A Kia EV5 a millenniumi családok igényeire hangolva készült
Az EV5 már a harmadik modell Kia eleve elektromos hajtásra tervezett kínálatában, amely a márka E-GMP nevű padlólemezére épülve az elektromobilitás új korszakát képviseli, és határozott SUV vonalaival a Kia „Egyesült Ellentétek” nevű formanyelve alapján alkottak meg.
A sokoldalú, komfortos, fejlett technológiákkal, dinamikus menetteljesítményekkel, úttörő biztonsági rendszerekkel rendelkező új Kia EV5 modell utastere alapjaiban friss, formai és szerkezeti alapjai a nagyobb EV9-től érkeztek. Tágas, kényelmes megoldásai pedig sok szempontból az otthonok nappalijait idézik.
Az EV5 a Kia kifejezetten elektromos modellekhez tervezett padlólemezén, az E-GMP-n érkezik. Ez a műszaki alap a biztonsági jellemzők fokozásán túl az élvezetes kezelhetőséghez és a kiváló menetdinamikai jellemzőkhöz is komolyan hozzájárul. Az EV5 Kínában és Koreában is készül, a kínai piacra háromféle változatban: alap, hosszú hatótávú, és hosszú hatótávú, összkerékhajtású kivitelben.
Az alapmodell akkumulátorcsomagjának kapacitása 64 kWh, villanymotorja 160 kW (218 LE) teljesítményű, várható hatótávolsága pedig eléri az 530 km-t (a vegyes töltési-terhelési ciklus,a CLTC szerint). A hosszú hatótávú változat 720 km megtételére képes egyetlen feltöltéssel, ugyanez a modell összkerékhajtással (két villanymotorral), 88 kWh-s akkumulátorral és 230 kW (313 LE) kombinált összteljesítménnyel (160 kW elöl és 70 kW hátul) is készül. A Kia által megcélzott CLTC szerinti hatótávérték ebben az esetben 650 km. Az EV5 gyorstöltésre is alkalmas, ezzel akkumulátora mindössze akár 27 perc alatt 30-ról 80%-os szintre tölthető.
A koreai piacon forgalomba kerülő változatok fejlesztése még nem fejeződött be. Itt az alapmodell 58 kWh-s akkumulátorral és 160 kW (218 LE) teljesítményű villanymotorral jelenik meg, a hosszú hatótávolságú modellt pedig ugyanekkora teljesítmény mozgatja, akkuja azonban nagyobb, 81 kWh-s. A hosszú hatótávú, és összkerékhajtású EV5-ösök 160 kW-os első, és 70 kW teljesítményű hátsó villanymotorral készülnek, kombinált rendszerteljesítményük 225 kW (306 LE). Az egyes modellváltozatok hatótávolsági adatait a piaci igényeknek megfelelően alakítják ki.
Az EV5 akkumulátorcsomagja valamennyi időjárási körülményben kiválóan teljesít, szélsőséges melegben éppúgy, mint a legnagyobb hidegekben. Az EV6 modellekben bemutatott hőszivattyús hűtő-fűtőrendszer az EV5-ben is megjelenik, fő feladata, hogy az akkumulátor a külső hőmérséklettől függetlenül mindig optimálisan teljesítsen. A regeneratív fékrendszer kényelmes és biztonságos egypedálos vezetésre is alkalmas (i-Pedal).
„Az elektromos autók piaca egyre bővül. Ma már nem csak az eltökélt villanyautó-hívők vásárolnak ilyen modelleket, a vevőkör jelentősen kiszélesedett. Az elektromos átállás vezető márkájaként a Kia az igényekre reagálva gyorsan szélesíti kínálatát és kis-, valamint középkategóriás modelleket is bemutat. E bővítés első lépése az EV5 bevezetése. Bővülő kínálatunk hatékonyan felgyorsítja majd az elektromos autózás terjedését, a korábbiaknál szélesebb választékot nyújtva vásárlóinknak” – mondta Spencer Cho, a Kia globális üzletfejlesztési vezetője. „Az EV5 nem pusztán egy újabb modell a Kia kínálatában, hiszen azt is megtestesíti, amit a Kia az elektromos autózás most kibontakozó forradalmáról gondol. Ez kiváló alkalom a számunkra, hogy bemutassuk elektromos stratégiánkat és azt is, mennyire következetesen haladunk előre a világméretű elektromos átállás folyamatában.”
Az EV5 később GT változatban is piacra lép, még élvezetesebb vezetési élményekkel és teljesítményjellemzőkkel. E modell részleteit csak később hozza nyilvánosságra a Kia.
Az EV5 tágas, világos utastere tele van csúcsszínvonalú intainment- és konnektivitási technológiákkal, olyanokkal, amelyek a digitális élet tökéletes élvezetét kínálják minden helyzetben. A Navigation Cockpit (ccNC) infotainment rendszer az OTA szoftverfrissítéseket is támogatja, széles panoráma kijelzője 12.3 colos vezetői információs-, és ugyanekkora infotainment képernyőből áll, a fűtés-szellőzés kezelőpaneljének átlója 5 col.
