A Hyundai a Közel-Keleten nyit villanyautó-gyárat
A Hyundai Motor egy elektromos járműveket is összeszerelő üzemet tervez építeni Szaúd-Arábiában, amivel a dél-koreai vállalat egyre inkább igyekszik kihasználni a közel-keleti országban rejlő növekedési lehetőségeket.
A Hyundai Motor, Dél-Korea vezető autógyártója az idei év elején szándéknyilatkozatot írt alá a szaúdi kereskedelmi minisztériummal egy villanyautó-összeszerelő gyár felépítéséről Szaúd-Arábiában. Az eredeti megállapodás értelmében a Hyundai félkész elektromos járműveket és alkatrészeket küld Szaúd-Arábiába CKD rendszer keretében azért, hogy összeállítsa azokat a helyi piacon történő értékesítés céljából.
A koreai autógyártó először 1976-ban lépett be a szaúd-arábiai piacra, amikor 15 darab Pony szedánt exportáltak a királyságban működő Hyundai Construction & Engineering vállalat részére.A Hyundai márka a második legnagyobb járműértékesítő vállalat jelenleg Szaúd-Arábiában, ahol a koreai autógyártó az első félévben 47 218 járművet értékesített, miközben a legkeresettebb japán Toyota Motor 112 584 darab járművet adott el ugyanebben az időszakban.
Egy szaúd-arábiai elektromos autókat összeszerelő üzem a Hyundai gyártási bázisaként tudna szolgálni a közel-keleti környezetbarát járművek piacára történő belépéshez – közölték iparági tisztviselők. Eközben a Hyundai Motor Group többi leányvállalata és az elektromos járművekhez kapcsolódó koreai vállalatai szintén keresik az üzleti lehetőségeket Szaúd-Arábiában.
A Hyundai KEFICO vállalat, a Hyundai Motor gépjármű-elektronikai irányítási rendszerekkel (EMS) foglalkozó leányvállalata a közelmúltban 250 milliárd von (189 millió dollár) értékű szerződést írt alá a Ceer Motors vállalattal, amely az Állami Befektetési Alap (PIF), Szaúd-Arábia szuverén vagyonalapja és a tajvani Foxconn technológiai cég vegyesvállalatával EMS- és áramátalakító rendszerek szállításáról.
A villanyautókat gyártó amerikai Lucid Motors, amelyben a PIF 60 százalékos részesedéssel rendelkezik, 2024-re egy 150 ezer darab éves gyártási kapacitású elektromos autókat készítő gyár felépítését tervezi Szaúd-Arábiában. Iparági tisztviselők szerint a Lucid valószínűleg a koreai LG Energy Solution vállalat akkumulátorait építi majd be autóiba.
Márciusban az LG bemutatta az akkumulátorcelláival felszerelt Lucid elektromos autókat az Interbattery 2023 kiállításon, amely Dél-Korea legnagyobb akkumulátortematikájú kiállítása. A Hankook Tire & Technology vállalat augusztusban bejelentette, hogy a Bin Shihon csoporttal, Szaúd-Arábia legnagyobb gumiabroncs-kereskedőjével kizárólagosan együttműködve nagyteljesítményű villanyautó abroncsait – az iON evo és iON SUV típusokat – értékesíti a közel-keleti országban.
Szaúd-Arábia, a világ legnagyobb olajtermelője agresszíven igyekszik elektromos autókat bevezetni országszerte, felkészülve az olaj utáni korszakra. Mohammed bin Szalman, Szaúd-Arábia koronahercege és miniszterelnöke megfogadta, hogy 2030-ra a királyság fővárosában, Rijádban közlekedő autók egyharmadát villanyautók fogják kitenni. Szaúd-Arábia a Közel-Kelet legnagyobb autópiaca, amely járműbeszerzés terén elsősorban importra támaszkodik. A szaúdi kormány dollármilliárdokat fektetett be egy olyan projektbe, amelynek célja évi 500 ezer elektromos jármű legyártása 2030-ig.
Emellett Neom néven egy 500 milliárd dolláros projektet is terveznek egy intelligens város létrehozásával, amely teljes mértékben megújuló energiával, például napenergiával és zöld hidrogénnel, valamint élvonalbeli technológiákkal, köztük 5G hálózatokkal, a dolgok internetével (IoT), felhőalapú számítógéprendszerrel és robotikával is rendelkezik és a királyság északi Tabuk tartományában fekvő sivatagos területen épül fel. Az illetékesek szerint Neom Cityben minden autó elektromos lesz.
Tavaly novemberben a szaúdi koronaherceg, akit „Mr. Mindenség”-ként neveznek csillagászati gazdagsága és számos üzleti portfóliója miatt, Szöulba látogatott, hogy megvitassák a koreai vállalatokkal folytatott üzleti együttműködéseket. Szöuli tartózkodása alatt a szaúdi vezető több, összesen 30 milliárd dollár értékű üzletet kötött koreai cégekkel.
Idén októberben pedig Dél-Korea elnöke látogatott el Szaúd-Arábiába, ahol a hétvégén bejelentették, a Hyundai a helyi Állami Befektetési Alappal (PIF) közösen egy autógyárat fog felállítani Dzsidda városában. Az évi 50 ezer belsőégésű és elektromos autókat előállító üzem beruházási költsége várhatóan több mint 500 millió dollár lesz, amelyben a PIF 70, míg a Hyundai 30 százalékos részesedéssel vesz részt. Yoon elmondta, hogy az első autók 2026-ban gördülnek le a gyártósorról. Az üzem pontos helyszínéről vagy az ott készülő konkrét modellekről nem közöltek részleteket.
A fókusz2move globális piackutató cég szerint Szaúd-Arábiában az idei év első felében 338 956 darabbal 16 százalékkal nőtt az új autók száma az előző év azonos időszakához képest. Autógyártókat tekintve a Toyota vezeti a listát 112 584 darab eladásával, majd szorosan követi a Hyundai, amely 47 218 darabot értékesített.
Forrás: kedglobal.com, businesskorea.co.kr, reuters.com