Itthon próbáltuk a Kia legnagyobb villany-terepjáróját

A Kia eddigi legnagyobb tisztán elektromos hobbiterepjárója néhány hete immár Magyarországon is kapható, a hazai importőr pedig összegyűjtött vagy féltucat tesztautót, hogy még idén bemutathassa azt a hazai sajtónak. 

A Kia nem lassítja autói villamosításának tempóját: a korábban megjelent Soul, Niro és EV6 után a  2027-ig előttünk álló 4 év során a márka „Plan S” tervének keretében 15 vadonatúj tisztán elektromos modell fog megjelenni a koreai márka kínálatában. Ezen járművek segítségével nem kevesebb a márka célja, mint 2026-ra 1 millió villanyautó éves eladása, ami a vállalat teljes autótermelésének 25 százalékát tenné ki, míg az évtized végére az éves villanyautó-termelést 1,6 millió darabra kívánják feltornászni, ami már az össztermelés 37 százalékát fogja kitenni. 

Erről Nagy Norbert, a Kia Magyarország elnöke beszélt, aki elárulta, hogy már látta a nemrég bemutatott EV3 kompakt crossover és EV4 villany-limuzin végleges változatát, valamint a vélhetően ezeknél is kisebb EV2 villanyautót is, amelyek meghatározó elemei lesznek az eladások bővülésének. Ugyanilyen fontos pillére a márka villamosításának a legújabb, legnagyobb és egyben legdrágább elektromos Kia EV9 hobbiterepjáró is, amelynek hazai premierjét a múlt héten tartotta a Kia. 

A Hyundaihoz hasonlóan ezúttal a Kia is koncepció formájában villantotta meg az EV9 formáit, ami annyira meghökkentő volt, hogy nem sokan gondolták, hogy ugyanezt át tudják vinni szériagyártásba. De megcsinálták, így a márka elektromos zászlóshajójához méltóan az EV9 valóban meghökkentő és egyben hatalmas: hossza 1-1,5 centivel nyúlik túl az 5 méteren, miközben szélessége még tükrök nélkül is közelít a 2 méterhez. Ez már az a méretkategória, amivel megfontoltan kell közlekedni a szűkebb belvárosi utcákon, egysávos utakon. Nem véletlen, hogy ez az autó inkább a tengerentúlon, Amerikában lesz népszerű és inkább a nagy amerikai autógyártók konkurenseként jelenik majd meg. 

Ezt az amerikai stílust már az autó formavilága is tükrözi masszív kialakításával, amely olyan, mintha egyetlen tömbből faragták volna ki. Ezt hangsúlyozza ki a frontrész széleire tett vékony, függőleges csík lámpatest, benne a jellegzetesen kirajzolódó LED menetfénnyel, ám jogszabályi kötöttségek miatt mellette Európában egyelőre hiányzik a változtatható mintázatot kivetítő fénygrafika. A homlokfelület élőben így is brutális, így kész csoda, hogyan sikerült 0,28-ra leszorítani a légellenállási mutatót. Ebben valószínűleg sokat segít a frontrész aktív légbeömlő lamellái mellett a Kia első 3 dimenziós alvázburkolata is. 

Oldalról feltűnőek a különleges, légellenállást segítő keréktárcsák, amelyek felett a zongoralakk betétek teszik még robusztusabbá (és egyben sérülékenyebbé) az autó kinézetét. A Hyundai csoport dedikált E-GMP villanyautó-platformjára épülve az EV9 3,1 méteres tengelytávja nemcsak hihetetlenül kényelmes belső teret biztosít, de ennek is köszönhetően a padlólemezben simán elfér a modellhez egyedüliként illesztett 99,8 kWh kapacitású akkumulátora, amit az autó jobb hátsó sarkában lévő töltőről lehet táplálni. Az oldalajtók az autó méretéhez illően hatalmasok, amelyeken végre olyan, a síkba behúzódó külső kilincseket tettek, amelyekbe rendesen bele lehet kapaszkodni.

A hátsó rész a függőlegesen felfutó lámpatesttel sokak szerint enyhén Volvo-s beütésű, ám élőben és különösen felkapcsolt lámpákkal már teljesen egyedi képet mutat. A gyáriak szerint ezen lámpák rajzolata egy csillagtérképet mintáz, mindenesetre az első nappali menetfényekkel együtt meghatározóan megkülönböztethetővé teszi az EV9 éjszakai megjelenését. A csomagtérajtó formájára leginkább a letisztultság jellemző, a frontrészhez hasonlóan nem cizellálták túl mindenféle élekkel, hajlításokkal, így hangsúlyozva tovább az autó masszív méretét. 

A külméretekből már sejthető tágas utaskabin a széles ajtókat kitárva persze beigazolódik, ami különösen a Lounge opcióként a GT-Line szinthez kérhető 6 személyes kivitelben tűnik pazarnak, ahol a két első ülés mögött egy sorral is hasonlóan jól tartó fotelek kaptak helyet. Ezek ráadásul kifordíthatóak, így akár egy gyerekülés is sokkal kényelmesebben kezelhető. Emellett az ülések teljesen szembefordíthatóak, az első ülések előretolhatóak, így pedig akár felnőttek is kényelmesen tudnak szemtől szemben beszélgetni az autóban. 

