A Hyundai szerint a dobozforma újra menő lesz

A Hyundai a vadonatúj ötödik generációs Santa Fe terepjáró tervezésekor arra bíztatta formatervezőit, hogy a sportos vonalak helyett inkább a kockaforma újra divatba hozására helyezzék a fő hangsúlyt. 

A crossoverek és a hobbiterepjárók nagyon sokfélék lehetnek. Tágas, kényelmes és erőteljes. De lehet-e valaha igazán sportos? A Hyundai tervezője, Nicola Danza nem gondolja, hogy az autógyártó SUV-jainak sportosnak kellene lenniük, ezért azon dolgozik azon, hogy eltávolítsa a „sportos” formanyelvet ezektől a sportszerűtlen járművekről.

„„Amikor eljött az ideje, hogy megtervezzük az új Santa Fe modellt, nagy kihívással néztünk szembe” – mondja Nicola Danza, a Hyundai külső formatervezésért felelős menedzsere, miközben bemutatja a meglehetősen feltűnő új formát. „Mert természetesen ez egy olyan autó, amelyet Amerikában, Európában és a Hyundai hazai piacán is el kell tudni adni. Rájöttünk, hogy valami teljesen újra van szükségünk. Teljes forradalomra.”

Ez nyilvánvalóan sikerült is nekik. A Santa Fe júliusi bemutatása teljesen váratlanul ért mindenkit, különösen az IONIQ 6 lényegesen lendületesebb, áramvonalasabb megjelenése után. „Rájöttünk, hogy ebben a szegmensben az összes autó ugyanúgy néz ki” – mondja Danza. „Mindannyian ferdén állnak, és próbálnak valami olyan sportos terepjárók lenni, amilyenek soha nem tudnak. Nagyok, hatalmasok. Hány kitüremkedést rakj a karosszéria oldalára, hogy azzal úgy tűnjön, mintha sportos lenne?”

„Ebben az esetben azt mondtuk, próbáljunk meg egy ellentétes dizájnnal rendelkező autót készíteni. Furcsa szavak ezek egy formatervező számára, de ugyanakkor arról is szólt a történet, hogy valóban tiszta legyen a forma. Azt szerettük volna, hogy praktikusabb legyen, a praktikusabb pedig dobozosabb formát jelent, ezért tegyük ismét menővé a dobozt. Arra kényszerítettük a tervezőket, hogy gondolják át, szükségük van-e minden vonalra és minden egyes élre” – folytatja Danza. „Olyan volt, mint egy Giugiaro-féle autótervezés az 1970-es évekből.”

Danza arról is mesélt, amikor a radikálisan új formanyelvet be kellett mutatni a vállalat vezetőinek: „Vezetőségünk provokációjaként amikor megmutattuk nekik ennek az autónak az első modelljét, négyzet alakú kerekeket tettünk rá. Ez egy doboz, ezért tegyünk mindent dobozossá. Valójában ez volt az egyik legszórakoztatóbb projekt, amin dolgoztam."


Sok kritika hangzott el azzal kapcsolatban, hogy ez az új Santa Fe úgy néz ki, mint egy Land Rover Discovery 4, de Danza valójában úgy gondolja, hogy van egy másik SUV-ikon, amelyre a Santa Fe még jobban hasonlít. „A terméktervezés alapjait vettük elő, mert a terméktervezés általában nagyon logikus, nagyon intelligens és nagyon praktikus. Nincs olyan, amire ne lenne szükség. Sokszor hallottam az emberektől, hogy úgy néz ki, mint egy Land Rover, de nekem inkább az első Jeep Grand Wagoneerre emlékeztet. Az a fajta emelt kombi.”

Danza ugyanazt mondja, amit a közelmúltban a TopGear magazinnak Daniele Calonaci Jeep-tervező, aki arról beszélt, hogy az autóit a lehető legdobozosabbá kell tenni. „Ezt is személyre lehet szabni” – folytatja Danza. „Koreában lesz egy Calligraphy változat, amely lejjebb lesz ültetve nagy kerekekkel, míg Amerikában 99 százalékig biztos vagyok benne, hogy mindenki felemelteti, nagyobb kerekeket raknak rá, és terepre viszik.”

Tessék, így jött tehát létre ez az új Santa Fe. És ez nem egy koncepcióautó – valójában pontosan így fog kinézni a szériaváltozat. „Dizájnerként jelenleg álom a Hyundainál dolgozni” – mondja Danza. „Kísérletezhetsz, különféle dolgokat próbálhatsz ki, kihívásokat tudsz teljesíteni. Motiváltan kell tartani bennünket, mert kreatív emberek vagyunk. Ha nem táplálod a kreativitást, az hajlamos elhalni, vagy unalmasabbá és normálisabbá válni."

Forrás: topgear.com

Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését