A Hyundai új vezetéstámogató rendszerével bárki a pályanap bajnoka lehet
A koreai Hyundai Motor egy olyan versenypálya-asszisztens rendszerre vonatkozó szabadalmat nyújtott be, amely még jobbá, élménydúsabbá teheti a vállalat sportmodelljeinek vezetését a pályanapokon
A Hyundai állítólag azért nyújtott be egy versenypálya-asszisztens rendszerre vonatkozó szabadalmat, hogy csökkentse a pályanapokon történő vezetés aggodalmait és könnyebbé tegye azt bárki számára Az Advanced Driver Assistance Systems (vezetéstámogató rendszerek), amelyekre találóan ADAS-ként hivatkoznak, általában olyan passzív és aktív járműbiztonsági rendszerek, amelyek célja a vezetés közbeni emberi hibák minimalizálása vagy megszüntetése. Ezek különböző szinteket fednek le, a parkolássegítőtől a teljesen automatizált önvezető járművekig. Ezek jelentik a mai autók modern biztonsági funkcióinak sarokkövét.
A modern vezetéstámogató technológia azonban nem túl népszerű az autórajongók körében. Egy 2019-es felmérés kimutatta, hogy általánosságban sokan inkább bosszantónak tartják a vezetőtámogató rendszereket. Az autórajongók egyetértenek abban, hogy a vezetési asszisztensek kioltják a vezetés minden örömét és jókedvét.
Emiatt a Hyundai szabadalmának híre aggodalmat kelthet egyes rajongókban. Bármilyen hír, amely a versenypályára szánt ADAS-ról szól, elszomoríthatja a pálya szerelmeseit. Senki sem akarja, hogy az önvezető autók tönkretegyék a pályanapokat azzal, hogy elveszik a nap legjobb köridejét. Szerencsére ez különbözik attól a jövőtől, amelyre a Hyundai gondolt, amikor szabadalmaztatta rendszerét.
A Hyundai nem automatizálja úgy a versenypálya élményét, mint ahogyan sokan félnének tőle. A szabadalom középpontjában a jármű legfontosabb eleme, a vezető fejlesztése áll. A Hyundai szabadalmának fő célja az, hogy minél több embert ösztönözzön a versenypályás vezetésre. Ezt úgy tervezik elérni, hogy csökkentik a belépési korlátot a leendő pályavezetők számára. A Hyundai pályafókuszú ADAS rendszere nem veszi el a kormányzást és a pedálok kezelését a vezetőtől, inkább utasításokat ad a sofőrnek arra vonatkozóan, hogy mikor kell fékezni, kormányozni és lenyomni a pedált, miközben köröz a pályán. A rendszer lényegében a feltörekvő pályavezetők gyakorlómestere kíván lenni.
A telemetria mindig a vezető legjobb barátja lesz, a Hyundai technológiája pedig egyszerűen úgy működik, hogy legalább egy autót felszerel a rendszerrel, majd körbevezeti azt a pályán, hogy adatokat gyűjtsön. Más, a pályát használó autók ezeket az adatokat a pálya kezelésére vonatkozó utasítások sorozataként olvashatják el. A rendszer által összegyűjtött adatok magukban foglalják a GPS-adatokat és az autó telemetriáját. A szabadalmi fájlban javasolt interfész azt mutatja, hogy a rendszer tartalmazná az autó telemetriáit, például a pedálkezelést, a kormányzási szöget, a motor fordulatszámát és más, a vezetéssel kapcsolatos adatokat. Tartalmaz majd helyadatokat is, beleértve a GPS nyomkövetési pozíciót és a kamera feedjét is.
A rendszer úgy működik, hogy segítségével a pályán körbehaladó autóktól gyűjtött telemetriai és GPS-adatokból pályautasításokat készít. Olyan ez, mint a manapság számos sim versenyjátékban található asszisztens. Példa erre a Gran Turismo-ban található vezetési asszisztens. A játék egy szó szerinti vonalat jelenít meg, amelyet a versenyző követhet a pályán. Közli a fékpontokat, a kanyar be- és kihajtási ívét, valamint azt, hogy mikor kell teljes gázzal menni. Ezzel a szabadalommal a Hyundai hasonló versenyt segítő rendszert hoz létre a való világban.
Amint a piac ezt felkapja, a rendszer összesíti az összes felhasználó adatait és létrehozza azokat az ideális versenyíveket, amelyet a kezdők is követhetnek. A szabadalom olyan funkciókat is tartalmaz, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy megadják az autójuk hangolási szintjét. Emellett a szabadalomban arra is vannak utalások, hogy egy olyan ranglista is készíthető, amely a rendszerben közzétett legjobb köridőket rangsorolja.
Ez különösen azok számára lehet hasznos, akik a világ hírhedten nehéz versenypályáit látogatják. Az emberek a világ minden tájáról egy pályanap erejéig ellátogatnak olyan pályákra, mint a Nurburgring Nordschleife vagy a Spa-Francorchamps. A Hyundai új vezetést segítő rendszere jelentheti a különbséget egy hatalmas ütközés és egy vidám és emlékezetes pályanap között.
Arról egyelőre nincs hír, hogy a Hyundai mikorra fejleszti ki a végleges technológiát és dobja piacra azt járműveiben. A Hyundai ezen szabadalmát még 2022 júniusában nyújtotta be, ami azt jelenti, hogy ez a technológia valószínűleg jelenleg is tesztelés alatt áll. Azt egyelőre nem lehet tudni, mely új modell kaphatja meg ezt a technológiát, azonban több mint valószínű, hogy azt a Hyundai N sportmárkájának valamely jövőbeli típusában mutathatják majd be. A benzines típuskínálat jelenleg az i20 N-nel indul és az i30 N és a Kona N modell mellett a globális piacokon az Elantra N modellt is tartalmazza, miközben még idén megérkezik az N márka első tisztán elektromos IONIQ 5 N modellje is.
A Hyundai által szabadalmaztatott technológia mindenesetre egy úttörő lépés a helyes irányba. Technológiát használ az vezető képességeinek fejlesztése érdekében ahelyett, hogy egyszerűen beavatkozna a vezetésbe. Remélhetőleg más gyártók is követik a példát.
Forrás: hotcars.com