A Kia új, egységesített grafikájú, a korábbiaknál gyorsabban értelmezhető információkat szolgáltató fedélzeti rendszere (GUI) a navigációra és a telematikai funkciókra is kiterjed. Könnyen áttekinthető villanyautó-specifikus menürendszer teszi egyszerűbbé a használatot, a vezető egy pillantással áttekintheti a hatótávra és a töltésre vonatkozó adatokat. Az információáramlást a rendelhető head-up kijelző teszi még gördülékenyebbé.
A fizikai gombok száma minimális. A központi képernyő alatt négy rejtett kapcsoló szolgál az indításra, a fűtés-szellőzés, valamint a navigáció kezelésére. Korábban ezek a funkciók 17 műszerfali gombot és kapcsolót igényeltek. A háromzónás légkondicionáló rendszer beállításait külön kezelheti a vezető, az első utas valamint a hátul utazók, az „utánfúvó” funkció pedig a légkondicionáló kikapcsolása után, teljesen kiszárítja a rendszer párologtatóját, így elmaradnak a kellemetlen szagok. Az EV5 digitális szolgáltatásainak karbantartásához és frissítéséhez nem kell a szervizbe látogatni, a the Kia Connect Store számos, az autózást még élvezetesebbé tevő kiegészítőt is kínál.
Valamennyi EV5 modellváltozatban alapfelszerelés a 7 légzsák. A karosszériát a legmodernebb biztonságtechnikai szerkezeti megoldásokkal is felszerelték, és márka vezetői asszisztensrendszereinek teljes kínálata (ADAS) megtalálható benne. Az autópályán vezetést támogató asszisztens (HDA2) segít a biztonságos követési- és oldaltávolság tartásában, a sávváltások végrehajtásában és a sáv közepén vezeti az autót. A digitális kulcs egyetlen gombjának megnyomásával a vezető bekapcsolhatja a távoli parkolást segítő rendszert, amivel az EV5 önálló parkolásokra is képes. A kiszállási segéd és a távirányítós előre-, valamint hátrafelé haladás szintén hatásosan segíti a parkolást szűk helyeken, vagy sűrű forgalomban.
A parkolórendszer ultrahangos érzékelőinek jelei alapján kormányozza a parkolóhelyre az EV5-öt úgy, hogy közben a gázpedált, a féket és az irányváltásokat is kezeli. A rendszer automatikus vészfékezésre is képes, amennyiben akadályt érzékel a jármű útjában. A hátsó keresztirányú ütközést elkerülő rendszer megakadályozza a baleseteket a nehezen belátható parkolóhelyekről való kitolatáskor. Az EV5-öt külső eszközök töltésére és működtetésére alkalmas (V2L) rendszerrel is felszerelték, és akkumulátora a hálózat felé is képes az energiaátadásra (V2G). Utóbbi funkció csak azokban az országokban lesz elérhető, ahol erre az elektromos hálózat alkalmas.
Az EV5 környezetbarát, újrahasznosított PET palackokból és bio-műbőrből készült üléskárpitokkal is elérhető. Ez a jellemző tovább fokozza a praktikus, kényelmes és kifejezetten a millenniumi családok igényei alapján megalkotott utastér használati jellemzőkön túlmutató, környezetvédelmi és fenntarthatósági értékeit.
A kínai piacon forgalmazott modellváltozatokba elöl egybeépített, háromszemélyes ülést szerelnek, hangulatfényekkel, a középső kartámaszban asztallal és tárolórekesszel. A fokozatmentesen állítható támlájú üléseket úgy tervezték meg, hogy kiválóan megtámasszák a gerincet és a hátat. A relaxációs ülések három fokozatban és négyféle üzemmódban állítható masszázzsal kényeztetnek. A komfortülések szintén kivételes kényelmet kínálnak ülésenként hat légcellával, négy irányban állítható deréktámasszal, háromfokozatú fűtéssel, szellőzéssel és lábtámasszal. Az ülésekbe három légzsákot is beépítenek, fejtámlájuk pedig négy irányban állítható, így a védelem tökéletes.
Az utastér, álló helyzetben egyszerűen és gyorsan hálószobává alakítható, a hátsó ülések teljesen síkba dönthetők. A hátsó konzol 4 l-es doboza hűthető és fűthető is, hőmérséklete 5 és 55 Celsius fok között szabályozható, így éppúgy alkalmas az uzsonna melegen tartására, mint az üdítők vagy az ásványvíz hűtésére. Az utastér étkezővé is formálható, hiszen a csomagtartó padlója egyszerűen és gyorsan az autón kívül is használható asztallá alakítható.
Arról egyelőre nincs információ, hogy a modell mely régiókban és piacokon fog megjelenni, köztük arra sem tudunk választ adni egyelőre, hogy az EV5 Európában is piacra kerül-e. De reméljük, így lesz.
Forrás: Kia Magyarország