A Hyundai bemutatta sokoldalú ST1 villanyfurgonját
A Hyundai Motor Koreában piacra dobta kereskedelmi használatra szánt, villamosított, célalapra épített járműveiből álló ST1 modellsorozatát, amelynek célja a haszongépjárművek diverzifikálása és hatékonyságának növelése a logisztikai felhasználásokhoz és azon túl is.
A modellsorozat kiemelkedő eleme – elsőként a Hyundai járművek esetében – egy nyílt API-alapú szoftverplatform, amely kiterjeszti a mai haszongépjárművek lehetőségeit azáltal, hogy pontosan azokat a telematikai adatokat szolgáltatja, amelyekre minden üzleti felhasználónak szüksége van.
A leleplezésre az incheoni Songdóban található Convensia bemutatóteremben került sor, ahol a Hyundai először mutatta be az ST1 modelsorozatát. Az ST1 modell egy alváz-kabinos kialakításon alapul, egy teherautó-szerű alapkialakítású járműszerkezeten, amely az alvázat és a vezetőfülkét foglalja magában, de nincs raktérdoboza, ami a tervezett felhasználástól függő módosításokat tesz lehetővé.
Ez az új sorozat két modellel indul, a dobozos a hűtődobozos változattal, amelyek szabványos vagy hűtött rakodódobozzal rendelkeznek, a különböző igényeknek megfelelően. Míg a Hyundai leányvállalata, a Kia az év elején a Szórakoztatóelektronikai Kiállításon (CES) bemutatta az autonóm városi mobilitás és személyszállítás moduláris felépítésének futurisztikus víziójával ellátott PBV modelljeit, addig a Hyundai ST1 megközelítése a hagyományosabb kereskedelmi piacokat célozza meg. Ennek ellenére egy kicsit innovatívabb alkalmazásokat is lehetővé tesz, mint például a mobil elektromos kerékpár-töltőállomások és a menet közben történő kisállatgondozási szolgáltatások.
Ellentétben a Kia rendkívül moduláris PBV modelljeivel, amelyek teljesen újrakonfigurálhatók, a Hyundai ST1 szabványos alváz-fülke kialakítású, de a Plug & Play technológiát ugyanúgy alkalmazza. Ez a technológia lehetővé teszi a belső és külső csatlakozók testreszabását annak érdekében, hogy a jármű teljesítmény- és adatkapcsolatait az adott üzleti igényekhez igazítsák.
Méreteit tekintve mindkét változat 5 625 mm hosszú és 2 015 mm széles, a 2 230 mm-es szabad magasság pedig megkönnyíti a különböző parkolási infrastruktúrák igénybevételét való könnyű hozzáférést. Az alacsony rakodóperem 495 mm-es magasságával praktikus kialakítást és a 380 mm-es hozzáférhető lépcsőmagasságot jelent, ami javítja az autó kihasználhatóságát. A dobozos modell 2 642 mm-es belső hosszával, 1 810 mm-es belső szélességével, az 1 700 mm magas raktér pedig összesen 8,3 köbméter raktér térfogatával tágas teret kínál. A speciális funkcióhoz igazított hűtődobozos modell belső méretei enyhén csökkentek, így hossza 2 562 mm-re, míg belső magassága 1 608 mm-re mérséklődött, így a hasznos raktér mérete 7,2 köbméteres lett.
A belső tér intuitív elektronikus váltógombokkal, 12,3 colos színes LCD digitális műszeregységgel és 10,25 colos dedikált navigációs képernyővel van felszerelve. Emellett a használhatóság tovább javult a különféle tárolóhelyek kialakításával, mint amilyen például a nagy kapacitású középkonzol, a műszerfal, a felső tárolódoboz az első sorban és a 24,8 literes frunk.
A Hyundai nagy hangsúlyt fektet az utastérben nyújtott érzékelés élményére, ezért nagy szilárdságú segédvázelemeket, átfogó hangelnyelő anyagokat és dupla laminált akusztikus üveget integráltak az autóba a nyugodt vezetési környezet elérése érdekében. Az olyan fejlett funkciók, mint a hidraulikus visszapattanó ütköző (HRS) és a fogasléces motorral hajtott szervokormány (R-MDPS) erősítik a járművek stabilitását és kezelhetőségét, együttesen javítva a menetkényelmet és a vezetői irányítást.
„A kezdetektől fogva szorosan együttműködünk Korea vezető utolsó mérföldes szolgáltatóival, mint például a CJ Logistics, a Kurly, az Emergency Medical Services és a Kakao Mobility. A logisztikai szektor egyedi kihívásaira rálátásuk kulcsfontosságú volt az ST1 kialakításában azért, hogy megfeleljen ezeknek a speciális igényeknek” – mondta Se-hoon Oh, a vállalat PBV fejlesztési igazgatója.
Ami igazán megkülönbözteti az ST1 modellváltozatait az olyan hagyományos kisteherautóktól, mint amilyen a Porter, az az első olyan nyílt API (Application Programming Interference) platform, amely lehetővé teszi az üzleti felhasználók számára, hogy hasznos járműadatokat nyerjenek ki. A platform valós idejű adatokat szolgáltat a jármű paramétereiről, például az elhelyezkedésről és az akkumulátor állapotáról, és lehetővé teszi az olyan funkciók távvezérlését, mint a légkondicionáló és az ajtózárak.
Sang-ki Min, a Hyundai PBV üzletágának vezetője elmondta: „Kezdetben két fő szolgáltatást indítunk az ST1 dobozos és a hűtődobozos modellekhez. Az első egy átfogó flottakezelő rendszer, amely mindkét modellt lefedi, a második pedig egy speciális hőmérséklet-rögzítő alkalmazás a hűtődobozos modellhez."
Ez a flottakezelő rendszer az adatok nyílt API-ját használja azért, hogy a járműadatok széles skáláját kínálja, beleértve az állapotfrissítéseket, a pontos helykövetést, az akkumulátor töltöttségi szintjét és a működési részleteket, mindezt további hardverek nélkül. Ezenkívül az ST1 hőmérséklet-figyelő alkalmazása zökkenőmentesen integrálható a „Cargo Refrigerated Driver” alkalmazással. Ez az alkalmazás rögzíti és figyeli a rakománytér hőmérsékletét, biztosítva a törvényi előírások betartását, amelyek megkövetelik a hőmérsékleti adatok naplózását a szállítások között – ez a feladat korábban külön hardvert igényelt, de most már az alkalmazáson keresztül digitálisan kezelhető.
A Hyundai egy Android OS-alapú infotainment rendszert is telepített az ST1 járművekbe. Ez azt jelenti, hogy például egy e-kereskedelmi és logisztikai cég, mint pl. a Coupang, egy Android-alkalmazást telepíthet STI járműveire, amelyeket kifejezetten a szállító személyzet számára terveztek a csomagkövetési és kézbesítési folyamatok egyszerűsítése érdekében.
A Hyundai Motor a 3. generációs belsőégésű motoros személyautóplatformot alakította át elektromos járműplatformmá, a könnyű rakományrakodás érdekében alacsony padlóval, és ennek eredményeként az ST1 dobozos és hűtődobozos változatai a logisztikai és fuvarozási feladatokra optimalizált specifikációkkal rendelkezik.
Mind az ST1 dobozos, mind a hűtődobozos modellváltozatai 76,1 kilowattórás akkumulátorral rendelkeznek, 317, illetve 298 kilométeres hatótávval. Egyelőre nem állnak rendelkezésre részletek arról, hogy a rakomány terhelése hogyan befolyásolhatja ezeket a számokat. Ezek a járművek ultragyors töltési képességgel is rendelkeznek, amelynek köszönhetően egy nagyteljesítményű (350 kW) töltőn mindössze 20 perc alatt képes az autó 10 százalékról 80 százalékra feltölteni az akkumulátorát.
A Hyundai ST1 dobozos és hűtődobozos változatát úgy tervezték, hogy robusztus kialakítást nyújtsanak azonos specifikációkkal: mindkettő 160 kW-os (218 LE) csúcsteljesítményű motorral és 350 Nm nyomatékkal rendelkezik. Hatékonysági mutatóik finoman a kereskedelmi felhasználás igényeihez vannak hangolva: a dobozos modell 27,8 kWh-t, míg a hűtödobozos változat pedig valamivel többet, 29,4 kWh-t fogyaszt el 100 km-en a további hűtési igénye miatt.
A működés hatékonyság érdekében a Hyundai a rendszeres sofőrök igényeire szabott funkciókat vezet be: a Smart Drive Ready automatizálja a gyújtás és indítás sorrendjét a vezetők jelenléte és az ajtók állapota alapján, míg a Smart Walk Away automatikusan rögzíti a járművet, amikor a vezető intelligens kulccsal kiszáll. A hűtődobozos modell emellett az infotainment rendszerbe integrált hűtővezérlőt is tartalmaz, amely lehetővé teszi a vezetők számára, hogy közvetlenül a pilótafülkéből nyomon kövessék és állítsák a rakománytér hőmérsékletét, miközben a doboz közvetlenül a jármű fő akkumulátoráról működik, leegyszerűsítve az energiagazdálkodási rendszert.
A Cargo Rear Collision Warning System a Hyundai Motor első olyan technológiája, amely négy parkolásra figyelmeztető ultrahangos érzékelővel van felszerelve a raktér hátsó részének tetején. Alacsony sebességnél tolatáskor a vezetőt egy műszerfal képernyőjén és figyelmeztető hangon keresztül értesíti, ha a környező tárgyak akadályt jelentenek, így kényelmes és biztonságos parkolást tesz lehetővé.
Míg a Smart és Premium felszereltségű modellek ára 59,8 millió (kb. 15,9 mFt) és 71,5 millió von (kb. 19,05 mFt) között van, ezek az árak nem tartalmazzák a koreai környezetbarát járművek vásárlásához járó támogatást vagy az üzleti flottavásárlási kedvezményeket. Az új ST1 sorozat várhatóan az idei év első felében kerül piacra Dél-Koreában, nemzetközi bevezetése még nincs kilátásban.
Forrás: koreaherald.com, motorgraph.com