő légzsákok” egyfajta védőpajzsként eltakarják az utas teljes testét. A háromféle légzsák zökkenőmentesen működik együtt azért, hogy teljesen betakarja az utasokat.
A villamosítás korára készülve a Hyundai Mobis egy „vékony légzsákot” is kifejlesztett, amely 40 százalékkal vékonyabb, mint a jelenleg meglévő légzsákok. Ez egy olyan technológia, amely az elektromos járművek egyre vékonyabb üléseire válaszul született meg. A vékony légzsák elég kompakt ahhoz, hogy egy változtatható kijelzőpanelhez rögzíthető legyen és állítható légzsák kapacitással rendelkezik. A légzsák kapacitásával és az utas és a kijelző távolságának megfelelő beállításával optimalizálható az utasvédelmi teljesítmény. A szükségesnél nagyobb vagy kevesebb felfújódás csökkenti a védelem szintjét. A Hyundai Mobis vékony légzsákkal felszerelt „M.VICS 4.0” modelljét a 2023-as CES kiállításon a globális vásárlókat megcélzó standon állították ki és kedvező értékeléseket kapott.
A PBV és az autonóm járművek korszakában az autók kialakítása alapvető változásokon megy keresztül. Sok ötlet fog megvalósulni a mostaninál kényelmesebb és tágasabb belső kialakítására. A biztonság azonban a jövőben is a legfontosabb érték marad. A Hyundai Mobis légzsák teljes csomagjához hasonlóan minden bizonnyal megnő az igény egy olyan légzsákra, amely minden sarkot szorosan lefedve védi az utasokat. A Hyundai Mobis azt tervezi, hogy a jövőbeli mobilitás területén a „biztonsági megoldások” élére álljon, miközben a légzsák-technológiához kapcsolódó szellemi tulajdonjogokat különféle oldalról biztosítja.
Forrás: hyundai.co.kr
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!