A legjobb persze az EV9 vezetőülésébe pattanni, amely a fűtés-hűtés megszokott témáján túl akár masszázsfunkcióval is kényeztetheti hosszú úton a sofőrt, de arra is képes, hogy egy-egy sportosabban vett kanyarban jobban megtámassza a vezetőülés adott oldalát. Az EV9-nél végre elhagyták a kétküllős kormányt, ehelyett a sofőr „rendes”, négyküllős volánt markolászhat, előtte pedig két hatalmas, 12,3 coll méretű érintőkijelző, valamint közöttük egy kisebb, a klíma kezelésére szolgáló érintőpanel is helyet tudott kapni. A középkonzolról eltűnt az eddig megszokott tárcsás menetválasztó, helyette a Kia is áttért a Hyundainál már alkalmazott kormányváltó megoldásra, amit ezúttal a Startgombbal is megfejeltek. Emellett szerencsére vannak a hőfok állítására hagyományos és más funkciókhoz haptikus kezelőgombok is, így az autó kezelése annak előremutató technikája ellenére sem túlbonyolított. Tárolóhelyekből sincs hiány sehol, a könyöktámasz hátsó fiókja és annak kettős nyitási mechanizmusa pedig ötletes megoldás. 

Zászlóshajóhoz méltóan a Kia EV9-ben minden olyan technológiával rendelkezik, amelyet jelenleg a Kia kínálni tud vásárlóinak. Az E-GMP technológia 800 voltos rendszere a villámgyors töltés és a már ismert, megtapasztalt V2L eszköztöltési lehetőségek mellett az otthont töltőhöz csatlakoztatva a későbbiekben képes lesz adott esetben a házat (V2B), vagy akár a villamoshálózatot is ellátni elektromossággal is. Emellett az EV9-en mutatkozik be a Kia Plug&Charge egyszerűsített töltési szolgáltatása is, amely az utcai töltők az autót csatlakoztatva telefonos alkalmazások, vagy RFID kártyák használata nélkül automatikusan felismerik azt és a töltés elindul.

Meghajtás tekintetében az EV9 leendő vásárlói jelenleg kétféle hajtáslánc közül választhatnak: az alap hátsókerekes változat 203 lóerőt és 350 Nm nyomatékot tud, míg az összkerekes verzióban 384 lóerőt és brutális 700 Nm-t kaphatunk. A hatótáv a szerényebb konfigurációban 563, míg a minden földi jóval ellátott összkerekesben is 505 km, persze WLTP szerint. A menetpróbára egy hátsókerekes alapváltozatot vittem, ami a tesztút néhány kilométere alatt rugalmasságával, menetdinamikájával meggyőzött, tökéletesen elegendőnek, élhetőnek bizonyult, de persze erről csak egy hosszabb távú teszt után lehetne nyilatkozni. Az azonban már így is érződik, hogy az utaskabin rendkívül csendes, a futómű pont jó, se nem túl kemény, se nem ringatózóan lágy.

Legvégére maradt az árazás, ami hűen tükrözi a mai villanyautós viszonyokat: a 203 lovas, hátsókerekes Launch Earth alapverzió 10 ezer forint híján 30 millió forintba fáj, míg az összkerekes Launch GT-Line-ért már 33.650.000,- Ft-ot kell otthagyni a Kiánál. Ez kétségtelenül rengeteg pénz, ilyen drága Kia még sosem volt kapható itthon, azonban azt is érdemes a serpenyő másik oldalára tenni, hogy ebben a méretosztályban, ilyen felszereltséggel a konkurensek mind drágábban mérik saját portékájukat. 

A több tízmillió forintos vételárért cserébe a Kia számos olyan különleges szolgáltatást is kínál, amit az olcsóbb villanyautókhoz nem. ilyen a 24 hónapos Kia Charge Plus előfizetés, amivel 15 százalékkal kedvezőbb töltési díjért, munkamenet-indítási díj nélkül lehet a nyilvános töltőket igénybe venni. Emellett ugyanennyi ideig jár IONITY Power csomag előfizetés is, valamint egy 500 ezer forintos töltési kupon is, amivel akár 10 ezer kilométerre is elég töltés fedezhető. A többi villany-Kiához hasonlóa jár a 11 kW-os Wallbox otthonra, ami mellett a 4 éves ingyenes szervizcsomag igazi prémiumos szolgáltatás. 

Igaz, a Kia saját bevallása szerint sem akar versenyezni prémiumgyártókkal, azonban az EV9-cel megmutatta, hogy a Stingerhez hasonlóan képes akár prémiumterméket is fejleszteni, ami számos újrahasznosított anyaggal (PET palackból, halászhálókból újrahasznosított szövetek, kárpitok, biofestékek, stb.) minőségében, anyaghasználatában felér a nagy nevekhez. Ez Nagy Norbert elnök is megerősítette, aki sokáig egy V6-os Stingerrel és saját bevallása szerint ma már szégyelli, hogy több 10 tonna széndioxiddal terhelte eddig környezetét, így a vállalati KIA-001 rendszám immár egy EV9-esen virít, jó példával elöl járva és mutatva utat a jövő felé.      

A meghívást a Kia Magyarországnak köszönhettem!

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését